tisdag 21 december 2010

Konstig dag

Tack för kommentarer som kommit under dagen. 

Ofrivillig barnlöshet kan det inte skrivas för mycket om. Ute i samhället finns det tyvärr alldeles för många fördomar och dumma åsikter om oss som av någon anledning behöver lite hjälp på traven för att bli gravida. Det var med blandade känslor jag läste kommentarerna på artikeln på Svenska dagbladets hemsida. Dessa idiotiska kommentarer är nu bortplockade efter att reportern anmält dom.

För oss har det inte varit en självklarhet att gå ut offentligt med våra problem. Det var först efter vårt andra misslyckade ivf-försök som vi valde att berätta för familjen om detta. Det var i slutet av september i år.  Hade reportern Anders Haag från Svenska dagbladet kontaktat oss före det så hade han fått ett stort "NEJ tack" upptryckt i ansiktet ;-). Antagligen hade jag inte ens besvarat hans kommentar.

Idag kändes det väldigt konstigt att öppna tidningen. Jag har väntat på artikel länge (vi blev intervjuade i mitten av oktober) så idag känns det lite avslaget på något sätt. Jag vet inte varför men naturligtvis har jag varit spänd på hur artikeln och framför allt hur reaktionerna runt artikeln skulle bli.

Sitter just nu och funderar på om jag ska orka iväg på vår konsert i kyrkan som vi ska ha ikväll. Övningen börjar redan om en timme och jag har inte ätit mat, inte kollat vad jag ska för kläder eller gjort mig i ordning i övrig.
Jag känner mig helt enkelt avslagen idag.

13 kommentarer:

  1. Har just läst artikeln om er i Svd (såg den via sajten IVF-bloggar)En jättebra artikel och mycket modigt av er att vara med. Som ni förstår är ni inte ensamma - jag känner igen mig i allt ni berättar. Har ett antal misslyckade IVF-försök i bagaget. Jag och min man pratar förstås massor om vår situation men vi är verkligen usla på att släppa in vänner och familj i vår "bubbla".Det finns flera anledningar till det, inte minst att det är så fruktansvärt jobbigt när man misslyckas... All lycka till er! Kram från Södermanland.

    SvaraRadera
  2. Hej vännen,
    Läste artikeln i SVD med igenkänning, men utan sorg. Efter ha varit i infertilitetsträsket lyckades vi med IVF i Falun (köpte precis som ni tre-pack) och blev därefter gravid spontant. Det jag försöker säga är att det finns inget värre än att vara mitt i barnlöshetskarusellen men som tur är så försvinner den smärtan gradvis från det man får sitt efterlängtade barn. Vad gäller dumma kommentarer så har jag inte läst dem, jag klarar inte det utan blir för arg. Men, jag vet vad de brukar skriva när ämnet är på tapeten. Inte naturligt, ingen rättighet att få barn, klarar man det inte själv så ska man inte ha barn osv. I have heard it all! Själv brukar jag säga att jag hoppas dessa människor lever som de lär. De som säger att de vill låta "naturen ha sin gång". Jag menar, lite lunginflammation och voilà en knäppgök mindre!
    Jag önskar er all lycka och tittar ut på mitt grannhus, där det bor tre stycken tjejer som kom till på IVF-försök 9 och 12. Precis som min provrörskille är de intelligenta, efterlängtade och alldeles underbara!
    Kramar från Stockholm

    SvaraRadera
  3. Jag tycker ni var väldigt bra i artikeln och verkligen belyser det vi i IVF världen går igenom.

    Varje dag är en kamp, och man känner sig väldigt ensam i den. De som inte är i IVF världen har svårt att förstå vad vi går igenom.

    Modigt och bra!

    SvaraRadera
  4. Tack!!!! För att ni ställer upp och säger det vi alla känner. Det var en jättebra artikel. Kul att få se bild på er :)
    Massor med kramar!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att få läsa om er! Vad modiga ni är som ställer upp!!

    All värme till er :0)

    SvaraRadera
  6. Min sambo läste också artikeln och kände igen sig (samma namn på våra karlar)Han förstod så väl vad din man menade.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jättefin artikel om er och om er kämpa för ett barn. Jag tyckte om speciellt din tanke om skillnaden mellan krisen att förlora din
    mamma och barnlöshetskrisen. Jag känner också likadant.
    Jag ville säga också att ni är så vackert par :-).
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Tack alla för era kommentarer!

    SvaraRadera
  9. Jättefin artikel! Tack för att ni vågar gå ut och berätta om det:)
    stor kram

    SvaraRadera
  10. Du har all rätt att känna dig avslagen. Du har varit otroligt stark i detta som varit, långt mycket starkare än de flesta skulle vara. Du och din man är så otroligt modiga som drömmer och kämpar för er längtan, så många skulle ge upp pga risken att bli besvikna. Ni har blivit besvikna flera gånger om, men det fantastiska är att ni kämpar vidare! Det är beundransvärt.

    Jag själv är numera slav under din blogg och måste kolla den minst en eller två gånger om dagen. Jag är övertygad om att förr eller senare kommer ert gravtest bli positivt och då kommer jag, och många med mig, glädjas nåt otroligt med er! Jag hoppas bara att den dagen är precis runt hörnet, ni har väntat länge nog! Ta väl hand om er och försök ha en God Jul!

    Kram Rebecca

    SvaraRadera
  11. Håller med de andra- jättebra artikel!

    Är tacksam att ni ställer upp och berättar för världen!
    kramar

    SvaraRadera
  12. Vilken bra artikel! Så bra att ni är så modiga och ställde upp!

    kramar

    SvaraRadera
  13. Det var en jättebra artikel. Det var roligt att få se er i verkligheten också =)

    SvaraRadera