tisdag 7 maj 2013

Många åsikter

Det finns många åsikter om hur man ska göra med olika saker när det gäller bebisar och för den delen även när de blir större. Frågar man 100 föräldrar vad det tycker är bäst och hur de gör när det gäller till exempel sömn, matning, närhet, bärsele eller vad där än är så tror jag att man får minst 200 svar.

Jag har den senaste tiden fått kommenterar från läsare som säkerligen vill väl, men som för mig känns som pekpinnar mot mig. "så kan du inte göra" "stackars barn", "han behöver inte sova så mycket" "ha honom i bärsele, det gillar han", "låt honom sova när han vill, han vet när han vill sova", låt honom sova i knät, det är mysigt", "håll honom vaken". Med mera. 

Jag är jättetacksam för alla kommentarer jag får, men som ni alla förstår, hoppas jag, så känner jag och min man Olle bäst och vi vet när han behöver sova och hur mycket, vi vet att han inte gillar bärsele så mycket, vi vet att han inte somnar själv utan måste vaggas till sömns. Vi vet också att vi mår bäst av att han på dagtid sover antingen i nestet eller i vagnen och att han nattetid sover i sin säng. Han lider inte brist på närhet på grund av det. När han är vaken är han nästan alltid nära någon av oss förutom när han ligger i sitt gym korta stunder. Vi vet när han är hungrig och hur mycket han då oftast vill ha. 

Någon frågar om vi fortfarande använder liggdelen till vagnen och ja, det gör vi. I den sover han om vi antingen är på promenad eller är i trädgården. När han är vaken händer det att vi går ut i trädgården (då i famnen) och tittar på allt som finns att kika på. Han känns alldeles för ostadig att redan nu ha i sittdelen. Framöver kommer vi vika upp huvudändan i liggdelen så att han kan halvsitta lite i vagnen, men att helt byta till sittdel väntar vi med ett tag.

Han är i morgon 19 veckor, men med korrigerad ålder är han 13 veckor och det tänker vi på varje dag. Därför har han ett större sömnbehov än vad en "normal" 19-veckorsbebis har, han blir fortare uttröttad och har kortare vakenperioder än en "normal" 19-veckorsbebis blir och även vissa andra utvecklingsdelar är han senare med. När vi träffade läkaren på tvåmånaderskontrollen sa hon att när han fyller 1 år så kommer han ha tagit ifall dessa sex veckor som han är för tidigt född.

I morgon drar jag till Ullared! Måste nu finslipa inköpslistan ;-) 

19 kommentarer:

  1. Ja de flesta kommentarer är ju "snälla" men en del är rena påhopp...jag tycker utifrån det jag läser av det du skriver att du är en helt normal mamma och det finns ju nästan inga rätt och fel. Och inget råd som passar alla bebisar! Det kan ju vara bra att höra många varianter och råd och sen får man ändå bestämma själv vilket som passar sin egen bebis. Och resten av familjen!

    SvaraRadera
  2. Jag har reagerat på ett antal kommentarer du fått då främst har det handlat om just det att "det är väl mysigt bebis vill sova i famnen, de är ju små så kort tid mm mm". Men jag förstår verkligen att ni helst ser att Olle sover i nestet eller i sin vagn dagtid. Har själv en 9 månaders och nog för att det är mysigt att ha dem i famnen, men inte sovandes flera timmar om dagen och bli helt låst i soffan och inte få något gjort eller själv få vila. Bra att du känner att ni vet bäst vad som funkar i er familj och sållar bland de "goda råden".

    SvaraRadera
  3. Klart ni känner ert barn bäst! Inget sätt passar alla barn eller alla familjer utan det gäller ju att hitta det som passar er alla 3 bäst. Och förståsigpåare finns det väldigt gott om när det gäller det mesta i livet.

    SvaraRadera
  4. Så länge som du har ett öppet kommentarsfält, kommer det du att få kommentarer - oavsett du vill ha dem eller inte.

    Om du har bloggen som en dagbok där du skriver för din egen skull, är mitt förslag att du plockar bort möjligheten att kommentera.

    Lämnar du den möjligheten öppen, trots allt, får du helt enkelt räkna med synpunkter på det du skriver. Om du dessutom ställer rena frågor, så är det väl inte konstigt om läsarna svarar, oavsett du gillar svaren eller inte.

    /Monica

    SvaraRadera
  5. Sen är det ju stor skillnad på tips om vad som _kan_ funka, och att bli överkörd av besserwissrar som tror att alla bebisar fungerar som ens egen... :)

    Självklart känner du och din man Olle bäst, stå på er!

