fredag 7 september 2012

Lugnt och skönt

Det var skönt att jag till slut igår beslutade mig att kontakta barnmorskan. Ett tag tyckte jag att det var fjantigt eftersom vi har ultraljudet på onsdag. Igår kändes det dock som en evighet till onsdag och idag är jag nöjd att jag kontaktade henne.  Så idag känner jag mig lugn och tillfreds!
När väl barnmorskan hittade hjärtljuden tänkte jag faktiskt inte så mycket. Antagligen var jag så fokuserad så att jag på något sätt glömde bort att lyssna hur det egentligen lät och glömde njuta av stunden. Jag får göra det nästa gång istället... För nu ska det bli många gånger som vi får möjlighet att lyssna på hjärtljud hos barnmorskan. Jag kommer inte acceptera ett misslyckande till. Så är det bara!!

Jo, jag har funderat på att köpa en doppler, men jag är osäker på om den istället för mig mer oroligt då man kanske inte alltid hittar hjärtljuden. Jag önskar att jag så snart som möjligt istället ska känna ordentliga rörelser inifrån. Visserligen kan det ta några veckor till i och med att jag har moderkakan i framvägg.

Idag känner jag mig genomförkyld fast jag inte är det. Det är "bara" Miraklet som idag helt täppt igen min näsa ;-) Jag vet inte hur många doser renässans jag redan använt under morgonen utan något vidare resultat. Just nu känner jag mig instängd i hela huvudet på grund av täppan. Jag får väl ta ett par doser till av renässans så får jag se om det hjälper...

11 kommentarer:

  1. Du har gjort jättebra att du kontaktade din barnmorska, gör det alltid när du känner oro, det är ingen idé att gå runt hemma och oroa dig.
    Det är häftigt med hjärtljud :-)! När min man inte kunde vara med en gång spelade jag in hjärtljudet på mobilen för honom.
    Angående doppler : min bm avrådde mig att köpa en för att det inte alltid så lätt att hitta hjärtljudet och då blir man bara mer orolig. Men alla säger olika så gör som det känns bäst för dig.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag var, som du, otroligt orolig för att förlora mitt barn när jag var gravid. Kan inte skylla min oro på så mycket mer än ett tidigare missfall i v 13 och ett överdrivet kontrollbehov. Hade inga problem att bli gravid. Nu oroar jag mig istället för psd (dottern är 5 v). Tyvärr slutar man väl aldrig helt att oroa sig för det käraste man har... Hur som helst, det jag tänkte säga är, försök ta det lugnt (jag vet att det är skitsvårt). Jag avråder från att skaffa doppler, vet att vissa inte hittar hjärtljuden och blir panikslagna förstås. Ibland får ju till och med BM leta både länge och väl, även när bebisen är lite större. Sen ville jag bara berätta om de otaliga gånger jag var övertygad om att bebisen var död, jag hade "en känsla att något var fel", minskade eller inga fosterrörelser under ett par dagar, osv osv. Googlade allt och letade symtom på att något var galet och hittade alltid sånt som stämde in på mig. Gör inte om mitt misstag! Njut av din graviditet! Sannolikheten är så liten att något ska vara galet och du har haft din del i olycksstatestiken- nu går allt bra! Framför allt, googla inte olika symptom, oftast står bara skräckhistorierna.... Jag lyckades knappt njuta en dag av min graviditet pga min oro och det sörjer jag idag. Hade till och med svårt att ta till mig min flicka då allt med graviditeten var så ångestfyllt för mig. Även när du sen kommer känna rörelser analyserar man mycket. Tänk när du blir orolig att det är helt normalt att känna mindre vissa dagar (eller inget alls vissa dagar i början). Bebisen sparkar inåt ibland och då känner man inte, samt att den också är mer "trött" vissa dagar- precis som vi. I v 38 var jag helt övertygad, barnet var dött. Jag bufffade och buffade, drack kallt vatten och gjorde allt för att få igång barnet men inget hände. Åkte in på kontroll med tårarna strömmandes men allt var bra! Skriver om detta då jag har en känsla av att även du kommer att analysera rörelserna när de kommer igång ordentligt, kanske kan du då titta tillbaka på min kommentar och finna lite ro. Sen ska man förstås åka på kontroll om man är orolig men det är lätt att den tar överhanden och till slut resonerade jag så knäppt när jag åkte från ett besök hos BM "ja allt var okej för 10 min sen men nu kan barnet ha dött". Hemska saker kan hända I livet men man ska försöka utgå från att allt är okej så länge inte motsatsen bevisas. Nästa graviditet SKA jag njuta! Dottern vägrar sova på rygg, endast mage accepterar hon. Du kan säkert förstå att jag fick gråa hårstrån av det med tanke på riskerna... ;-) Men vad gör man. Vi införskaffde ett andningslarm enbart därför, ville verkligen inte ha det för kände det kunde stressa mer än lugna med falsklarm osv. Men med tanke på magläget blev det så. Som du hör finns det alltid något att oroa sig för när det kommer till de små... Lycka till med allt och försök som sagt att njuta. Jag förstår din oro fullt ut men i backspegeln sörjer jag så över alla ångestfyllda dagar då jag var övertygad att något var fel- helt i onödan. Stor kram! /Lena

