söndag 28 april 2013

Lite svar och dagens status

På de senaste två inläggen har jag fått lite frågor och tankar från er som jag ska försöka reda ut.

Emmak rekommenderade att även när min man jobbar ska ha ta nattmålet och det gör han redan. Vet faktiskt inte hur länge det varit så, men i alla fall sedan en månad tillbaka. Lillkillen brukar vilja ha mat någon gång runt två på natten och då sover jag vidare. Nu, ett tag framöver ska jag även sova i ett annat rum för att få sova bättre och mer. Mina känslor jag just nu känner uppkommer nog delvis av att jag får för lite sömn, trots att nattsömnen hos Olle är bra. Jag vaknar allt för lätt när han knölar omkring i sängen, vilket ger många uppvaknanden för mig.

Lena Jansson undrar om jag är med i någon föräldragrupp och det är jag inte. På mvc bildades ju en grupp när vi hade föräldrautbildningen, men den splittrades efter att de utbildningstillfällena var över. På Bvc verkar det inte finnas några föräldragrupper heller att gå med i. På Bvc finns det öppen förskola men dit har jag inte orkat att tagit mig än då dels Olle känts för liten och dels för att tiderna varit Olles sovtider. I kyrka som ligger nära finns också babysång och öppen förskola. Babysånger är redan halv tio på förmiddagen, vilket jag tycker är för tidigt...

Ewa tipsar om att låta honom sova i vagnen utomhus och nu när vädret tillåter så försöker vi vara ute så mycket det bara går. Antingen långpromenader eller bara vara i trädgården. Han sover relativt bra i vagnen OM den rullar. Blir den stilla så vaknar han oftast inom fem minuter. Så trädgårdsarbetet blir väldigt upphackat. Jobba fe minuter, rullar vagn i fem minuter, jobba i fem minuter och så vidare. Ganska frustrerande att hela tiden veta att han snart vaknar igen.

Anonym undrade varför han bara orkar vara vaken så korta stunder som en timme åt gången. Små barn har ett enormt sömnbehov. Någonstans läste jag att en tremånaders behöver sova 15-16 timmar per dygn. Då blir det inte så många vakna timmar kvar. I extremfall är han pigg så länge som en och en halv timme, men det är då han innan dess sovit tillräckligt. De dagar då han bara sover en halvtimme åt gången så orkar han bara vara vaken knappt en halvtimme innan det är dags att sova igen. När Olle lyckas få ihop 16 timmars sömn på ett dygn så är han en glad och pigg pojke de timmar han är vaken så han behöver mycket sömn just nu.

Hur är läget med mig just nu då? Ja, det skulle kunna vara bättre. Efter att i förmiddags försökt söva den skrikande pojken i famnen i 40 minuter orkade jag inte mera. Jag lämnade över honom till mannen och kände därefter att tårarna bara sprutade. Just då hade jag känslor av att vara intryckt i ett hörn utan möjlighet att ta mig därifrån och att jag inte ens klarar av att trösta och söva mitt eget barn.  Samtidigt känner jag ju att jag inte vill känna så här, men just nu har jag ingen ork eller kraft för att råda bot på dom känslorna jag känner.
Att gå omkring och vagga ett barn som väger nästan sju kilo och spänner sig att han kan för att inte somnar blir för mig även väldigt tungt fysiskt. När jag hade lämnat över honom till mannen värkte mina armar och axlar av trötthet.

Jag hoppas att kuratorn hör av sig så snart som möjligt (gärna i morgon) så att jag kan få en besökstid till han/henne. Jag känner att jag just nu behöver det.

Om ni undrar varför ni helt plötsligt måste skriva i massa bokstäver för att skicka kommentarer till mig så valde jag att ha det nu eftersom jag fått massor med spam (engelska) på sista tiden. Sedan jag satte dit att man måste skriva i dom där orden så har inte ett ens spam kommer så det verkar funka!

