söndag 26 september 2010

Hipp hurra till mig

Grattis grattis till mig på födelsedagen!
I morse fick jag frukost på sängen med nybakat bröd som vi förberedde igår.

Här kommer receptet:
½ paket jäst, 25 gram
3 dl nyponsoppa
1 msk olja
1 tsk salt
½ dl vetekli
6 dl vetemjöl
vetekli att strö på bullarna

På kvällen: Smula jästen i en degbunke. Rör ut jästen i den kalla byponsoppan. Tillsätt olja,salt och vetekli. Blanda och arbeta sedan ner vetemjölet tills degen är smidig (jag använde elvisp med degkrokar). Rulla ut degen till en längd och deka den i tolv lika stora delar. Lägg dom med snittytan uppåt på en bakplåtsklädd plåt. Lägg över en bakhandduk och ställ in plåten i kylen över natten.
På morgonen: Ta ut plåten med bullarna och låt de stå i rumstemperatur medan ugnen värms till 250 grader. Pensla bullarna med vatten och strö över lite vetekli. Grädda bullarna mitt i ugnen i  10-15 minuter.

8 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen! Hoppas du får en fin dag! =)

    SvaraRadera
  2. Grattis igen =) Å tack för receptet, lät spännande med nyponsoppa...

    SvaraRadera
  3. Många grattis :D
    Hoppas du får en fin dag på alla sätt!

    SvaraRadera
  4. Grattis på födelsedagen! Du har en award att hämta inne hos mig. ;-)

    SvaraRadera