onsdag 12 oktober 2011

Ganska okej

Idag har faktiskt varit en ganska okej dag. Kanske känns det bättre nu när man vet än hur det var föregående vecka då man inte visste någonting.

Idag är det exakt fem månader sedan vi var på rutinultraljudet med Dutt och fick den hemska nyheten. Hur jag kände då och hur jag känner nu går inte att jämföra. I maj var det mycket värre på något sätt. Jag hade hunnit gå nästa halva graviditeten och klarat av alla de 12 kritiska veckorna. Resten var ju tänkt att bara vara en räkmacka. Att man skulle hitta något fel på bebis på rutinultraljudet fanns inte in min tankevärld då. Därför kom det beskedet som en större chock än det besked vi fick igår.

Naturligtvis skulle jag göra vad som helst för att slippa den här situationen också, men alla som blir gravida är medvetna om att de första 12 veckorna är kritiska.

Jag känner mig ganska lugn inför morgondagens skrapning och det ska bli skönt (fel ord kanske) när det är klart. Klart i den betydelse att livmodern är tom från resterna av mitt tänkta blivande barn.

Jag hade aldrig trott att jag skulle förlora två tänkta barn på fem månader.

I morgon ska vi vara på operation klockan 11 och innan dess har jag ett antal klockslag att ta hänsyn till. När vi träffade sjuksköterskan igår hade hon flera papper med information om hur det går till i morgon.
Jag får inte äta någon fast föda senare än klockan fem i morgonbitti, vilket innebär att jag måste gå upp och äta något då för annars kommer jag svälta ihjäl. Fram till klockan nio får jag sedan bara dricka klara drycker och efter det ingenting.
Klockan åtta ska jag ta två tabletter Cytotec och klockan nio ska jag ta två Panodil och en Ipren.

Efter själva ingreppet som tar cirka tio minuter kommer jag vara kvar en till två timmar för att vakna till igen.

Jag hoppas att det kommer gå så smidigt som det bara går.

Jag önskar att ni kan skänka mig en liten tanke i morgon förmiddag.

20 kommentarer:

  1. Tänker på dig ofta, men imorgon ska jag ha en extra tanke på dig.
    Hoppas det kommer gå bra!

    Många kramar Jessica

    SvaraRadera
  2. Lovar att ja ska tänka på dig imon!!! Har själv gjort 4 skrapningar, 3 av missfall o 1 ggr efter Mille förlossning pga att inte allt kommit ut o de blivit infektion. Jag har ox¨å kännt som du att man vill ha de gjort eftersom man vet att de e över ändå. Efter det e klart kan man börja börja om , men fört måste man få sörja klart. Massor me kramar <3

    SvaraRadera
  3. Va skönt att du har haft en ganska okej dag ändå. Det är väl trots allt så, att det är bättre att veta än att inte veta.
    Tänker på er ofta, inte bara imorgon förmiddag!

    Många varma kramar

    SvaraRadera
  4. Ni fortsätter att finnas i mina tankar! Kram

    SvaraRadera
  5. Tänker också på er! Stora kramar

    SvaraRadera
  6. Det är klart! Ni finns i mina tankar varje dag. Jag hoppas det går bra imorgon, och att det kommer kännas "bättre" när det är över.. Många många kramar!

    SvaraRadera
  7. Du är självklart i mina tankar imorgon, stora kramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Jag önskar verkligen att du slapp gå igenom detta. Jag har följt dej eftersom vi gått igenom ungefär samma. Förlorade en dotter i vecka 19. Önskade verkligen att denna graviditeten skulle gått vägen för er skull! Ni är starka och fixar detta. Kramar

    SvaraRadera
  9. Sänder alla tankar till dig och din man, hoppas allt flyter på imorgon! Sköt om er! Kram

    SvaraRadera
  10. Kommer tänka på dig hela förmiddagen i morgon. Har själv gjort en skrapning (för att få bort en moderkaksrest) och själva ingreppet var hur lugnt som helst. Många kramar.

    SvaraRadera
  11. Jag ska tänka på dig i morgon!

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Kommer att tänka jättemycket på dig imorrn!!!
    MASSA KRAMAR

    SvaraRadera
  13. Hoppas verkligen allt går finfint imorgon! Massa kramar till er i denna obegripliga situation.

    SvaraRadera
  14. De klart vi tänker på dig!!! Hur kan du tro nåt annat? Du finns jämt i mina tankar:)
    Styrkekramar

    SvaraRadera
  15. Du kommer finnas i mina tankar hela dagen vännen. Jag förstår precis vad du menar med att det ändå känns "okej". När jag fick tiden för min skrapning så kände jag en sorts lättnad över att det snart skulle vara över och man kan få sörga och gå vidare. Det är en otrolig olustig känsla att gå runt i ovissheten om när släpper graviditeten?? Kommer den att släppa?? Att inte veta från ena stunden till den andra om blödning och smärta kommer att komma. Jag känner så med er. Det är så fruktansvärt,brutalt och orättvist de ni behövt genomlida de senaste 5månaderna.
    Sänder massa varma kramar till er båda!

    SvaraRadera
  16. tänker på dig även imorgon.
    kramar!

    SvaraRadera
  17. Tänker på dig extra mkt imorgon. Kramar!

    SvaraRadera
  18. Tänker på dig extra mycket i morgon! Hoppas allt går bra!?
    Många, många kramar!!

    SvaraRadera
  19. Lycka till i morgon vännen! Det kommer att gå fint ska du se <3

    SvaraRadera
  20. Har tänkt på er ofta och idag tänker jag extra mycket. har själv gått igenom en skrapning fysiskt var det inga problem men själen var tom efteråt...hoppas du får återhämta dig snabbt!
    Kram

    SvaraRadera