tisdag 14 juni 2011

Upprepningsfrekvensen på en sådan missbildning är extremt låg

Det är den meningen som jag ska försöka miska min oro inför ev. kommande graviditet med.

Jag har nu alltså pratat med läkaren från Carlanderska och orden  i rubriken är hans exakta ord. Det känns skönt att veta även om min oro inför en kommande graviditet aldrig kommer kunna försvinna helt och hållet.

Jag hade lite undringar och funderingar om själva ivf:en, Aha, akupunktur eller någon av mina mediciner kunde ha varit orsak till Dutts missbildning. Det finns inga skäl att tro det enligt läkaren, vilket också naturligtvis är skönt att höra. Då återstår det "bara" att det var den där jävla slumpen och oturen som gjorde det.

Vi diskuterade också fortsättningen i höst. Antingen använder vi våra frysta embryon eller så gör vi ett helt nytt försök med stimulering, äggplock och hela baletten. Vi får se vad vi känner att vi vill göra framöver. Han tyckte att det var bra att låta kroppen vila upp sig i två till tre månader och det blir det ju naturligt här över sommaren.Han trodde att min kropp snart skulle komma tillbaka i normal fas med mens eftersom mina blödningar efter förlossningen varit borta sedan cirka två veckor.
Under nästa försök skulle jag också få en högre dos med folsyra för att så långt som möjligt förhindra missbildningar i centrala nervsystemet.

Så klart beklagade han att allt hade blivit som det blivit, men önskade oss välkomna tillbaka till kliniken när vi kände oss redo i höst.

6 kommentarer:

  1. Skönt att det "bara" var den där jäkla slumpen och otur som orsakade missbildningen. Vad skönt att få ett sådant besked och att risken för upprepning är låg. Men fy så nervöst inför en ny graviditet. Men ändå hoppas vi verkligen att det blir ett syskon till Dutt när ni känner er redo (så redo som man nu kan bli.
    Så bra att du kan få extra folsyra nästa gång också.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Verkar som ni blir väl omhändertagna, och det är skönt att läsa. Ta hand om er, kram

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar inne hos mig! Jag vet inte riktigt varför BM inte litade på sin egen diagnos utan skickade mig vidare till en läkare...

    Skönt att ni verkar haft ett givande samtal med läkaren på kliniken. Ni känns mycket starka som tänker försöka igen, men vad gör man inte. Hade jag haft ork och känt att det var rätt hade jag nog också velat köra på så snart som möjligt. Det där känner ni ju bäst själva!
    Stor Kram

    SvaraRadera
  4. Skönt att ni inte behöver tänka att det här hemska ska hända igen!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Skönt att veta att det var slumpen somavgjorde iaf, kanske ger det lite mindre oro inför nästa graviditet.
    Stor kram!!

    SvaraRadera
  6. Hur många lugnande besked vi än få så kommer jag nog aldrig sluta tänka på att något kan gå fel även nästa gång, men det är nog inte så konstigt.

    SvaraRadera