onsdag 4 januari 2012

Hoppet

Just nu jobbar jag stenhårt med hoppet.
Hoppet om att bli gravid.
Hoppet om att få en lugn graviditet.
Hoppet om att få ett levande barn.

För en månad sedan skrev jag om det sovrum som vi hela tiden tänkt ska bli ett barnrum. Jag hade då svårt att gå in i rummet för jag tyckte att det kändes som det hånskrattade åt mig. I garderoben hänger också kläder i små storlekar som jag köpt då och då. Någon gång precis efter att Dutt lämnade oss sa kuratorn att de kläderna kunde vara bra för att på så sätt framkalla sorgen ifall man kände att man hade svårt för det. Det fungerade aldrig för mig, utan jag har kunna framkalla sorgen på annat sätt. När jag tittat på kläderna har jag känt en tomhet och en saknad, men inte sorg.

Nu vill jag försöka ändra min attityd till rummet och kläderna i garderoben. När jag idag kikade i garderoben tänkte jag att kläderna utstrålade hopp, förväntan och längtan istället för sorg, förstörda drömmar och hopplöshet.

Kanske ska jag nu döpa om rummet till Hoppets rum.

Kanske ska vårt nästa embryo som sätts in i min livmoder heter just så - Hoppet.

17 kommentarer:

  1. hoppets rum, otroligt fint... ska genast döpa om vårt blivande barnrum till hoppets rum. hoppas det är ok att jag härmas ;) Det sista som överger oss är hoppet!! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker Hoppets rum låter som en jättebra ide.
    Det kommer gå vägen för er, det är jag säker på.
    Jag håller tummarna för att 2012 ska bli det året ni får ett levande barn som kommer bo i det rummet..
    KRam

    SvaraRadera
  3. Det låter som ett bra namn!
    Jag håller tummarna för en viktuppgång inom det snaraste för din del! ;)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag gillar din inställning! Fortsätt så Anna! :)

    SvaraRadera
  5. Vilket fint namn på rummet. Innan vi gjorde ivf hatade jag barnrummet för att det gjorde mig så ledsen. Då bestämde vi oss för att göra om, göra det ombonat och fint för det kommande barnet. Det kändes fint att våga göra något för det barn som då ännu inte fanns men som vi hoppades, önskade och kämpade för skulle komma.

    Hoppas du kan se på rummet med nya ögon och att det snart kan få vara någon litens egna rum.
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Det låter alldeles underbart att ha ett varmt, välkommande rum som väntar på han eller hon som jag tror snarast kommer till ert liv. Inte lätt men fullt av kärlek. Hoppas ditt hopp kan smitta mig lite.. Vore minst sagt välkommet ! (lite tungsint just nu..men har sprayat i 16 dgr..och humöret är inte riktigt på topp..)
    Kram/T

    SvaraRadera
  7. Vad fantastiskt stark du är, det är stort att kunna vända något tråkigt till något vackert. I år är ditt år Anna!

    Lärde mig något nytt om ÄL hos dig, har bara testat morgon förut.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Låter som en bra tanke!

    Har du läst boken The Secret?? Den handlar om att skapa rätt känsla och tankar för att uppnå det man vill ha, väldigt löst sammanfattat! Kolla upp den och läs, man kan förändra mycket bara genom att ändra sitt sätt att tänka!

    2012 måste vara ert år, det måste vara er tur nu så är det bara!!!

    SvaraRadera
  9. Hoppets rum låter alldeles underbart! Och jag hoppas verkligen att det här blir ditt år!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Åh, som jeg håper sammen med deg!

    SvaraRadera
  11. Yes!!! Hoppet är ju prefekt!
    Försöker, i likhet med dig, också frammana hopp. Lättare sagt än gjort men på något sätt ska det gå, ska det bli bra.
    Jag hoppas lite åt dig också.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Helt rätt inställning! Även om jag av egen erfarenhet vet att det inte alltid är så lätt att tänka positivt...

    All lycka till er 2012!

    SvaraRadera
  13. Jag hoppas att Hoppet blir just ert hopp. Ni förtjänar verkligen att hamna på "föräldralistan" nu.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hej! Har följt din blogg genom glädje och sorg så länge att det nästan känns som om jag känner dig. Ibland kommer jag på mig själv när jag ska stressa iväg till jobbet, nej jag måste kolla hur "längtan" har det först! Hur som helst så vill jag bara säga till dig att det kommer gå vägen, jag bara vet att du kommer att få hålla ditt barn i dina armar snart.

    Du verkar ha ett hjärta av guld, du verkar vara förnuftig men framförallt så känns det som att du inte ger upp! Jag har själv gått igenom en massa missfall och när jag äntligen fick min dotter så upplevde jag frid. Du kommer också uppleva frid och glädje, så är det bara.

    Tack för att vi får följa dig, jag håller tummar och ber och skänker dig all lycka och kärlek. Varma kramar.
    /En trogen bloggläsare och "vän" :)

    SvaraRadera
  15. Hoppets rum, vad fint :-)!
    Jag är helt övertygad om någon gång kommer rummet att vara bebott och kläderna använda av Dutts blivande lilla syskon.
    Kramar

    SvaraRadera
  16. Tack alla ni för era kommentarer!! Det betyder så mycket.

    SvaraRadera
  17. Det låter väldigt fint tycker jag! Och visst är det så att kläderna SKA användas av någon annan, någon gång i framtiden. Klart att detta ska bli hoppets rum och att ert nästa barn ska ha det arbetsnamnet!

    Kram Therése

    SvaraRadera