tisdag 3 maj 2011

Vilken förmiddag - Pust

Halv nio idag skulle jag vara hos sjukgymnasten på mödravården. Med bil tar det ca 20 minuter hemifrån till sjukhuset, men idag var jag tvungen att lita på kollektivtrafiken då bilen är inlämnad på lackbehandling.

Att lita på kolletivtrafiken är ju ett vågspel... Jag hade kollat upp att jag skulle åka en spårvagn kl 07.41 och sedan byta till buss och vara framme 08.20. Alltså ha gott om tid att anmäla mig, betala och sätta mig ner och vänta en stund.

I den perfekta världen hade det varit så. Vid spårvagnshållplatsen stod jag och väntade och väntade och väntade. När klocka var 8 kände jag stressen komma över mig. Ringde då sjukgymnasten, men hon svarade naturligtvis inte, men jag pratade i alla fall in ett meddelande om att jag skulle bli sen. När klockan är kvart över åtta och det fortfarande inte kommit någon spårvagn så kommer en buss på en helt annan linje som jag hoppar på. Sedan har jag faktiskt lite tur. Den anslutande bussen till sjukhuset är något sen (den också...) så därför tjänade jag in några minuter där.
Under tiden har jag engagerat mannen som ordnat en telefontid med mödravården så att de kan meddela sjukgymnasten att jag är sen. Jag pratar med en barnmorska som ska leta upp sjukgymnasten och meddela att jag kommer ca 15 minuter sent.

Pust! Aldrig att man ska lita på kollektivtrafiken. Istället för en restid på ca 20 minuter med bil tog det idag 1 timme och en kvart att ta mig till samma ställe. Så idag är jag inte glad på Östgötatrafiken!

Väl hos sjukgymnasten så kollar hon igenom mitt bäcken och hon kan inte känna någon instabilitet. Den värk som jag känner av tror hon ändå kan vara mild foglossning eller värk i de ligament som går till svanskotan. Jag fick tips på några övningar jag kan göra för att möjligtvis kunna lindra besvären. Dessutom är det viktigt att jag tar det ganska lugnt nu framöver. Ingen dammsugning (det du mannen!) och endast kortare promenader.
Dessutom fick jag ett träningsprogram för min huvudvärk men lite stretch-övningar för nacke och axlar.
Så ska det tränas och strechas framöver!

2 kommentarer:

  1. Den sjukgymnasten skulle jag också vilja träffa ;) Slippa dammsuga skulle inte vara fel...
    Ta det lugnt å va rädd om dig/er.
    Kramis!

    SvaraRadera
  2. Hej, sitter o gogglar foglossning och fick upp detta inlägg. :) känner av lite smärta som jag tror kan vara mild foglossning och blir rent utav skitnervös när du skriver att man bör undvika dammsugning då jag jobbar som städerska. Vore ju katastrof!!

    SvaraRadera