tisdag 18 oktober 2011

Myt eller inte?

På fredag har jag en inbokad telefontid med den läkare på Carlanderska som vi har haft mest kontakt med.
Jag har förberett en hel lista med frågor om vad orsaken till missfallet kan vara och hur vi ska gå vidare med de små liven vi har i frysen.

En fråga är: Är det större risk för missfall om man inte är illamående under den tidiga graviditeten? Jag har läst mycket om det där och eftersom jag under den här graviditeten inte var illamående så kommer den tanken upp i huvudet på mig.
Under Dutt-graviditeten var jag inte heller speciellt illamående och där blev det ju inget missfall, även om det inte gick hela vägen.

Är detta med inget illamående och missfall en myt??
Vad är era erfarenheter? Berätta gärna!!

20 kommentarer:

  1. Jag mådde illa vid alla mina graviditeter och alla slutade i sena missfall. Men en nära bekant till mig har fått två missfall o mådde inte illa alls under dom graviditeterna. men när hon blev gravid med bägge sina barn så mådde hon illa...jag vet inte om det är myt men jag har också tänkt på det! Hoppas telefontiden går bra!

    SvaraRadera
  2. Jag har hört att om man mår illa är risken mindre för mf. Om det är en myt har jag ingen aning om. Nästan alla mina kompisar har inte mått illa och allt har gått bra ändå.
    Ska bli intressant att höra vad du får för svar!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag mådde illa från v6 till 11 ungefär, när jag var gravid. Men jag tror att det är en myt faktiskt. vissa mår illa, andra inte.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte det hör ihop med missfall. Snarare om hormoner eller olika hormonnivå. Jag har två barn, en flicka & en pojke& två olika gravi diteter. Första spydde jag dagligen från v.5-16, andra mådde jag inte alls illa & var inte ens nära att spy.

    Hoppas han kan svara på dina frågor!
    Kram Nhea

    SvaraRadera
  5. Jag tror det är en myt, men det kan ju vara lika bra att kolla upp det ändå. Jag har inte mått illa en enda dag under mina graviditeter, fick en pojke första gången och väntar nu en flicka, är i vecka 21. Kram!

    SvaraRadera
  6. Tror det är en myt, min vän mådde pyton under två av sina graviditeter men fick missfall i alla fall..
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag tror det är väldigt individuellt. Vissa kvinnor mår helt enkelt sämre under graviditeten än andra. Jag mådde väldigt lite illa (bara pyttelite på kvällen ibland) när jag väntade min dotter och det gick hela vägen med den graviditeten.

    SvaraRadera
  8. Hej! Har följt dig via denna blogg sedan du och din man förlorade Dutt. Jag har fällt många tårar när jag har läst dina textar och jag känner igen så många av dina tankar.

    Jag mådde illa, fruktansvärt illamående som ledde till en massa inläggningar på sjukhuset med både dropp och sondmatning, tre av mina fyra graviditeter. Den forsta slutade med MA i vecka 13, den andra slutade med prematur födsel (sent missfall) och därmed förlorat barn i vecka 20 och den senaste och fjärde slutade med prematur födsel i vecka 26. Graviditet nummer tre slutade i vecka 6 och jag hann knappat fatta att jag var gravid och inget illamående hade hunnit infinna sig. Jag tror absolut inte att illamåendet hänger ihop med missfall. Jag tror inte att många mår så vansinnigt illa som jag har gjort och ändå har jag aldrig fått gå igenom en "hel" graviditet. Lika lite tror jag att illamåendet hänger ihop med vilket kön barnet har. Barnet som vi förlorade i vecka 20 var en flicka och barnet som föddes i vecka 26 är en pojke. Lika illamående båda graviditeterna.

    Önskar dig och din man allt gott!

    SvaraRadera
  9. Jeg slenger meg på - jeg tror det må være en myte, blant annet fordi det også virker som om det ikke finnes noe sikkert svar på hvorfor noen får svangerskapskvalme og andre ikke. Det snakkes jo om hormonnivået, men når man ser hvor ulike erfaringer folk har, så er det ikke lett å se noe system. Jeg har også venner som har opplevd at de har blitt dårligere for hver gang de har vært gravide, så hvem vet hva som styrer dette... Men spør uansett for sjelefredens skyld. Lykke til!

    SvaraRadera
  10. Jag tror det är en myt, jag har inte mått ett dugg illa vid någon av mina 2 graviditeter.

    Vid missfall är det ju ofta (alltid?) något som är fel på fostret, det har nog inte så mycket med kvinnan eller illamående att göra.. Jag kan ju ha fel.. Men jag hoppas och tror att du en dag snart får ditt efterlängtade lilla barn.

