tisdag 10 maj 2011

Saft,saft, rabarbersaft

Jag gjorde rabarbersaft igår och den blev verkligen kanongod. Har ni tillgång till rabarber så gör saft!!

Receptet jag använde lyder så här:
Mängd färdig saft ca 2½ liter.

2 kg rabarber (skivade. Behöver inte skalas)
1½ liter vatten
1 kg socker
saften från 1 citron

Koka den skivade rabarbern tillsammans med vattnet tills rabarbern kokat sönder. Häll över i en silduk. Jag använde en torkhandduk över ett durkslag. Låt stå och rinna ca halvtimme till en timme. Tvätta ur kastrullen och häll tillbaka saften däri tillsammans med socker och citronsaft. Låt koka upp och skumma av ifall det behövs. Häll upp på flaskor. Jag brukar frysa saften och ta fram när det behövs. Då är det ingen risk att den blir gammal.
Receptet kommer från Dansukker

4 kommentarer:

  1. Jag tackar för receptet! :)

    SvaraRadera
  2. Lät gott! Låter värt att pröva.

    SvaraRadera
  3. Åh, det är ju verkligen den bästa saften som finns! Satte rabarber i år i trädgården och tänkte att nu ska jag minsann sköra egna istället för att snylta på snälla grannens. Sen läste jag lite på nätet och då ska man tydligen inte sköra första året... hmm, tur att man har en snäll granne som sagt :)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Å det låter underbart gott. Ska absolut prova i sommar!

    Kram!

    SvaraRadera