28 kommentarer:

  1. Hoppas du får tid hos kuratorn snart. Det är inte lätt att bli förälder, det är en omställning och tar tid att vänja sig vid för de allra flesta och ni har haft en krokig väg till föräldraskapet också. Det är också så olika hur barn sover, vilket sömnmönster de har - en del sover korta stunder och vaknar sen medan andra sover längre stunder och dessutom kan deras vanor ändras med tiden så det är inte alltid så lätt för föräldrarna att veta vad de ska göra för att söva sina små...Och jag tror inte att det finns några superknep som fungerar på alla barn, barn är ju lika unika som vi vuxna är. Jag tror också att det finns alldeles för mycket "krav på lycka och glädje" på nyblivna föräldrar, det blir lätt många kommentarer som tex "njuuut nu, bebistiden kommer inte igen" och liknande. Jovisst "ska man" njuta och näe tiden kommer inte igen men jag skulle gärna vilja tillägga att man ska väl njuta av sina barn oavsett deras ålder och att ingen tid kommer igen - ingen ålder kommer tillbaka....och att alla åldrar har sina utmaningar och sin charm. Och alla föräldrar älskar inte just bebistiden och det måste man inte heller! Man älskar dock sitt barn och man är en lika bra förälder oavsett om man älskar bebistiden eller inte. Ni är underbara föräldrar till lille Olle och jag tror att varje barn får de föräldrar som passar bäst för just dom. Ni är de bästa föräldrar Olle någonsin kunde fått!

    SvaraRadera
  2. Men du, det där med att han sover upphackat och måste ha hjälp att somna igen, hör det kanske till åldern? Jag vill minnas att alla sa att passa på att sova på dagen när bebisen sover men hur ska det gå till när bebisen inte sover på dagen? Så fort jag la mig på soffan vaknade sonen och jag låg ner och rullade hans vagn samtidigt. När man väl fick honom att sova kunde han dock sova en längre period. Och det kan nog vara bra att träffa någon att prata med, och försöka fokusera på det som är bra och inte det dåliga (positiva tankar) Det har nog inte med sömnen att göra, för du sover nog mer än de flesta andra mammor? En klar fördel med att inte amma, då kan de hänga i tutten var och varannan minut natten lång. Jag tyckte det var svårt att dela på nattpassen, för man vill ju att mannen ska orka jobba, samtidigt som det är ett heltidsjobb att vara hemma med bebis! Och vem ska få vila på helgen? Mamman eller pappan? Oftast är jag tröttare så jag får ligga en liten stund på morgonen. Sovmorgon numera betyder ju kl åtta ;) Att sova i ett annat rum hjälper nog mycket, plugga i öronproppar också så får du nog bästa chanserna att sova ostört. Sov gott :)

    SvaraRadera
  3. Min tjej skrek och grät också mycket, speciellt när hon skulle sova. Säkert fram tills hon var 6-7 månader då jag började köra en "metod" för att överleva. Det är sjukt slitigt när de skriker och sover dåligt eller upphackat.

    Känslorna är nog varken konstiga eller ovanliga om man har ett barn som är som ditt och mitt (och säkert många fler). Men skönt att du fått kuratorstid.

    SvaraRadera
  4. Vet inte om någon har frågat men har du testat bärsele? Jag har en variant som ger bra stöd utan att trötta ut. Om du vill kan jag kolla upp vad den hette? För den kan man ha barnet både framåtvänd och vänd mot sig.

    Så måste jag understryka att jag menade Inge illa med min fråga om varför han inte kunde vara vaken ner än en timme, jag menade heller inte att det va nått onormalt med det. Klart bebisar är i stort behov utav sömn men jag tänkte mer om det va någon annan orsak ifall man kunde tipsa dig eller hjälpa dig.

    Att du känner som du gör är normalt ska du veta. Jag å min sambo gjorde som så i början att vi gav varandra en sovmorgon var på helgen, sen en "ledig dag" då man åker iväg själv (om man nu vill det) å hittar på nått så att man får slappna av lite å inte ha full fokus på barnet hela tiden. De skulle ju vara en variant. Hoppas du får slappna av lite! Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat bärsele, men han verkar inte gilla den så jättemycket. Just nu i alla fall. Har inte testa att ha honom framåtvänd än. Tänker att han är lite för liten för det än.

