torsdag 28 mars 2013

Födelsedag och läkarbesök

Idag fyller mannen år. Jag hade tänkt att lillkillen och jag skulle ordna frukost i morse, men då jag ganska tidigt skulle iväg till läkaren och dessutom gapade kylen tog så blev det inte så. Helgen är ju lång så möjlighet att få till en frukost på sängen finns fortfarande...

Fortfarande tycker Olle att han ska vakna klockan fyra på morgonen och knappt somna efter det. Så i det här hushållet blir det just nu tidiga mornar.

Läkarbesöket idag gav inte så mycket. Jag har ju den senaste tiden känt mig sämre igen med frossa, feber och huvudvärk. Dessutom har min högra tummen börjat göra ont. Väldigt jobbigt när man bär på killen mycket. Läkaren tyckte att jag skulle fortsätta med Humira och återigen höja dosen kortison till 10 mg (tar just nu 5 mg). Jag får se om det blir någon skillnad när jag höjer dosen igen. Jag vill gärna slippa att äta kortison, men men...

I förra inlägget skrev jag att Olle efter vaccinationen inte mådde så dåligt, men en kort stund senare bröt det ut. Han blev totalt otröstlig. Ingenting hjälpte. Vi försökte ge honom mat, vyssa, prata lugnande, gunga honom med mera. Vi kontrollerade tempen, men den var normal. Till slut googlade jag lite och hittade om bebisar som hade liknade symtom som Olle - Ingen feber, men otröstlig. De hade gett alvedon och en kort stund blivit lugnare. Vi chansade och gjorde likadant. En halvtimme senare var han som vanligt igen och åt upp all sin mat och somnade lugn för natten. Kan vara bra att minnas när det är dags för nästa vaccination.

Anonym som i det senaste inlägget undrade om ivf-försök i Linköping: Jag har svarat under din kommentar i inlägget.

Jag vill önska alla läsare en riktigt glad påsk!!

4 kommentarer:

  1. Min högra tumme/handled började också smärta för kanske två-tre veckor sedan och min son är 3,5 månad och väger dryga 6 kg. Jag funderar om du kanske har fått samma problem som mig, efter allt bärande man gör av en liten bebis som börjar bli tyngre... Sök på De Quervains syndrom på 1177.se och se om du känner igen dig i beskrivningen. I så fall kan det underlätta om du får prova ut en stödskena för handleden. Jag gick och väntade för att se om tummen skulle bli bättre (dumt!) men har nu fått en sådan. Den är inte rolig att bära men ack så skööön när det gör ont.

    SvaraRadera
  2. Jag hsde samma sak i min tumme när min dotter var bebis. Det var riktigt jobbigt, fick köpa en sån stödskena men det hjälpte föga...

    SvaraRadera
  3. Jag fick otroligt ont i mina handleder efter att mitt barn var fött så jag kan verkligen förstå din smärta, har också lite råd om barn med magknip.
    Om du känner dig väldigt sliten, har ont, känner att du inte riktigt kan hålla i barnet etc så finns det möjlighet för dig att bli sjukskriven och din make går in och tar föräldrarledighet (jag önskar att jag hade vetat om det när min son föddes, för fy vad jag kämpade, kämpandet var inte ens värd en dag).
    Jag hade så ont att jag grinade om nätterna, och med en son som inte sov, blev allt helt fel, ljuset kom när jag blev sjukskriven och maken kom in och tog hand om barnet med mig, för när barnet är en 7-8 månader börjar den stå och gå, och då blir det ännu jobbigare med handlederna. Försök också att få till medicineringen, du behöver vara helt smärtfri under denna period, det är slitigt ändå.
    Försök redan nu att få din man att ta hela nätter i 14 dagar ca så att du får sova, med din sjukdom behöver du sova för att återhämta dig, och det är på natten som kroppen reparerar sig själv.
    Försök att köpa lätta saker, om du nu t ex skulle tycka att din barnvagn är för tung, köp en ny på en gång, vänta inte.

    Jag kunde inte amma min son och han hade också både sugproblem och magproblem, här kommer lite råd:
    Han låg som en sugplopp på mig i 5 månader, jag fick inte lägga ner honom en sekund, men efter det, så blev han som ett nytt barn och upptäckte världen, han liksom tankade närhet de första månaderna :) nu vinkar han till mamma på håll ;)
    Man kan blanda olika ersättningar, dvs semper och nestle och på så vis få en bra modersmjölksersättning som passar ens barn. Jag fick blanda hälften Semper lemolac med nestles vanliga modermjölksersättning för att min son skulle må så bra som möjligt.
    Tommie tippee's nappflaskor gör att barnet sväljer mindre luft och magproblemen blir färre.
    Tänk på att du inte vilar när du är ute och går med barnvagnen......och barnet vilar/sover så när du kommer hem så är barnet piggt...
    Om du har någon i din närhet som kan hjälpa dig om dagarna, be om hjälp, den personen kan kanske gå ut med barnvagnen och du får vara hemma och vila....
    Hoppas att något av mina råd kommer att hjälpa dig.
    Kolla även upp dina D-vitaminnivåer och järn, kortison hindrar D-vitaminupptaget, och lågt d-vitamin gör att man får ondare i muskler och leder, så försök ta det provet på en gång.

    SvaraRadera
  4. Lightfish- Anna4 april 2013 kl. 21:58

    Håller med om Morgonpigga Evelinas inlägg, sök på Quervain; låter som det! Kram på dig Anna

    SvaraRadera