torsdag 21 juli 2011

Min starka mamma

Min mamma är så stark, 
det säger faktiskt alla. 
Men i ensamhet om natten har 
jag sett hennes tårar falla. 


Under sömnlösa nätter 
kommer jag tassande på tå. 
Hon vet inte att jag är där 
för att hjälpa henne förstå. 


Lika ändlöst som strandens vågor 
och hennes smärta... 
Jag vakar över min starka mamma 
som alltid bär mig i sitt hjärta. 


Hon bär ett leende, 
ett leende som hon tror döljer. 
Men genom Himlens dörr 
ser jag tårarna som följer 


Min mamma försöker hantera döden 
för att hålla mig kvar. 
Men alla som känner henne vet 
att det är den enda möjlighet hon har. 


När jag vakar över min starka mamma... 
genom Himlens öppna dörr 
försöker jag förklara att änglar skyddar mig 
nu så som hon gjorde förr. 


Men jag vet att det inte hjälper 
eller lättar bördorna hon bär. 
Har du möjlighet, gör ett besök... 
och visa att du håller henne kär. 


Vad hon än säger... 
hur hon än mår. 
Min starka mamma har ett 
hjärta fullt av sår. 

av Kaye Des Ormeaux
Översättning:Helen S Wirén "Min starka mamma"

1 kommentar:

  1. Tårarna börjar rinna när jag läser dikten. Så sorglig och så träffande..

    SvaraRadera