      Förstod att du inte menade något illa med din förra kommentar, utan ville mest förtydliga och beskriva hans sömnmönster

      kram

      Radera
    2. Kan också rekommendera bärsele. Min dotter sov INGENTING på dagen innan jag började med bärsjal, och hon var också för tidigt född. Kanske inget sammanhang, men man vet aldrig. Däremot ska man inte ha dem framåtvända, det är stressigt för bebisen och dåligt för deras kroppar och din rygg. Det ska va en ergonomisk bärsele där bebisen har benen i "grodposition". När de är äldre och vill se mer kan man bära dem på ryggen, men undvik framåtvända selar typ babybjörn.

      Radera
    3. Jag har en babybjörn, en nyare modell å jag är nöjd :) har han inte i den så länge endå men den hjälpte.. Min pojk ville ha nått för ögonen när han sov också, en liten handduk brukade vi använda.. Men bara för ögonen å inte ansiktet.. Så fortt han somna tog vi av den å han fortsatte sova..

      Sen får man Inte glömma heller att alla barne olika, de som funkar på mitt barn kanske inte funkar på en annans..

      Nu funkar det att bara sjunga för honom:)

      Radera
  5. Det låter tungt, men det kommer bli bättre!
    Ett bärsele som är ergonomiskt för både dig och barn som t-ex ergo, beco, manduca... vill jag verkligen rekommendera. En mamma i min föräldragrupp som jag umgåtts väldigt mycket med(flera gånger i veckan oftast) har en pojke som verkar vara väldigt lik din Olle i sättet. Hennes stora räddning har varit bärsele. Många dagar har det varit hennes ända sätt att få honom att sova några längre stunder utan att hon blir fast i soffan. Och även om hon oftast är väldigt trött har hon ändå prioterat att komma ut till öppna förskolor någon gång i veckan för att få lite annat umgänge än bara bebis(och få en möjlighet att prata med andra och inse att man inte är själv).
    Jag förstår att nu är tröttheten som ett stort ok, att frustrationen över att inte kunna njuta av din fina son är stor. Men det kommer bättre dagar, alldeles säkert!

    SvaraRadera
  6. Vi hade det likadant runt 3 mån med vår pojk. Jag orkade inte vyssja längre för jag fick ryggskott. Så jag la ner honom i sin vagga, höll handen stadigt på bröstet och lät honom skrika. Vet att må ga inte tål att man gör så, men jag var tvungen att hitta en lösning och detta var vår lösning.
    Han skrek i 40 min, det var vidrigt. Men jag hade bestämt mig för att inte ge mig om jag väl börjat, för då kunde jag låtit bli att testa alls.
    Det tog som sagt 40 min sen sov han. Inte så länge men han sov iaf . Sen gick det på typ 20 min, sen 5 min på bra någon dag.
    Detta höll sig läääänge, tills jag började söva honom hos mig igen efter någon månad för det var ju så mysigt. Men det var bara att börja om igen så löste det sig igen;-) ett tips från en trasig mamma:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 40 min? Nej, hur kan du rekommendera det till enredan trött mamma. Stackars bebis säger jag bara!

      Radera
    2. Alla gör ju som de vill, men jag personligen skulle aldrig någonsin föreslå eller utöva någon skrikmetod på mina barn. Bebisen gråter ju för att den vill något, även om det i slutändan skulle fungera så tror jag inte det är positivt för anknytningen att bebisen ger upp och somnat för att den lär sig att mamma/pappa inte kommer möta dess behov.

