lördag 8 juni 2013

Länge sen sist

Dagarna rullar iväg och det finns ingen tid till att blogga eller tid kanske finns då och då men då är jag utomhus istället i detta underbara väder.

De senaste dagarna har vi i och för sig haft ganska mycket på schemat också. I onsdags var vi hos en kollega till mannen som dragit ihop en lite grillkväll. I torsdags var det kalas hos syster som fyllt år. Gårdagen försvann den också trots att vi inte hade något speciellt att göra. Igår var vi bara iväg en sväng till ett köpcentrum och fikade. När vi stod i kön för att handla kommer en kvinna fram till mig och gratulerar. Mina tankar snurrar i huvudet för jag undrar hur jag känner denna kvinna. Det visar sig vara en bloggläsare (hej hej, du läser säkert detta). Jättekul att träffa mina okända läsare i verkligheten!!


Annars då? Jag har fått förlängd sjukskrivning i tre veckor till, men på halvtid. Jag känner att jag faktiskt mår lite bättre, men att det känns jobbigt att direkt gå tillbaka på 100% föräldraledighet. När min sjukskrivning sedan är slut i slutet av juni så har mannen semester och föräldraledigt och kommer vara hemma till slutet av augusti (ungefär). Då hoppas jag verkligen att jag känner mig bättre, vilket jag tror.

Lillkillen gör framsteg varje dag. Det känns som det just nu är en ganska intensiv period när det gäller utvecklingen. Varje dag försöker vi att ge honom fast föda, men fy vad otäckt det är!! Fortare än kvick kommer det ut igen. Därför tar vi det ganska långsamt med maten och stressar inte på. Alla barn lär sig ju att äta förr eller senare så vi har ingen panik.

Sedan två nätter tillbaka sover han i sitt rum. När vi var hos bvc för några veckor sedan pratade vi om detta med att sova i eget rum och sköterska tyckte att vi kunde prova det när vi själva kände för det. På senaste tiden känns det som att han blir störd av oss och vi av honom. Första natten sov han ända fram till halv sex och nu i natt vaknade han halv fem. Båda gångerna vaknar han för att han är sugen på lite mat. Nätterna före var han vaken och skrek minst tre gånger så jag tror att han nu sover bättre när han inte störs av oss. Dessutom har ju vi också sovit bättre!

Något som killen kommit på är jättekul är att kolla på när pappa klipper gräset. Vi har en eldriven gräsklippare som är ganska tystgående. Det är otroligt fascinerande att kolla in. Jag har honom då i bärsele och sedan står vi i skuggan och kikar! När mannen kommer förbi rör sig huvudet åt det hållet och sedan tillbaka igen. Det ser så roligt ut! Igår blev det så intensivt så han somnade på sin post ;-) Jag tyckte att han blev lite slapp i selen och frågade mannen om han somnat och mycket riktigt...

11 kommentarer:

  1. Hej
    Vilken gullig bild, han ser ut att må så bra
    Mvh BM

    SvaraRadera
  2. Va så kul att få se söta Olle o få säga Grattis till er!! Önskar honom all lycka i livet!!

    Mvh Sofia

    SvaraRadera
  3. Va roligt att han börjar hänga med :) det är nu det verkligen börjar hända saker i utvecklingen :) å vilken stor pojke han har blivit :)

    Har ni någon sån där babyvakt eller hör ni honom in till erat rum? Min sover som en stock å vaknar inte av oss men ja funderade på om man skulle flytta honom till eget rum iaf, så att han vänjer sig med det. Men jag tror inte jag skulle hörs honom när han tar morgon på mornarna, han gråter nämligen inte utan sätter sig å tjoar ist :p

    Det sägs att ett barn kan behöva 20 ggr eller fler för att lära sig acceptera en ny smak/konsistens osv. Smakportioner är kul, man måste bara ha lite tålamod:D


    /Evelina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans rum ligger vägg i vägg med vårt sovrum så på natten har vi ingen babyvakt utan då hör vi honom. På dagtid använder vi babyvakten då hans rum ligger på övervåningen och man oftast är på nedervåningen när han sover.

      Vi tar det ganska lugnt med smakportionerna just nu, men han smakar på något minst en gång om dagen i alla fall. Just nu åker allt ut fortare än kvickt ;-)

      Radera
    2. Jaha, vilken babyvakt har ni?
      Vi gick inte in fullt ut när vi började heller, de ska ju va kul å inget ångestladdat moment :)
      Tror inte ens vi gav varenda dag, tredje gången med gröt så ville han bara ha mer å mer :) en annan jag känner trugar än, å deras är 11 månader.
      Men det är så olika med alla ungar så, ett litet tips jag fick men aldrig behövde använda va att man kunde blanda ner lite ersättning i gröten för smakens skull, de blir lite mer bekant då :)

      Har ni bara provat gröt eller har ni provat nå mer?

      Radera
    3. Den här babyvakten har vi: http://www.philips.se/c/avent-haelsa-och-oevervakning/babyvakter-crystal-clear-scd510_00/prd/

      Vi är nöjda med den och den har bra räckvidd vilket vi tyckte var vikitgt då vi har stor tomt och ville kunna har täckning på hela tomten vilken den här klarar.

      Vi tar testar potatispure, små små brödbitar bland annat, men det är inte populärt... Testade gröt idag och det gick faktiskt bättre!

      Radera
    4. Vad roligt :) å tack för tipset med babyvakten:) hoppas de fortsätter att gå bra med smakisarna :)

      Radera
  4. Hej!! Har en fråga. Varför behöver du vara sjukskriven? Kram sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sjukskriven på grund av psykiska orsaker. Kanske en lättare förlossningsdepression. Har varit 100 % sjukskriven i tre veckor och från igår och tre veckor framåt är jag halvtidssjukskriven.

      Radera
  5. Okej. Jag tycker det är intressant med depressioner via förlossning. Har en vän som fick medicin o oxå blev sjukskriven. Undrar bara när du kände att du hade fått en? Kan man spara många föräldrardagar via det?kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände att jag inte orkade ta hand om pojken hela dagarna. Allt kändes jobbigt och jag grät mycket. Jag blev lätt irriterad och frusterad.

      Några föräldradagar sparar vi inte eftersom när jag är sjukskriven så är mannen hemma med föräldradagar. När man är sjukskriven måste ju någon annan vara hemma och ta hand om barnet.

      Radera