måndag 23 maj 2011

Dagens begravningssamtal

Eftermiddagen idag har varit ganska jobbig psykiskt. Klockan två kom kvinnan från begravningsbyrån hit och vi diskuterade då hur vi ville ha Dutts minnesceremoni och vart han efter det ska vila.

Många tunga beslut har tagits idag, men jag tror ändå att det kommer blir bra i slutändan. Vi har nu skapat en dödsannons som de närmaste dagarna ska in i vår lokaltidning. Att behöva sitta och författa en dödsannons för sin efterlängtande bebis går inte att beskriva. Det är nästan så absurt att man skrattar åt det.

Begravningen är planerad till nästa tisdag klockan 14 och den "önskepräst" jag hade kunde leda ceremonin. Den prästen har följt mig sedan jag var barn och var med i barnkören, sedan begravde han min mamma för 10 år sedan och han vigde M och mig 2007. Han har nästan blivit min "familjepräst". Dessutom ställer min körledare upp som kantor.

Efter ceremonin så kommer det ta cirka två veckor tills vi får Dutts aska och kan sprida den i den askminneslund som vi bestämt att han ska ligga i. Att ligga i den askminneslunden och få en plankett med Dutts namn kostade tydligen 3000 kronor för 25 år, men kvinnan på begravningsbyrån skulle försöka pruta på det priset då hon tyckte att Dutt är så liten och inte skulle behöva betala fullpris...

Vad vi har kvar att göra är att beställa lite blommor att ha på kistan, vilket vi ska göra de närmaste dagarna.

Efter att hon gick ifrån oss kändes det som luften gick ur mig samtidigt som jag letade efter lämpliga sånger att ha på barnbegravning. Vi hittade några stycken som kan vara lämpliga - Tears in heaven med Eric Clapton, Kärleken är med Jill Johnson och Jag fick låna en ängel med Shirely Clamp. Dessutom ska man väl ha någon eller några psalmer men det är svårare att hitta. Där hoppas jag att kantorn har några bra förslag.

Det blev många tårar nu på eftermiddan, men jag tror att vi nu lagt grunden till ett bra avsked av vår kära Dutt. Jag har fullt förtroende för att prästen kan få minnesceremonin att bli så bra som det någonsin går. Jag hade ju tänkt att han skulle döpa Dutt framöver, inte begrava honom. 
Livet blir inte som man tänkt sig.

14 kommentarer:

  1. Tänker massor på er och det oerhörda ni går igenom! Massor med styrkekramar

    SvaraRadera
  2. Jessica,Magnus,Klara o Hedvig23 maj 2011 kl. 20:13

    Vi tänker på er och på er fina lille Dutt.Hoppas att kvinnan från begravningsbyrån kan pruta på priset men det är ju värt pengarna oavsett såklart. Vi finns här när ni behöver oss. Kramar

    SvaraRadera
  3. Det här är ju helt sjukt. Var finns rättvisan i allt det här? Så oerhört tragiskt och ledsamt..

    Tänker på er och önskar att jag kunde skicka er lite styrka att ta er igenom allt det svåra, men eftersom jag inser att det är en omöjlighet så sänder jag en tanke istället.. Grymma värld.

    Ta hand om varandra!

    SvaraRadera
  4. Nä, livet blir inte som man tänkt sig! En psalm som man ofta har vid barn begravningar är: Tryggare kan ingen vara! Den är väldigt fin tycker jag! Tänker på er... Kram Janet

    SvaraRadera
  5. Kram!
    (Har försökt att kommentera de senaste dagarna men kommentarerna verkar inte vilja fastna, får se om denna gör det)

    SvaraRadera
  6. Läser det du skriver men kan inte förstå det. Låter helt overkligt att någon ska behöva gå igenom något sånt här. Tänker på er massor! Många och åter många kramar till er.

    SvaraRadera
  7. Usch känns ju helt sjukt det här...

    Hoppas ni får bästa tänkbara bemötande & hjälp, låter som Dutt kommer få en fin begravning. Själv förundras jag vid varje begravning hur något så sorgligt kan vara så vackert, men då har jag å andra sidan inte begravt mitt barn.

    Älskade lilla Dutt!

    Kran Nhea

    SvaraRadera
  8. Oj oj oj, jag har aldrig gråtit så mycket över ett blogginlägg som jag gör nu. Usch och fy för att gå igenom det ni gör. Hoppas dock ni får en fin ceremoni och kan sörja på riktigt.
    Sorgekram!

    SvaraRadera
  9. Sitter här och gråter efter att ha läst detta blogg inlägg.I för sig gråter jag efter varje inlägg.

    Att behöva planera denna begravning var ju inte meningen för er. Ni skulle få vara lyckliga och gravida med erat lilla mirakel.
    Hoppas hon kan få ner priset för er Dutt.

    Lider så med er. Mitt hjärta verker av sorg över att nu inte får ha er Dutt kvar.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Livet är skört och jag önskar att du också satt där och planerade dop som mig och inte en begravning. Jag hoppas ni får en fin ceremoni för Dutt! Stor kram!

    SvaraRadera
  11. Vi har försökt göra lite så, när dop blev urnsättning (jag hoppade över begravning eftersom min lille var yngre än er) - att ceremonin innehåller litegrann av de saker som varit med vid ett dop. Välkomnandet av detta barn, överlåtelsen(som blev betydligt mer definitivt än att döpa). Jag välkomnar, namnger och säger farväl i samma andetag. Vi dekorerar urnan istället för att lägga blommor. Jag har aldrig scrappat i hela mitt liv, så jag börjar med att scrappa mitt barns urna :-S

    Jag hittade den här http://www.youtube.com/watch?v=ZDeW9Acau7M hos en annan som lagt sin lille lille i en lund förra året och tyckte mycket om den (fast jag inte gillar Carola för det mesta) så den kommer att spelas i början vid urnsättningen

    Kostnaden ja... Jo, vi hade också kostnaden på 3000kr för askgravlunden. Gravstenar ska vi inte prata om, men jag tror att jag fått ihop det så att det handlar om ungefär det i alla fall. Iom att jag fått hjälp av sjukhuskyrkan så behöver jag i alla fall inte ha begravningsbyrån med i kostnaderna... Men annars hade jag gjort det, för det är så himla rörigt alltihop.

    SvaraRadera
  12. http://www.ljunghill.se/detgungarsafint

    Psalm 606 är en dop psalm men den kanske passar Dutt.

    SvaraRadera