onsdag 29 februari 2012

Bruttolöneavdrag - Något positivt i alla fall

Efter det mörka inlägget tidigare idag tänkte jag nu i alla fall vara lite glad och positiv.

Jag har idag pratat med min vd angående bruttolöneavdrag, alltså att företaget betalar ivf-kostnaden på min oskattade lön. Detta har han nu gått med på, vilket innebär att mitt företag betalar 26 000 kronor (min av del av den totala kostnaden 52 000 kr) och drar det på min lön. Detta kommer innebära ett tomt lönekuvert för min del, men samtidigt tjänar jag några tusenlappar på det.

26 000 kronor är min del av ivf-handlingen kan man säga. Skatteverket räknar att halva kostnaden är kvinnan och halva är mannens. Mannen har också frågat på sitt jobb om sin del, men inte fått något klartecken än.

Nu ska jag bara knåpa ihop ett avtal som företaget och jag ska skriva på där jag avsäger mig min lön tills ivf-kostnaden är betald samt att jag blir återbetalningsskyldig ifall något skulle hända att jag inte kan fullfölja avtalet.

10 kommentarer:

  1. Jag tror det ska finnas färdiga avtal om detta. Fråga där du gör din IVF, vill minnas att min IVF-klinik hade sådana avtal (fast våra arbetsplatser godkänner inte bruttolöneavdrag tyvärr).

    PS. Du tjänar skatten på kostnaden. Med en normallön är det ca. 25 % av kostnaden så det är inte fy skam.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Ska kolla med kliniken i morgon. Onödigt att knåpa ihop något som redan finns.

      Radera
  2. Kan de inte slå ut det på några månader? Det finns som alternativ i vår förmånsportal såg jag, bra att veta om det skulle bli aktuellt någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan man, men känner samtidigt att det är lika bra att få det ordnat så fort som möjligt.

      Radera
  3. Wow, Vad bra att de kan göra sådant, då känns det ju inte lika hopplöst med pengarna :) och jag håller tummen för att det blir en decemberbebis er. Skall själv köra på för 4:e gången fast inte med någon hjälp utan på egen väg och hoppas själv på en decemberbebis, vore kul om vi kunde följas åt. Tänker på dig!

    SvaraRadera
  4. Vi försökte också få avdrag, mitt jobb är NEJ, men mannens jobb var positiva. MEN det slutade med att vi inte fick nåt, eftersom vi inte betalar hela summan till kliniken... Vi betalar en del där, och en del till distansläkaren. Har du hört så urbota dumt!??!

    Tänker på dig!!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät verkligen korkat. Jag sa bara att det kommer vara två fakturor och det var inga problem...

      Radera
  5. Hur funkar det där? Har läst om det förut, men inte riktigt förstått hur det går till?
    Skönt att det löste sig med ditt jobb iaf :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå in på sidan jag har länkat till här i inlägget så får du lite information. Jag ska ärligt säga att jag har svårt att förstå exakt själv. Kontentan är i alla fall att företaget betalar fakturan och drar det på min oskattade lön vilket gör att jag "tjänar" så mycket som skulle dragits i skatt. Företaget tjänar på det då de slipper arbetsgivaravgift på dom pengarna.

      jag förlorar dock i det långa loppet då jag det här året får en lägre årsinkomst.

      Radera