måndag 11 februari 2013

Gudstro?

På mitt inlägg om att kyrka och präst var bokat till dopet fick jag en kommentar från en anonym läsare som undrar hur min gudstro ser ut.
En inte helt lätt fråga att svara på då en tro kan ha många olika betydelser.
När jag var barn följde jag ofta med min mamma på gudstjänster i kyrkan och jag minns då att jag gillade miljön i kyrkan och gillade att sjunga med i psalmerna. När jag sedan började skolan var jag med i kyrkans barnkör vilket innebar att kören med jämna mellanrum sjöng i kyrkan och då fick jag automatiskt följa med i vad som hände i kyrkoåret. När det väl var dags för konfirmation var det helt naturligt att jag skulle göra det och då blev det också många kyrkobesök och mer lärdom om den kristna tron.
Som barn och ungdom var jag nog mer ofta i kyrkan än vad mina jämngamla kompisar var.

Även nu är jag ju med i en kyrkokör och "uppträder" med jämna mellanrum i kyrkan under gudtjänsterna. Hade jag inte en tro skulle jag antagligen välja en fristående kör för att slippa sjunga sånger med kristet tema och slippa att delta i gudtjänsterna.

När vi skulle gifta oss var det också helt naturligt att det skulle vara i kyrkan och även nu med dopet är det helt naturligt att det ska vara ett kyrkligt dop.

Om någon frågar mig så säger jag inte att jag är kristen. Någonting tror jag på men har svårt att definiera på exakt vad... Så tror jag det är för många. Alla som har kristendomen som religion är nog mer eller mindre kristna. Vissa går i kyrkan ofta, andra vid speciella högtider som advent, vissa endast vid begravning, bröllop och dop och vissa har kristendomen som en del i sin vardag.

Detta kanske blev lite oklart, men jag har inte dopet i kyrkan bara för att "det att ska vara så" eller att det är en fin lokal. Jag har läst på nätet att så kan vara fallet ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar