tisdag 28 september 2010

Kanske tjäna några kronor

Igår frågade mannen sin chef om hans företag är villiga att göra ett så kallat bruttolöneavdrag för vår ivf-kostnad. Chefen kunde inte säga något och den ansvariga på löneavdelningen var ledig den här veckan, men chefen skulle göra allt hon kunde för att det skulle gå igenom.

Jag har inte till 100% fattat vad bruttolöneavdrag innebär, men vad jag har förstått så är det så att fakturan på ivf-behandlingarna skickas till företaget och de drar av den kostnaden på mannens lön före skatt. Företaget slipper då också att betala arbetsgivaravgift den månad/månader som avdrag på lönen sker. Detta gör att vi kan "tjäna" ca 30% (lika mycket som man betalar i skatt).

På ett trepack ivf-behandlingar som kostar ca 45 000 kronor så behöver vi bara betala ca 30 000 kronor.
15 000 kronor som kan användas till annat!

Nu hoppas vi att löneavdelningen är lika positiv till detta som chefen var.

4 kommentarer:

  1. Hoppas ni får positivt svar! Men jag funderar över löneavdrag- det innebär väl förlorad inkomst? Dvs påverkar, pension, a-kassa, föräldrarpenning osv. Man tjänar säkert på det i vilket fall(!), men det gäller att läsa på.

    SvaraRadera
  2. Oj, lät ju kanon :) Hoppas det går bra, 15000 är inte illa.

    SvaraRadera
  3. Det hade ju varit kanon om ni kan få göra det!

    Tack för awarden föresten! Alltid lika roligt att få det =)
    Om jag visste hur man länkade hade du fått en av mig med, men nu fick ingen det i stället... kunde ju iof gett awarden ändå.. tänkte ju inte så långt.

    SvaraRadera
  4. Läste just dina sista inlägg, det andas optimism :) hade ju varit riktigt bra om ni kan få göra avdrag, och att sedan anhöriga vet situationen är jag säker på kommer hjälpa er väldigt mycket när det är svårt :)

    Ha en fin dag i solen :)
    Kram

    SvaraRadera