    SvaraRadera
  11. Jag mådde illa och kräktes varje dag i 9 månader med min första, låg på sjukhus varannan vecka och tänkte att detta går aldrig bra! Men i v 42 kom min första dotter och hon vägde 4200 g och var kärnfrisk.
    Min andra graviditet mådde jag inte illa alls och även den gången fick jag en välmående flicka utan komplikationer så min erfarenhet är att det inte spelar in hur illamående man är.

    SvaraRadera
  12. Det är alltså inte en myt utan vetenskapligt bevisat. MEN det är alltså inte bevisat att uteblivet illamående "leder till missfall". Däremot har man sett i studier att kvinnor som mår illa har en NÅGOT minskad risk för att få missfall. Länge trodde man tex att kaffedrickande även i små mängder kunde öka risken för missfall, men när man kom på att kvinnor som mådde illa inte drack lika mycket kaffe (eftersom de mådde illa hade de något minskad risk för missfall) så försvan sambandet mellan koffein (mindre än fem koppar kaffe om dagen) och missfall. Vill du hitta vetenskapliga studier i ämnet så kan du gå in på www.scholar.google.com och söka på exemplevis misscarriage AND sickness (morning sickness) eller liknande så borde du få upp iaf abstrakts (alltså sammanställningar av de vetenskapliga artiklarna).

    Sedan är det alltså så att risken minskar NÅGOT med illamående. Det betyder alltså att många gravida som inte är illamående ändå bär sina barn till full tid och att de föds fullt friska. Det ger också att kvinnor med illamående fortfarande löper risk för att få missfall, om än inte i lika stor grad.

    Vill du ha hänvsiningar till vetenskapliga artiklar så skriv en kommentar så letar jag reda på några åt dig. Men jag gissar att din läkare på Carleanderska kommer svara något liknande.

    Kram!

    SvaraRadera
  13. har varit gravid 3 ggr. Första graviditeten avslutades med abort i v7, inget illamående alls. Graviditet nr 2 slutade i missfall i v5, hann inte bli illamående iaf. Senaste graviditeten slutade lyckligt med bebis i augusti och där kom ett hemskt illamående men inte förrens i v8. Varade till v13.

    SvaraRadera
  14. Jag har i stort sett inte mått något illa alls i denna graviditet och är nu i v 28 och kommer förhoppningsvis få ett litet pyre inom några månader. I förra graviditeten mådde jag däremot väldigt illa men den graviditeten slutade med MA och skrapning i v10.

    SvaraRadera
  15. Hej där! Jag tror att det är en myt. Min närmaste kompis har varit gravid 2 gånger och fått två friklsa flickor mådde inte illa en dag sa hon, mådde prima hela grav. Min svägerska som väntade TVILLINGAR mådde inte alls illa eller ens kräktes, lite halsbränna var allt.
    Med missfall är det väl att det är fel på fostret.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Har varit gravid 3 gånger och aldrig mått illa. 2 av gångerna gick det bra och ett slutade i missfall i v 13+0.
    Missfallet skedde bara pang, blödde lite och åkte till gynakuten, såg bebisen sparka och sprattla med ett tickande hjärta på UL, 10 min senare kom den bara ut.
    Så det är så oerhört svårt att sia, försöka lista ut och hitta ett mönster i det hela...
    Svar på din fråga så tror jag inte att illamåendet betyder så mycket, inte efter mina erfarenheter då!

    Kram Lo

    SvaraRadera
  17. Jag tror också att det är en myt, men det kan ju vara skönt att ha tagit upp frågan ändå med en läkare och få höra dennes syn på saken. Jag har inte mått illa alls under min graviditet och är nu idag i v. 39.

    Hoppas det blir ett bra samtal med läkaren och att ni kan få svar på en hel del av de frågorn ni måste ha just nu!

    Kram

    SvaraRadera
  18. Det är nog olika från graviditet till graviditet. Och i vilket skick ens kropp är för att bi mottaglig för gravhormonen, vilka gör dig illamående.
    Jag har inte mått illa en enda dag och är i vecka 32. Med nästa barn kanske jag kommer må super illa, jag tror det helt enkelt har med ens kroppssammansättning i varje enskilt fall. SÅ MYT skulle jag säga!

    SvaraRadera
  19. Om man mår illa eller inte är nog helt individuellt. Jag mådde aldrig illa direkt när jag var gravid, men en bebis blev det i alla fall.

    SvaraRadera
  20. Jag har varit gravid fyra gånger och aldrig mått så illa som den gången det slutade med missfall. Mådde illa hela tiden och spydde så fort jag gick ur sängen. Så det är nog en myt!

    SvaraRadera