fredag 10 december 2010

Surrogatmamma

Snokis skickade en undra om vi funderat på att ta hjälp av surrogatmamma för att få ett barn. Detta är ingenting som vi ens har funderat på. I Sverige tillåter inte den svenska sjukvården att hjälpa till vid ett surrogatmödraskap så därför måste man antagligen utomlands.
En debatt pågår dock även i Sverige att detta ska bli tillåtet, men jag misstänker att ett beslut är långt fram i tiden.
Efter att ha läst en sådan här artikel så känns surrogatmödraskap inte heller som en lösning på vår barnlöshet. Då adopterar jag mycket hellre ett barn än att låta en indisk kvinna föda mitt genetiska barn.

Jag har också sett en dokumentär om hur surrogatmammor i bland annat i Indien behandlas och får leva för att, i det fallet, rika amerikaner ska få ett genetiskt barn. I Indien var det mycket mygel när barn väl var fött så att den amerikanska familjen skulle kunna förenas och åka hem. Bland annat var det förfalskningar av födelseattest och liknande.

En sådan process vill jag inte vara delaktig i.

Att inplantera mitt embryo hos en annan kvinna ger ju inte heller med säkerhet ett barn...

1 kommentar:

  1. Det är fullständigt vidrigt att fattiga kvinnor tvingas föda barn åt rika par. Precis som det är vidrigt att vissa människor tycker sig ha rätt att köpa organ av friska människor som behöver pengar.
    Däremot tycker jag att det är fantastiskt och fint när någon väljer att bli surrogatmamma för att göra människor som längtar efter barn lyckliga. Fast det kanske inte är så vanligt förekommande.

    SvaraRadera