      Anna, jag tror inte du mår dåligt för att du får för lite sömn. Som någon skrev ovanför så får du nog mer sömn än de flesta mammor då du inte ammar och då din man fixar nattmålen. Jag tror att du behöver komma ut och träffa andra mammor i samma situation, jag lovar att det är guld värt. Ser att du skriver om öppna förskolan, sångstunder osv, för mig var det räddningen under min första föräldraledighet. Kan det inte vara värt att rucka lite på Olles rutiner för möjligheten att få komma ut och träffa andra i samma sits och få lite rutiner kring det? Känner så igen mig i vad du skriver om trädgårdsarbete osv, jag var precis likadan första gången. Kom ihåg att du är föräldraLEDIG, fokusera på bebisen och inte allt annat runt omkring. Först när jag insåg det kunde jag börja njuta av tiden med barnet, och jag struntade i disken, ogräset osv då jag ändå blev avbruten var tredje minut. Jag tror att när du tänker tillbaks på detta så vill du inte komma ihåg att du stressade över ogräs och en ledsen bebis istället för att kunna sitta och mysa med en sovande bebis i famnen/bärsjal.

      Lycka till med kuratorn, jag hoppas hon/han kan få dig på andra tankar.

      Radera
  7. Min lillpys sover bara när han har kroppskontakt med mig eller möjligen sin morfar. I vagnen skriker han bara. Just nu är han förkyld och vill helst sova på mage på min mage vilket blir lite jobbigt nattetid. Jag ammar dock. Tar alla nattpass, min man måste få sova för att orka (har också en reumatisk sjukdom). Räddningen för mig har varit bärsjal. Neo sitter i den när vi är ute, om han är kinkig eller sover dagtid och är då hyfsat nöjd. I alla fall så att jag kan fixa lite med mat och ta hand om 3-åringen. .. Det lär väl bli bättre så småningom. När han är 13 år vill han nog inte ens ta i mig med tång... Hoppas att du snart får någon att prata med för som du har det nu kan du ju inte ha det! Finns det någon som kan avlasta er lite? Vänner, föräldrar. ..
    Kram

    SvaraRadera
  8. Märkligt och synd att er BVC inte har några föräldragrupper. Men sen när ni förhoppningsvis börjar få bättre sovrutiner så du får ork att ta er till öppna f-skolan- gör det! Hur trött jag än varit har jag alltid gått med ny energi därifrån. Det är så viktigt att få träffa andra mammor och få höra att man oftast inte är ensam med alla problem som kan vara kring ett litet barn. Kan bara råda dig att försöka härda ut och ta en dag i taget. De första månaderna med dottern var inte roliga, och då sov hon ändå mkt bättre än vad han verkar göra. Så jag förstår dina känslor och de är helt normala. Man behöver så väl de stunder de sover på dagarna utan att behöva bli burna (jag hatade även att ha bärsele- kände mig iaf inte "fri" när jag hade den). I vårt fall (och säkert även i ditt) så har det bara blivit bättre och bättre med tiden. Från 5 mån och framåt ungefär och nu är dottern 9 mån och alldeles ljuvlig. De ger så mycket tillbaka själva nu så man får kraft att ta sig igenom även vissa sämre dagar. Men som sagt, i början mådde jag skit, tyckte inte att det var roligt att vara mamma, fick kuratorhjälp o medicin och mår nu mycket bättre. Jag tror och hoppas att det kommer kännas så för dig med på sikt, men just nu- ta en dag i sänder och håll ut.. det vänder. Kram

    SvaraRadera
  9. Mitt tips är att försöka hålla honom vaken längre stunder så han är trött när du ska söva honom. Jag tycker det låter som om Olle sover externt mycket och alla bebisar behöver inte 16 timmars sömn varje dygn. Du kanske försöker söva honom när han behöver vara vaken! Är bebisen uppe 1,5 timme och bli stimulerad så somnar han säkert gott. Men har han sovit en halvtimme kan han ju bara inte behöva sova efter 30 minuter igen. Han kanske har ont i magen och inte alls är trött! Låter som allt handlar om att Olle ska sova. Ibland får man kämpa lite med att hålla barnet vaket men det lönar sig eftersom barnet ofta sover länge och gott om det varit vaket en stund. Om ni berättar för BVC om det som du skrev i blogginlägget lovar jag att dom håller med!

