tisdag 26 oktober 2010

Varför gör man så?

Hos läkaren idag så ville hon göra VUL (vaginal ultraljud).
Trots att jag ska visa upp mitt heligaste för en helt okänd person drar jag för det där draperiet när jag ska ta av mig skor och byxor. Varför gör man det?? Jag gör alltid det samtidigt som jag alltid undrar varför. Sedan när undersökningen är klar går jag tillbaka till det lilla båset och drar för draperiet.

Det är ju helt knäppt!! Då har man verkligen inget att dölja längre...

Varför finns det där båset överhuvud taget??

Djupa funderingar denna tisdagskväll...

10 kommentarer:

  1. Jo det kan ju verka konstigt. Själv tycker jag själva promenaden mellan skynket och stolen nästan är det värsta. Att gå runt bar om underkroppen i ett rum inför okända människor signalerar för mig mer utsatthet och flyktkänslor. Men kanske ett skynke ändå poängterar patientens rätt till en privat zon. Att slippa att bli uttittad (inte för att läkare tittar på sin patient iaf när hon klär av sig men ändå)när man klär av sig eftersom det inte är en del av själva undersökningen.

    Hmm. Det blev långt.

    SvaraRadera
  2. hahaha, så gör jag också. Har inte tänkt på det innan. Jag har alltid klänning eller lång tröja när jag ska iväg så jag har nått att skyla mig lite med :)

    SvaraRadera
  3. ha ha, sist jag hade gjort insättning, så kom den kvinnliga läkaren av misstag in när stod jag och klädde på mig - när hon bad om ursäkt skrattade vi båda två åt just det att hon redan hade sett precis allt. Ganska lustigt.

    Jag tänker också på att ha lång tröja när jag ska dit :-)

    SvaraRadera
  4. Vill ni veta något kul? Här i puritanska USA så står gynstolen i ett bås med skynke runt som man drar för. Sedan får man två mjuka små lakan att ha över benen och magen för att skyla sej. Dessutom måste det vara sköterskor i rummet om läkaren är manlig. Det är detta jag är van vid, så jag skulle väl svimma i Sverige.

    SvaraRadera
  5. Haha! Jag göra också så =) har inte tänkt på det tidigare, det är rätt lustigt när man tänker på det =)

    SvaraRadera
  6. Jag är klänningsmänniska & tar alltid klänning inför besök som dessa. Slipper man gå med rumpan bar...

    Första gången fick jag kortslutning & frågade om jag skulle ta av trosorna... Hm blir ju lite svårt annars..

    SvaraRadera
  7. Jag skulle vilja ha det som i USA, skulle kännas mig mindre utsatt och mindre naken då.

    SvaraRadera
  8. Kul att läsa er tankar om detta ämne.
    Nu har man ju, tyvärr, blivit ganska van vid den här situationen... Har nog gjort fler gynundersökningar på ett halvår än vad innan dess gjort någonsin.

    SvaraRadera
  9. haha, ja jag gör också så, långa tröjor för att skyla mig, till vilken nytta undrar man?:)

    Roligt att ni snart får börja igen!
    kram och tack för lyckönskningarna!

    SvaraRadera
  10. Hihi, så gör jag också. Det är nog bara för att jag ska vara dold om någon går fel och råkar öppna dörren ;)

    Kram

    SvaraRadera