söndag 20 januari 2013

Bye bye Ivf

Det vi kämpat  för så länge ligger nu här bredvid mig i sitt babynest och sover. Jag blir ödmjuk inför den tanken hela tiden. Tänk att vi lyckades. På egen hand dessutom.
Efter så många motgångar som vi haft kan jag inte annat än att bli så glad att kampen är över. Samtidigt blir jag ledsen för jag vet att det finns så många där ute som fortfarande kämpar för att uppnå en graviditet och därefter ett levande barn. Även om jag nu äntligen blivit mamma till ett perfekt levande barn ska ni veta att en del av mitt hjärta fortfarande finns hos er ofrivilligt barnlösa. Har man som jag, en gång varit ofrivilligt barnlös och kämpat och kämpat för att bli mamma så glömmer jag inte de känslor som fanns hos mig under kampen. De kommer för alltid att finnas kvar.

På ett sätt har sorgen efter Dutt kommit upp till ytan efter att Olle kom. Funderingar om hur han hade varit, skulle han sett ut som Olle eller skulle han haft ett helt annorlunda utseende, hur skulle Dutt varit nu som en 15 månaders gammal bebis, vem skulle han likna. Funderingar som vi aldrig får veta. Samtidigt vill jag inte tänka dessa tankar för nu är nu och då är det Olle som är viktigast.  Olle är Olle och Dutt är Dutt. Två helt egna individer som inte går att jämföra. Dutt kommer för alltid vara vår förstfödda son och Olle kommer för alltid att vara vår första levande son.
Nästan vid varje promenad med Olle går vi förbi Storebror på kyrkogården. Dutt kommer inte bli bortglömd . Olle kommer att få höra om sin storebror när han är tillräckligt stor för att förstå. Även om han inte fick leva så lever han kvar i oss och inte minst i lillebror Olle.

Sedan länge känner vi att vi är färdiga med ivf-svängen. Vi köpte förra våren ett trepack behandlingar som vi utnyttjat ett försök av. Eftersom Olle är en spontanbebis hade vi ju faktiskt två försök kvar att utnyttja.
MEN. Aldrig att jag ger mig in i det igen. Därför har vi brutit kontraktet och istället fått en del pengar tillbaka. Pengar som vi ska försöka hitta på något roligt för istället. Kanske en resa framöver. Just nu känns det som att ett barn är mer än vad jag vissa stunder under ivf-tiden hade hoppats på... Skulle det råka bli en spontanbebis till kommer hans/hennes mellannamn vara Bonus...

Jag städade idag ut lite mediciner och hittade en oöppnad förpackning Menopur, en orgalutranspruta, en PuregonPen och ett antal Crinone. Min första känsla vara att slänga iväg dom till apoteket fortast möjligt, men sedan tänkte jag på er som fortfarande kämpar. Kanske finns det någon i Norrköpingsområdet som strax ska börja med en behandling och ska använda dessa mediciner?? I så fall kan ni höra av er till mig. Jag sparar medicinerna ett tag till... Medicinerna är dyra så kan jag skänka dessa till någon av er gör jag det med glädje.

13 kommentarer:

  1. Vi kallade Signe för Miraklet och NIls för Bonus ;)

    SvaraRadera
  2. Hejsan, läste precis om din blogg i tidningen Mama och kollade därefter på din blogg.

    Låt mig börja med att säga grattis till din lille son! Jag är så glad för din skull och du verkar en fin och empatisk tjej som gått igenom mycket för att bli mamma.

    Jag har också varit där! Kämpade mig genom IVF och tuffa tider. Fick första barnet först vid 39. Vi kämpade sedan med många behandlingar för att få ett syskon men det gick inte... Till sist gav vi upp och förlikade oss med tanken att aldrig lyckas med att få ytterligare barn. Då blev jag gravid, spontant för första gången vid 41-årsåldern! Lyckan viset inga gränser och jag är så tacksam och ödmjuk inför livet.

    Jag blev så berörd av din blogg och ville dela med mig av min historia...

    Önskar dig massor av lycka och glädje!