    SvaraRadera
  10. Hej.
    Förstår att du har det jobbigt. =(

    Ammar du lr ger du ersättning? Vi fick tillslut köra på NAN för känsliga magar, kommer inte riktigt på vad den heter.
    Vet inte om ni har det, men prova med snuttefilt, det blev våran räddning till våran lillkille, sov mycket tryggare & lugnare. Självklart höll jag koll så han inte fick den över huvudet, på natten drog jag bort den lite.
    Hoppas du får kontakt med kuratorn, så du får prata av dig!
    Min 4 åriga barnlängtan slutade med ett + med hjälp av ivf befruktning. Lyckan var total! Men det vara inte så länge, hamna i en Depp pga orolig bebis, skrek mycket, kände mig som en dålig förälder som inte kunde ta hand om mitt efterlängtadebarn! =( Kändes förbjudet att vara ledsen och känna att jag inte klara detta, eftersom vi längtat så mycket! Så jag mådde pyton och prata inte med någon, tillslut prata jag med BVC.
    När lilleman var ca 4 månader kände jag lugn & harmoni, i kroppen! Kände mig lycklig.
    Så jag tror barnen känner våran oro i kroppen, det speglar av sig & blir oroliga själva. Resulterar i orolig sömn.
    Försök att komma ut till öppna förskolor, de ger massor att bara komma hemifrån en stund, träffa andra & diskutera barn situationer. Det hjälpte mig massor.

    Hoppas du får tid hos kuratorn nu, försök hitta erat sätt med eran lillkillens sömn, testa runt en passa grejer. =)

    Ja just det MIN lillkille sov (efter vi hittat rätt ersättning & sov situation - napp & snuttefilt) VäLDIGT mycket, alla barn är olika, men blev lite orolig! Men varför idag är han en pigg snart 2 åring.. =)

    Hoppas du snart får må bra.. KRAM

    SvaraRadera
  11. Vänligt men bestämt skulle jag vilja be alla förståsigpåare att tona ner sig en aning i sina kommentarer. Hur kan ni/vi VETA varför Anna mår dåligt eller varför Olle sover som han gör? Hur kan man med bestämdhet säga att Olle måste vara vaken längre för att sova bättre? Eller att man SKA ha en ergosele och inte en babybjörn, eller att Annas mående BEROR på något annat än sömnbrist? Tummen upp för stöttning och pepp oss småbarnsföräldrar emellan men tummen ner för att leverera sanningar till någon som kämpar och gör sitt allra bästa för sitt barn och sin familj.
    Mvh, Maria

    SvaraRadera
  12. Hoppas att det snart blir bättre, styrkekramar. Du och din man kämpar verkligen och en del barn "kräver mer än andra" var det nån som sa till mig en gång. Också en beskrivning.
    Har tänkt ibland att hade jag fått min riktigt krävande son först istället för min lugnare dotter hade jag mycket noggrannare övervägt det där med fler barn. (Nu tog det i o f sig 5 år att få tvåan)
    kram Hanna

    SvaraRadera
  13. Känner igen detta att man ej orkar. Men jag började gå till öppna förskolan när dottern var bara 7 veckor gammal. Hon sov bra början åkte dit och även där. Vi går på Sandbyäng på Sandbyhov. Jag accepterade dig idag bör du hade begärt att få få med.
    Men jag gick dit när min svägerska hade tjatat lite på mig. Annars hade jag nog ej gått dit. I sommar fyller dottern 3 och vi går dit än. Fast ej så ofta.
    Personalen där är bra och kan ge tips och råd om det mest.

    SvaraRadera
  14. I all välmening vill jag bara säga att nyfödda sover 16 timmar per dygn. Större bebisar behöver mindre sömn. Tycker det låter som om ni har fokus mest på att få Olle att somna under dagarna. Han utvecklas och behöver inte lika mycket sömn som en nyfödd. Stimulera och håll honom vaken längre stunder så sover han säkert bättre när han väl sover.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur hålla vaken en trött, ledsen och skrikande bebis?? stimulerar vi honom när han är trött blir han vansinnig. Är han trött ser vi det och då får han sova. Vi känner vår pojke bäst. Ingen annan kan komma och säga att han sover för mycket eller inte. Vi märker så väl på honom när han sovit lagom.

