tisdag 22 mars 2011

Bestämt oss angående Kub

Vid inskrivningssamtalet kändes det självklart att vi skulle göra Kub-testet.
Sedan har jag funderat och funderat och i helgen diskuterade mannen och jag om hur vi ville göra med riskbedömningen. Jag känner att jag inte vill göra fostervattensprov, vilket man får göra om man får en hög risk på riskbedömningen. Fostervattensprov ger en liten ökad risk för missfall och det vill jag inte riskera.

Idag ringde jag därför ultraljudsenheten och pratade med dom. Vid ultraljudet som vi har inbokat nästa torsdag så kommer vi nu inte göra riskbedömningen utan bara kolla så att allt ser bra ut. Skulle de upptäcka något som ser konstigt ut så säger de ju det naturligtvis, men vi kommer inte få en siffra på hur hög risk barnet har för kromosomavvikelse.

7 kommentarer:

  1. Tycker jag låter som ett klokt beslut! Ultraljud tröttnar man verkligen aldrig på att göra, samma sak med att få höra bebisens hjärta slå. Finsate ljudet i hela världen!

    Kram Lo

    SvaraRadera
  2. Det är så skönt att man får göra ultraljudet ändå i vårt lansting :)

    SvaraRadera
  3. Tea: Ja, jag trodde faktiskt inte att det var så...

    SvaraRadera
  4. Måste kännas skönt nu när ni kommit fram till ett beslut. Det är verkligen inte lätt att veta hur man ska göra.

    SvaraRadera
  5. Så hade jag nog också resonerat. Kram!

    SvaraRadera
  6. Skönt att ni har kommit fram till vad som känns bäst för er och att det går att genomföra!

    SvaraRadera
  7. Så gjorde vi med gjorde bara UL och inget KUB.

    SvaraRadera