onsdag 19 december 2012

Gissningar och dag 8


Snart en dag till på förlossningen avklarad. Utan en enda tendens till att pojken vill ut. Inga känningar alls som värk eller sammandragningar. Ctg-kurvan i morse såg, som vanligt, bra ut utan några konstigheter. Han är aktiv där inne med hjärtslag på cirka 150 till 170 slag i minuten. Under dagen har det runnit lite fostervatten, men det är sånt jag har vant mig vid nu.

För någon dag sedan pratade mannen och jag om att det när vi kommer hem kommer en sjukhusräkning för min vårdtid här. 80 kronor per dag kostar det och kanske kommer jag vara här i tre veckor. Det innebär att räkningen blir cirka 1700 kronor.

Men sen kom vi på – Gravidförsäkringen!
När vi kollade upp villkoren så ersätter den både min vårdtid och senare pojkens vårdtid med 200 kronor per dygn! Perfekt ju. Den försäkringen hade vi glömt bort... Så skulle jag få vara kvar här i tre veckor får vi ut lite över 4000 kronor från försäkringen.


Många är ni som gissat på när han behagar se dagens ljus. Vi får se vem eller vilka som får rätt! Jag själv tror just nu att det kommer dröja. Det känns så, men som sagt det vet man ju aldrig.

21 december – Caroline, Mimmi
22 december - Anna
23 december - Lillpyret och jag, Lolle
24 december - herr och fru H, maria, Tonci, Ewa
25 december – Mestis, Tingeling, Helen, Zicco, JaMa08, motvalls
26 december – John
27 december – Millan, Emma, Jessica, evl
28 december – Denise, mammaTEA
29 december - Hannah
30 december - Nenne
31 december – Sara, Anna, Hanna Bågling Källström, Anonym
1 januari – Vemvet, Esther, Diddi, Anny, Mestis, KarroBarro
2 januari – Mitt liv som fru L, Anny, William valde oss, Livets underverk, Tudorienne, Therese GBG, Lena, Min fantasin -Cammie-troll, Rebecca,
3 januari - Fotograf Laila Villebeck, Anonym 2,

25 kommentarer:

  1. Hvad er lige det for noget? I Sverige? At tænke på man skal betale!!!! Wow siger jeg bare :(

    Dog er det dejligt at høre der bliver passet på jer. Glæder mig over hvert indlæg du skriver :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, 80 kronor per dygn får jag betala. Egentligen en liten summa men blir man kvar länge så blir det ju ganska dyrt till slut...

      Radera
  2. Ja, gravidförsäkring är man glad att man skaffade!
    Vi får ju dessutom ersättning för 2 barn, känns som lite "plåster på såren" även om tiden på sjukhuset varit mestadels positiv :-)
    Skönt att ni fortfarande mår bra!! Kramar

    SvaraRadera
  3. Igångsättning 1 januari och ibland kan det dröja ibland går förlossningen snabbt, sen tror jag inte läkarna låter dig ha för långdragen förlossning heller

    Gissar på att han kommer efter igångsättning 1-2 januari 2013

    SvaraRadera
  4. Han kommer den 5 januari!! Kram

    SvaraRadera
  5. Har ni kollat så det inte kostar nått för mannen? När vi födde på Vrinnevi och min man oxå skulle sova kvar så kostade det skjortan för honom. Tror det var typ 250 kr per natt, men samma villkor som du skrev om, dvs frukost och kvällsmat.

    SvaraRadera
  6. Jag tror den 2 januari :) lycka till, när de än blir! :)

    SvaraRadera
  7. Som det lille mirakel han är passar det att komma på julafton, Jesus födelsedag. Så det gissar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Jesu födelsedag är den 25:e :-)

      Radera
  8. Hur kommer det sig att det rinner lite helatiden då? Kommer det att göra så tills han föds? Shit att inte vi tänkte på försäkringen när vi låg på neo. Attans! Jag chansar på att lillkillen kommer till er på den första dagen på året. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt vatten sipprade lite sådär och då var det den yttre hinnan som spruckit medan den inre var intakt.

      Radera
  9. Imponerande att du med dina grundsjukdomar och graviditetshistoria fått teckna en gravidförsäkring... själv hade jag ärftligt högt blodtryck och medicinerades för det innan jag blev gravid och jag fick inte teckna någon försäkring.
    Men skönt ni har en så slipper ni lägga ut massa pengar på nåt så tråkigt som en sjukhusräkning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har Trygghansas gravidförsäkring och där behövdes ingen hälsodeklaration så de har inte frågat något om vare sig min sjukdomsbild eller graviditetshistoria.

      Radera
  10. Skönt när man kommer på det där, att man slipper en utgift :)
    Jag tror ju att ni kommer att få vara kvar ett tag till (och hoppas om du förstår hur jag menar) så jag gissar på... 16:e januari :)
    Kram till er tappra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, usch och fy. Då blir det en väldigt långdragen förlossning då vi har igångsättning den 1 januari...

      Radera
  11. Skönt att din man inte behöver betala för att vara där. När vår tjej höll på att komma för tidigt och vi fick ligga inne så fick han betala 360 kr per dygn, det var ingen höjdare :(
    Lycka till med allt! kram

    SvaraRadera
  12. Vad spännande det är sphär på sluttampen! Måste ändå vara rätt skönt att vara under ständig kontroll.
    Lustigt att du också rekommenderar grav-försäkring; jag läser ett antal väntar/just fått barn bloggar som just tipsat om det dom senaste veckorna. Kanske man skulle skaffa helt enkelt... man vet ju aldrig vad som händer. Längtar med er tills er lilla (men ändå ganska stora!) kille kommer ut u magen och ni får pussa honom!

    SvaraRadera
  13. Har ni gratisversionen av försäkringen eller den man betalat för`?

    SvaraRadera
  14. Tänk på all mat du inte betalar för där hemma ;), är egentligen bara det man betalar för. Gissar på den 2/1!

    SvaraRadera
  15. 25e gissar jag på, pojken ger er en lugn julafton men sen kommer han :] .

    SvaraRadera
  16. Hej vännen!
    Det verkar gå sakta men säkert framåt för er, jätteskönt, varje dag är ju en vinst!
    Visst e det underbart att ha en försäkring! Vi tecknade ju hos TryggHansa och nu lutar det åt ev snitt för min del..då kommer jag få ersättning för vanprydande ärr och diverse annat, vilket känns jätteskönt. Vår pojke är en stor krabat, sf-måttet ökar stadigt och imorgon är det dags för TUL.
    Hoppas din gosse stannar kvar tills 1 januari!
    Sköt om dej! Kramar Vickis (akita06)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kejsarsnitt ingick inte i försäkringen vi hade. Var för vanligt. Inget för ärret och inget för blodförlust om det inte var över 2,5 l

      Radera
  17. Ok...kanske är olika. Snittet i sig är väl inte ersättningsgiltigt men ärret är det som jag har förstått det..?

    SvaraRadera