    SvaraRadera
  6. Men då förstår jag inte varför du vill ha råd om saker och ting när ni ändå vet allt.Det verkar som om du känner att du kört fast många gånger som t.ex när du vyssjat honom i famnen i 40 minuter och han fortsätter skrika. Jag vill ge dig ett tips: tänk nytt. Testa nåt annat efter några minuter. Gå igenom checklistan i ditt huvud: är han hungrig, varm, kall, har en blöt blöja osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var någonstans i mina inlägg har jag skrivit att jag vyssat honom i 40 minuter och att han efter det fortsatt att skrika?? Han har aldrig skrikit i min famn i 40 minuter.
      Jag har inte frågat efter råd utan bara skrivit om min vardag. "Råden" har jag liksom fått "på köpet" vare sig jag velat eller inte.

      Radera
    2. Den 28 april skrev du: "Efter att i förmiddags försökt söva den skrikande pojken i famnen i 40 min i min famn orkade jag inte mera"

      Radera
    3. ursäkta. Fel av mig. Som jag skrev i en kommentar nedan så har det bara hänt den gången och detta är snart två veckor sedan och lillkillen har blivit större och har lättare att somna när han är trött. Dessutom har vi blivit bättre på att tolka honom. Alla lär sig av sina misstag så även vi.

      Radera
  7. Det kanske låter värre än det är. Men när man läser dina inlägg låter det som att ni inte gör annat än att söver Olle. 16h/dygn. Klart man reagerar och vill berätta att det är nyfödda som behöver 16h/dygn och inte större bebisar. Jag tolkar det som att såfort Olle gnäller då ska han sova och det tar 45-50 minuter att få honom att somna. Då tror inte jag han är trött helt enkelt utan att det är något annat som är fel. Kanske är annorlunda IRL men när man läser bloggen får man uppfattningen av att ni är fixerade vid pojkens sömn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återigen: vart i mina inlägg har ni läst att vi vyssar honom så länge?? Vi har aldrig gjort det och skulle aldrig tvinga honom att sova genom att göra så. Han sover när han blir trött.

      Radera
    2. Du skrev "Efter att i förmiddags försökt söva den skrikande pojken i famnen i 40 minuter orkade jag inte mera. Jag lämnade över honom till mannen och kände därefter att tårarna bara sprutade" Dete nog det alla syftar på.. / Evelina

      Radera
    3. Tack. Fel av mig att inte minnas det. Ska då förtydliga att det enbart skett den gången. Alla är vi nybörjare och man lär sig med tiden hur en liten bebis fungerar.

      Radera
  8. Har inte läst några kommentarer, men är det något jag lärt av mitt barn och mina vänners barn och livet som förälder under det här året så är det att vara j...gt ödmjuk som förälder och människa mot andra föräldrar.

    För i 99,99% av fallen så GÖR MAN ALLT för en barn och man känner det dessutom bäst.

    men. alla. barn. är. olika. punktpunktpunkt.

    Vissa barn är extremt lättsamma, sover som gudar äter allt är glada jämt. Sedan finns dom ungarna som är lite mer krävande, sover dåligt, är petiga med maten och inte alltid på strålande humör.

    Vi som har barn som är lite mer av det krävande slaget så är det bara att hantera och veta att det blir bättre och bättre hela tiden. Barnen lär sig mer, utvecklas och blir nöjdare. Och samma för oss föräldrar. Kämpa på! Ni gör ett grymt jobb!

    Förresten, han är ju fortfarande jätteliten, ha honom i liggdelen ni! Men vill han sitta så har ju just bara Kronons vagnar ett stöd man kan fälla upp under madrassen så de får halvsitta lite. Lägg en kudde eller ihoprullad filt under knäna så sitter dom stadigare och glider inte ner.

    Heja heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt att vi ska testa ryggstödet i vagnen framöver.

      Radera
  9. Jag undrar vart det står någonstans att det enbart är nyfödda som behöver sova 16 h/dygn som signaturen Holt säger? Min dotter nr 2 somnar kl 19 och sover sedan till 6-7 dagen därpå samt att det blir ett antal timmars sömn under dagen med, vilket är fullt normalt! Min första dotter sov ännu mer vilket också det var fullt normalt. Fattar inte varför så många hängt upp sig på att de tror att Olle sover för mycket, vad jag har förstått är det väl själva sovrutinerna de vill få ordning på. Förstår mycket väl att man inte vill sitta i soffan en hel dag för att det är det enda sättet att få bebis att sova.. man har ju faktiskt annat man behöver göra om dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar signaturen klon, inte holt, blir tokigt med autocorrect ibland.. :-)

      Radera
  10. När man läser dina inlägg får man uppfattningen att ni vill att han ska sova hela tiden och så fort han skriker tolkar du det som om han är trött och då börjar du att försöka söva honom. När han då fortsätter skrika blir du irriterad och fortsätter vyssja eller vad du nu gör. Till slut är han så utmattad av allt skrikande så att han somnar precis som du ville

    SvaraRadera