tisdag 25 september 2012

Vecka 22 (21+0)

Ytterligare en ny vecka och enligt min gravidapp i telefonen väger nu Miraklet cirka 360 gram och är 27 cm lång från huvud till häl. Miraklet börjar bli stor!

Veckorna tycker jag går långsamt samtidigt som det på ett sätt går fort. Att jag tycker att det går långsamt beror nog på att jag inte mår bra och därför inte orkar att sysselsätta mig så mycket. Det blir ganska mycket tid i soffan även om jag försöker att göra lite olika saker. Igår på dan mådde jag faktiskt ganska okej så då blev det lite sytid, men när kvällen kom mådde jag sämre igen så då blev det ingen kör utan soffläge istället.

Även igår kände jag några buffar inifrån. Dock inte lika många som kvällen innan, men det finns faktiskt någon därinne som lever!!

Igår var jag och klippte mig och jag och min frisör har en nästan identisk historia. Båda har vi kämpat med ivf. Blivit gravida. Förlorat barn (hon förlorade dock "bara" ett barn, var gravid med tvillingar), och nu har vi båda blivit gravida spontant... Märkligt. Så det blev mycket gravidprat och namnprat då hon väntar samma kön som vi. Vi kom fram till att det inte är lätt att välja namn...

Här hemma har namnpratet tagit en paus. Jag har en liten lista på några namn jag skulle kunna tänka mig, men hjälp vad svårt det är!! Vi kikar överallt där det finns namn för att se om det finns något som vi tycker om - Födelsedagsannonser, dödsannonser och artiklar till tidningar. Såg att det fanns en bok som hette Stora boken om namn (eller något liknande). Det känns lite överdrivet att köpa, men man kan ju låna den på biblioteket i och för sig...

9 kommentarer:

  1. Hetsa inte upp er för mycket över namn! När h*n kommer ut blir det oftast lättare! MTs namn var nästan helt självklart när hon kom, och det var inte med på listan innan =)

    SvaraRadera
  2. Grattis till ytterligare en ny vecka, hoppas tiden rusar iväg så att ni snart har Miraklet i eran famn!!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Mirakel... Björn Ranelid kanske???

    Äh skämtar bara... Men jag håller med vemvet. Det där med namn löser sig. Vi kämpade också med namn. Vi hade jättefina tjejnamn, men alla blev killar men det löste sig det med. Ingen av dem heter det som jag hade som förslag men skulle inte kunna ha nåt annat namn på dem idag. Vår minsta hade tre namn skrivna på den lilla blåa lappen som sätts på sängen på BB, han heter inget av de namnen idag :-)

    Ni känner vad somär rätt när miraklet tittar ut...

    SvaraRadera
  4. Vi visste att vi väntade en kille och gillade namnet Nathaniel jättemkt men vi visste ju inte om det VAR en Nathaniel där inne i magen. ;) Skämtade ofta om att det kanske är en Kurt som kommer ut. Man vet (oftast)inte förrän man har träffat den lill*. :)
    Nu inser vi att vår son verkligen ÄR en Nathaniel. Vi valde rätt. :)

    SvaraRadera
  5. Det finns en gratis app du kan hämta om du vill, Namnkällan heter den.
    Det är verkligen jättesvårt det där med namn, för det måste ju liksom bli rätt. Sen visar bebisen själv vad den ska heta när den kommit ut, så ett tips är att ha mer än ett favoritnamn för när bebis är ute kanske det ni först tänkt er inte alls stämmer längre.

    SvaraRadera
  6. Vi har ju fortfarande gått om tid på. Sedan behöver man väl inte meddela skatteverket förrän efter tre månader...ändå kul att fundera och klura på tänkbara namn nu när vi vet könet.

    SvaraRadera
  7. Tips:
    http://www.pojknamn.com/
    http://www.flicknamn.com/

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag tror det är bra att ha en fyra-sex namn som känns bra i bakhuvudet, sedan brukar allt falla på plats när lillhjärtat kommer till världen och man får umgås med honom/henne lite mer:)

    Du har sagt förut att du p.g.a. din sjukdomsbild inte tror att miraklet kommer bo i magen ända till vecka 40, vad har läkarna sagt och när tror du h*n kommer födas? Min lilla dotter kikade fram precis en månad för tidigt via kejsarsnitt då jag blev sjuk och det var inga problem alls:)

    SvaraRadera