tisdag 30 augusti 2011

Fler frågor


För ett tag sedan fick jag en fråga från Ann som undrade varför det inte görs AHA vid alla fördelar och om det finns några nackdelar. 
Jag antar att klinikerna vill att kroppen ska klara av så mycket som möjligt själv. AHA utförs om man anser att äggskalet är hårt, tjockt eller segt. Alla kliniker använder inte ens den här tekniken. Sedan vet jag inte om det finns någon forskning på som säger att AHA ger större chans till graviditet eller inte. Enligt min läkare finns det idag inga risker med AHA. 


Hönsamaja undrade vad är det för sprutor jag tar, och varför? 
De sprutor som jag tar från behandlingsstart och sedan under en ev. graviditet är Innohep som är blodförtunnande medel. Dessa sprutor tar jag på grund av att jag har något i mitt blod som heter kardiolipidantikroppar och antilupuskoagulans. Dessa faktorer kan försvåra för mig att bli gravid och när jag väl är gravid kan det öka risken för blodproppar i kroppen samt i moderkakan, tillväxthämning hos bebisen med mera. Med Innohep är det tänkt att förhindra dessa komplikationer. Istället medför det ju naturligtvis att jag är mer lättblödande...

2 kommentarer:

  1. Jag håller tummar och tår för att frostis ska hänga kvar läääänge, länge, länge! :-) Hoppas dom här resterande dagarna går fort.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Korrekt genomförda vetenskapliga studier visar ingen positiv effekt alls av s k assisted hatching, dvs de metoder där man antingen med kemiska ämnen eller laser medvetet skadar äggskalet i förhoppning att embryot ska fästa bättre. Man ska nog vara tacksam för att det inte klart försämrar chanserna. Det mesta talar ju för att antingen är embryot helt perfekt - då utvecklas det vidare och fäster utan problem, eller så har det fel i sin genetiska programmering, och då hjälper inga manipulationer.

    SvaraRadera