      Radera
  15. Men 16 timmar om dygnet. Är han inte 3 månader? Han kanske bara är en grinig bebis som blir ännu grinigare när ni försöker få honom att sova hela tiden. Han kanske bara behöver närhet, bli buren och inte alls vill sova. Ni skriver ju att det är svårt att få honom att sova att ni kämpar med det. Är han trött sover han väl menar jag. Folk ger ju råd eftersom det låter som om Olle sover för mycket. Att ni försöker för mycket! Ska han sova 16 timmar per dygn när han är 5 månader också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bebisar sover om dom är trött är ju också en sanning med modifikation. Ibland gör en trött bebis allt annat än sover! Det verkar ju som att Anna har koll på läger och att ha en plan och göra likadant en period är ett bra sätt. Och alla barn sover så olika mycket!

      Radera
  16. Men! Nu får ni väl ändå ge er! Har ni inte läst att Anna skriver att de kämpar med att Olle ska sova SJÄLV? Hon har aldrig varit bekymrad att han sover för mycket utan att han helst sover i famnen vilket i längden blir ganska jobbigt. Det förstår jag Anna. Och att dom har olika sovbehov är väl inte så konstigt? Min lilla tjej sov upp till 20 timmar om dygnet när hon var i Olles ålder, inget konstigt med det enligt Bvc. Heja dig Anna och hoppas att han snart sover längre stunder i vagnen!
    /Maria

    SvaraRadera
  17. Hej. Jag vet inte om du fått det här förslaget eller om du redan provat. Jag använder mig iaf av ett fem meter långt tygstycke son jag virar till en bärsjal. Otroligt ergonomiskt och mysigt för bebisen. När min son är gnällig lägger jag honom där och går runt lite. Han somnar på ett par minuter och jag kan pyssla med annat med händerna fria. Underbart! Kallas visst för långsjal. Sök på nätet efter sybeskrivning eller köp. Många säger att det är krångligt att knyta men efter ett par gånger kan man det. Det känns knappt att man bär barnet. Det är iaf ett hett tips. Kram

    SvaraRadera
  18. Det kanske inte alls är det att han behöver sova utan vill vara delaktig i det ni gör? Använder ni fortfarande liggvagnen? Han kanske skulle bli lugnare om han kunde halvsitta i en sittvagn så han kan se dig när du pysslar i trädgården?

    SvaraRadera
  19. Men att kräva att en femmånadersbebis som rent utvecklingsmässigt är som en tremånadersbebis eftersom han är född två månader för tidigt, ska sova ensam är lite väl hårt. Han behöver närhet mer än nånsin.

    SvaraRadera
  20. Att han vaknar så ofta i vagnen skulle jag som mamma säga kan bero på detta med objektpermanens, dvs att det som inte syns finns inte. När du drar vagnen är han lugn för då ser han dig och då somnar han lugnt.Sen när vagnen stannar vaknar han och märker att du är borta och då blir han ledsen. Han förknippar rullandet med att du är där och att den stannar med att du inte är där.

    SvaraRadera
  21. Hej! Har inte läst alla inlägg ovan, men vill bara säga " heja"! Har följt din blogg i ett par år och är så glad att olle hittat hem. Vi kämpade, precis som ni, länge för att få bli föräldrar. När man sedan väl har den lilla i sin famn så är man så klart lycklig, men sedan kommer även åren av tankar, smärta och tårar i fatt... Att bli mamma är omvälvande för alla, hur efterlängtad det lilla knyttet än är.

    Så, kämpa på! Det ger sig med tiden! Du fixar det här och snart kommer du känna att livet ler stort mot dig.
    kram!

    SvaraRadera