tisdag 26 februari 2013

2 månader och läkarkontroll

Idag är killen två månader och det firade vi med läkarbesök på bvc. Han fick en okej-stämpel i rumpan. Han börjar bli riktigt stor nu. Idag vägde han 5060 gram och var 56 cm lång! Stora killen!
Det som läkaren tyckte han var lite sen med var att le, men med tanke på att han är sex veckor så tyckte hon inte att det var något konstigt att leendet inte riktig kommit än. Ibland ser vi något som antyder ett leende, men det är inte helt lätt att få fram.

Just nu är han ganska besvärligt vissa stunder. Han vill hela tiden vara nära, vilket naturligtvis kan vara mysigt, men inte hela tiden... Han sover jättegott i knät och när jag sedan försöker lägga ner honom så vaknar han och gallskriker. Då får jag börja om från början... Man känner sig efter ett par dagar ganska låst då jag inte ens lyckas gå på toa. Men, men det får väl vara så ett tag.

Hans mage är fortfarande inte helt okej så han vaknar många gånger på natten på grund av magknip. På många stället på nätet står det att magen och även sömnen blir bättre efter tre månader så vi får hoppas på att vi nu bara har en månad kvar med en lite gnällig bebis. Allt vore mycket roligare att ha en nöjd och glad liten kille!

4 kommentarer:

  1. Tips som ibland funkade för oss när Edith inte ville bli nerlagd:
    - lägg i vagnen inomhus å vagna tills hon somnar om.
    - ha henne på en filt/kudde i knäet å flytta hela den vidare.
    - värm vetevärmare i mikron å lägg i vagnen/sängen/på platsen där du vill lägga ner. Flytta den när du lägger ner bebisen så är det varmt å skönt undertill å kanske märks det inte lika tydligt att det är ett nytt ställe.

    SvaraRadera
  2. Magtips vi fick från bvc när dotterns mage var i obalans var att ge Sempers ersättning Lemolac. När mitt tredje barn föddes vägde hon 4950 g och var 55 cm, nästan som din kille är nu :-)

    SvaraRadera
  3. Vi hade vagnen inne och första månaderna har mina sovit i vagnen innan vi la i spjällsängen.
    Testa att linda in i din tröja med din doft m.m
    Har du testat bärsele eller sådan för då kan man göra allting och bebben får närheten av dig ;)

    Med våran första som kom en månad förtidigt så sa personalen att köra lite bifidus i ersättningen och minifoam droppar så magen e ok och att ta en rap pause mitt i maten och verkligen gå till en ordentligt rap..

    Hoppas lillkillens mage blir bättre

    SvaraRadera
  4. Jag instämmer med föregående talare om bärsele om du har en som är ergonomisk utformad. Min son var väldigt klänig ett tag och då vara selen guld värd. Det bästa han visste var att ligga i selen och höra när jag dammsög. Jag har aldrig haft så rent hem som den månaden ;)

    SvaraRadera