    SvaraRadera
  3. Jag har ju en doppler, använder den typ 1 gång i veckan och mest för dotterns skull nu för vill ju gärna lyssna på lillasyskonet men jag vet inte om jag skulle använda den alls om det inte var för Embla, snart kommer du ju kunna känna rörelserna istället och som de andra skrivit kan det inbland vara svårt att hitta, den här har jag inte haft några problem med utan hittar direkt men Embla var lurig som attans, hade moderkakan i framvägg med henne och BM fick leta till och med i v40..

    Hade inte Embla velat lyssna med vår hade du fått den utav oss, har som sagt inte större användning för den annat än när hon vill lyssna och om du ska köpa så köp en begagnad för någon hundring istället för att lägga ut en större summa för en ny.

    SvaraRadera
  4. Pga moderkakan i framvägg kände jag inga rörelser förrän v 22, har jag för mig. Så det kommer nog snart! Tror du gör klokt i att avstå från egen doppler.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vid min första graviditet så hade jag också moderkakan i framvägg och jag kände inte heller några tydliga rörelser förrän i v 21-22 nån gång, men sen när man väl börjat känna rörelser så blir det bara mer och mer :) Skönt att du fick komma in så snabbt till barnmorskan med, det är inget kul att gå och känna oro över att något är galet.

    SvaraRadera
  6. Hej Anna!
    Jag hade moderkakan i framvägg med mitt andra barn, det var stor skillnad på att känna rörelser om jag jämför med mitt första barn där jag kände redan i v.15. Med andra barnet trodde jag att jag skulle känna tidigt eftersom "jag visste hur det kändes" men det var inte förrän efter RUL jag började känna säkert.
    Tycker det är suveränt av din BM att ta din oro på allvar & ta emot dig så snabbt! Skönt att du verkar ha bra människor omkring dig!

    Har precis börjat jobba igen efter föräldraledigheten, vikarierar för C.R...

    Kram Nhea

    SvaraRadera
  7. Jag tycker nog också att du inte ska köpa doppler. Det kan vara svårt även för barnmorskor att hitta rätt så risken är ju stor att du istället blir jätteorolig. Snart kommer du känna av ert lilla Mirakel så spar de pengarna du.
    Apropå nästäppan så hade med första barnet och nu även när jag är gravid igen en jobbig nästäppa. Renässans funkar inte alls för mig och jag har jättesvårt att sova utan att kunna andas med näsan så jag kör med Otrivin. Det är mer värt att få sova ordentligt än riskera att bli beroende, det är ju bara att göra uppehåll ibland och när bebisen är född sen så försvinner nästäppan. Kan ju vara nåt att fundera på om du känner att det blir för jobbigt.

    SvaraRadera
  8. Helt rätt att åka en sväng extra när man är orolig. Helt klart värt det!
    Vi har ju en Angelsounds här hemma och i början (v12-13) var det svårt att hitta hjärtljuden ibland men nu hör man dem så fort man sätter apparaten mot magen. För mig har den varit guld värd, vi lyssnar på barnen 1g/vecka och säkert blir det mer och sällan allteftersom vi känner mer och mer sparkar.
    Jag brukar vara en så lugn person annars men har haft lite svårt att fatta att graviditeten är på riktigt, kanske blir det så efter alla år. I och med att vi lyssnar en gång/vecka så tar man en vecka i taget.
    Blivande mor-och farföräldrar har också fått lyssna :-)
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Förstår att du oroar dig, inget att skämmas för :)
    Jag anv otrivin utan konserveringsmedel hela grav. Hjälpte bättre och var inga problem att sluta med den sen :)

    SvaraRadera
  10. Även jag hade nästäppa under graviditeten.
    använde nässpary Neseril men jag använde den för barn.
    Fungerade utmärkt.

    SvaraRadera
  11. det är bättre att göra ett besök hos bm för mkt än för lite, man ska ju känna sig trygg. det e jobbigt mde graviditets täppa men det släpper ju tillslut

    SvaraRadera