tisdag 14 februari 2012

Ny ivf-plan

Idag har vi varit hos kuratorn och pratat igen. Sedan vi var hos henne senast så har vi hunnit varit i Göteborg, hoppats och tappat hoppet.
Vi pratade om hur allt det kändes och hur vi kände inför framtiden. När jag gick därifrån kände jag mig låg. Det är många tankar som kommer upp när vi är hos henne. Idag var det väl främst att det som vi gått igenom med missfall och minus inte skulle behövt ske om allt hade gått bra med Dutt. Allt jobbigt som sker skulle inte skett om Dutt fått må bra...

Trots att jag blev låg är det alltid skönt att komma till henne och prata en stund.

Senare på eftermiddan hade jag inbokat telefonsamtal från Dr T från ivf-kliniken. Han skulle ringa någongång mellan halv fyra och halv fem, men ringde tio i fem...Vågade inte ens gå på toa ifall han skulle ringa just då. Jag hade förberett ett helt papper med frågor och funderingar och vi hade ett bra samtal. Han har en lugn inverkan på mig. Det räcker att jag hör hans röst så går pulsen ner...
Han anser att vi har goda chanser att lyckas bli gravid så han tycker inte att vi ska ge upp om vi känner att vi fortfarande vill försöka. Och det vill vi ju. Vi diskuterade hur resultaten sett ut de fyra återföringarna vi gjort hos dom och jag har ju faktiskt blivit gravid på två. Inför nästa försök ska jag byta medicin till Menopur istället för Puregon som jag använt alla gånger förut.
Vid nästa återföring kan det också bli aktuellt att jag får två embryon tillbaka för att ytterligare öka chanserna för att något ska fästa.

Till sist frågade jag om vi har möjlighet att köpa ett trepack igen. Han säger då att man egentligen bara har rätt att köpa ett trepack och att han då måste höra med sin chef, men efter att vi pratat en stund till så ändrar han sig och säger att vi med största sannolikhet får köpa ett trepack igen. Innan vi avslutade samtalet hälsade han oss välkomna till Göteborg igen när vi känner oss redo.

 Det här samtalet och den här planen är ju också egentligen sånt som vi inte skulle behöva engagera oss i, men efter förutsättningarna så känns det trots allt bra. Det optimala skulle vara en fyramånaders bebis på ett fårskinn på golvet, men nu när världen ville annorlunda så får en ny ivf-plan vara okej trots allt.

14 kommentarer:

  1. Skönt att ha en plan till den dagen ni känner er redo!

    SvaraRadera
  2. Som sagt, er resa till ett levande barn är alldeles för lång. Men jag tror verkligen att ni kommer få ett levande barn! Å jag hoppas det minst lika mycket som jag tror att det faktiskt kommer ske!

    Vad skönt att er läkare har en sån lugnande inverkan på dig. Det är viktigt när man är i en situation som er. Skönt också att han kunde ordna så ni får köpa ert nytt 3pack! 2012 är året då ni får hålla ert levande barn i famnen för första gången :)

    Jag undrar när det är tänkt att ni ska påbörja nästa behandling? Har ni orkat tänka på det ännu?

    Kram Rebecca

    SvaraRadera
  3. Skönt att läkaren trodde på er och era chanser, de har sett mycket och vet vad de pratar om. Håll ut så ordnar det sig till sist.

    Hoppas du och mannen har en mysig alla hjärtans dag!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag blir så glad av att läsa detta!!!! Klart ni ska försöka igen , skönt att du känner dig lite bättre till mods med, ha en fin kväll!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Måste vara skönt att ha en plan och luta sig mot mitt i allt. Kramar

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också så mycket om dr T!! Han är lugn, trygg och saklig. Duktig!

    KRAMKRAM

    SvaraRadera
  7. Håll ut, kämpa på! Inget, verkligen inget är som att få möta sitt efterlängtade barn för första gången. Det är värt alla motgångar, det kommer ni förstå den dagen han/hon tittar ut. Ni kommer lyckas, det är jag övertygad om! Var starka! Kram AH

    SvaraRadera
  8. Vad härligt med ny plan och positiva ord ändå. Skönt också att ni får köpa ett trepack till! Menopur ska ge något färre ägg men med bättre kvalité. Hoppas innerligt att det är vid nästa försök som ert älskade framtida barn kommer till er!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  9. Härligt med en ny plan, nu är du påväg! :) Lägg storken i hårdträning, nu ska han inte fuska på något sätt! ;)

    Får jag fråga varför man kanske inte får köpa fler 3-pack?

    Kram Lo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett trepack kostar som två enkelbehandlingar och kliniken kan ju förlora på det om man använder alla tre men samtidigt vinna på det om man lyckas på första försöket. Den här kliniken har som regel att man bara får köpa ett trepack, men de verkar kunna göra undantag om de tror att man kan lyckas snabbt.

      Radera
  10. Hej,

    Ni vet att man kan göra bruttolöneavdrag för IVF-behandlingar? Lycka till nu på nästa omgång, det kommer att gå bra!

    Hälsningar Beatrice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag. Vi försökte få mannens arbete att gå med på det förra gången men de sa av någon anledning nej. Kanske ska göra ett nytt försök den här gången.

      Radera
  11. Menopur använder jag nu för jag blev överstimulerad av Gonal-f. Innan har det varit insemination, nu är det IVF som gäller!
    Lycka till!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  12. Måste få skirva nån rad. Har följt din blogg och vill bara skicka lite extra stöd och kram och hoppas ni får er efterlängtade bebis. Stor KRam

    SvaraRadera