torsdag 29 december 2011

2011 - Ett jävla skitår eller?

År 2011 går mot sitt slut och tänker jag inte efter så skulle jag säga att 2011 har varit ett jävla skitår. Hur mycket elände ska man hinna med på ett år...

Men...
Tänker jag lite djupare på vad som verkligen hänt det här året så är det trots allt inte bara skit. Jag har för första gången i hela mitt liv blivit gravid. Och två gånger dessutom.
Att jag äntligen lyckats bli gravid kan ju ändå inte vara skit? Allt det som sedan hänt efter att graviditeterna blivit konstaterade  - Det är däremot skit!!

Redan den 2 januari satte jag den första Puregonsprutan i magen som sedan blev ett plus den 30 januari. Lyckan var total. Jag hade aldrig sett ett plus på ett graviditetstest tidigare och kunde nu inte tro att det var sant. Oron fanns alltid där, men när jag passerat vecka 12 lugnade jag ner mig. Inget kan väl hända efter vecka 12?? Därför kom allt som en chock på rutinultraljudet den 12 maj då det konstateras att Dutt hade grava hjärnskador.
Den 12 maj startade alltså skitåret!! Ett skitår med en förlossning, en liten Dutt på 19 cm kommer till världen, begravning, asksättning, sorg, kuratorbesök, mera sorg, återhämtning, ilska och hopplöshet.

Sedan tar skitåret en paus. I augusti gör vi ett nytt ivf-försök som den 9 september återigen resulterat i ett plus. För otroligt för att vara sant. Den här lyckan bli väldigt kortvarig. Bara några veckor senare får jag en blödning. Besöker gynakuten som då säger att allt ser normalt ut. En vecka senare är vi hos distansläkaren som inte hittar några hjärtslag och efter ytterligare en vecka blir det konstaterat att det är ett MA.

Skitåret tar ny kraft med skapning, sorg, kuratorbesök, minnen från maj kommer åter, mera sorg, trötthet, oro inför framtiden och hopplöshet.

Hur ska jag sammanfatta detta? Är 2011 är skitår eller inte?
Både ock skulle jag säga. Ingen ska behöva gå igenom två förluster på ett och samma år, men samtidigt är det inte många som lyckas bli gravida två gånger på samma år. Speciellt inte en som jag som har stora problem att bli gravid.

2012 står för dörren och jag hoppas så innerligt att det inte kommer bli ett skitår utan ett bebisår! Inte bara för mig utan för alla er andra som kämpar för en bebis.

10 kommentarer:

  1. Jag hoppas så innerligt att 2012 bli ett bebis år för dig & din käraste!
    ♥kram♥

    SvaraRadera
  2. Känner igen dina delade funderingar. Rent spontant är 2011 ett skitår, för oss också. Tre missfall. Och strul med en slemhinna som inte ville vara med...

    Men, det är ju mycket roliga saker som hänt också!

    Jag hoppas också att 2012 blir ett BRA år, ett BEBISår!!

    kram

    SvaraRadera
  3. Jag önskar er verkligen ett toppenår för 2012!!
    Och, som du säger, två gånger på ett år är verkligen inte dåligt. Oddsen talar för er. :o)

    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för 2012!

    SvaraRadera
  5. Nu kan det bara bli bättre!!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Känner lite som du..,jag har också haft två missfall i år.Önskar bara att få känna en glädje som är betydligt långvarigare än få veckor..några månader.. Vill ju så gärna få bära ett barn hela vägen, föda en liten rosig, skrikande bebis. Full av kärlek. Men tänker att 2012..ett nytt år, ny start..måste bara bli bra. Och önskar dig varmt lycka till !
    Kram T

    SvaraRadera
  7. Åh jag hoppas hoppas så hårt för er nu!!!!! Nu är det nog med sorg!!!

    Kramar i massor

    SvaraRadera
  8. Jag tror att ert 2012 blir bättre. Som du skriver så verkar det båda gott att du blivit gravid två gånger på ett år.

    All lycka och gott nytt år!

    SvaraRadera
  9. Jag håller med om att 2011 är ett skit år. Vi har kämpat 14 år för att få ett +. Det kom i juli. Men allt rasade samman i början på december.

    Kram till er båda.

    SvaraRadera
  10. Förstår precis hur du känner! Vi plussade i oktober 2011 efter första IVF-försöket. Lyckan var total! KUB-testet i dec gick inget bra o d slutade med ett besked om trisomi 13 efter fostervattensprov. Jag födde vår älskade underbara bebis i förra veckan. Sorgen är enorm men samtidigt finns ett hopp om en frisk levande bebis! Vi lyckades ju fakt bli gravida! Bra eller dålig slut/start på året? Ja, det är frågan det... Lycka till o låt oss hålla tummarna för att 2012 blir ett bebisår för oss som längtar <3

    SvaraRadera