    SvaraRadera
  3. Igår fyllde vårt första barn fjorton år. Fortfarande häpnar jag över att det hände, och tankarna kring ofrivillig barnlöshet och smärtan det innebär kommer aldrig lämna mig. Så jag tror att den identifieringen kan finnas kvar fastän det har kommit flera barn.

    Jag är så glad över att ni har en Olle hos er. Ni var föräldrar redan tidigare, men nu till ett levande barn. Precis så som det ska vara. Allt gott till er!

    SvaraRadera
  4. Jag tror du kan bli gravid igen om du använder sprutan som dämpar ditt immunförsvar. Det blev du ju med både dutt och olle/ Sarah

    SvaraRadera
  5. Helt klart att barnlösheten sätter sina spår- djup... Ens hjärta klappar extra hårt för alla som fastnat i ofrivillig barnlöshetens träsk. Snällt av dig att skänka mediciner till någon som behöver.

    SvaraRadera
  6. Tack Anna för dina ord. Just nu är det kämpigt och det känns som ett levande barn är långt borta. Visste inte du varit med i mama. Så glad för lilla Olle!! Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej
    Jag hör också till den skaran som kämpade i flera år och gjorde 3 IVF innan vårt älskade lilla mirakel Viktor föddes och nu förgyller våra dagar varje dag, 5½ år gammal. Han är det bästa och finaste som någonsin har hänt oss och precis som dig är jag inte alls beredd att ge mig in i IVF svängen igen för ett syskon. Vi är så glada och nöjda med vår mirakel son.
    Men precis som för dig så har jag en del av mitt hjärta kvar hos alla de som fortfarande kämpar och längtar, har man en gång varit där glömmer man det aldrig. Jag blir lika glad varje gång som någon av alla kämpar lyckas!
    Så stort, stort grattis till er och till lilla Olle. <3

    SvaraRadera
  8. Så fint av dig att göra så. Själv skänkte jag mina till den klinik jag gick på först, de ger ibland mediciner till "papperslösa" och så, de som inte kan få tag i mediciner på vanligt sätt. Känns skönt att ge bort till någon som behöver.
    Kram till fina du!

    SvaraRadera
  9. Grattis till eran son.
    I vilket nummer av mamma var du med i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är med i det nummer som finns ute i butikerna nu. Nr 2. Det är inget stort, men ändå. En liten bild och en liten text.

      Radera
  10. Hej
    Vill säga stort stort grattis till eran fina Olle :))
    Har oxå varit i ivf träsket! Tog 8 år och jag vet inte hur många försök här på rmc och Falun osv! Men inga ägg ble befruktade. Inte ett enda på hur många försök som helst :((( Så till slut blev det äggdonation och nu har vi 2 fina enäggstvillingar som är 16 mån. Fullt upp men underbart!!!

    Fantastiskt av dig att dela med dig av din historia. Får tårar i ögonen när jag läser om er historia!!

    Vi har oxå varit hos Laila V och fotat och hon har oxå varit här och fotat. Laila är superduktig :)))

    Njut nu av bebistiden snart springer Olle runt och skrattar, pratar och leker. Tiden går så snabbt!!
    Ta hand om er / Kram

    SvaraRadera
  11. Hej
    Vill säga stort stort grattis till eran fina Olle :))
    Har oxå varit i ivf träsket! Tog 8 år och jag vet inte hur många försök här på rmc och Falun osv! Men inga ägg ble befruktade. Inte ett enda på hur många försök som helst :((( Så till slut blev det äggdonation och nu har vi 2 fina enäggstvillingar som är 16 mån. Fullt upp men underbart!!!

    Fantastiskt av dig att dela med dig av din historia. Får tårar i ögonen när jag läser om er historia!!

    Vi har oxå varit hos Laila V och fotat och hon har oxå varit här och fotat. Laila är superduktig :)))

    Njut nu av bebistiden snart springer Olle runt och skrattar, pratar och leker. Tiden går så snabbt!!
    Ta hand om er / Kram

    SvaraRadera