onsdag 12 januari 2011

AHA - någon som har erfarenhet?

Jag har den senaste tiden haft en enda fråga som jag funderat och funderat på. Varför fäster inte embryot? Tre återföringar varav två har varit med perfekta ägg, men ändå så vill det inte stanna kvar. Vad beror det på?

Kommer ett embryo någonsin att vilja fastna och stanna kvar tillräckligt länge för att bli ett barn? Finns det något som kan underlätta fästningen i livmodern?

Det jag de senaste dagarna läst om är AHA (assisted hatching), vilket betyder att man förtunnar äggskalet på det embryo man sätter tillbaka. Vissa påstår att det underlätta för ägget att kläcka vilket är nödvändigt för att sedan kunna fästa i livmodern. Detta görs när ägget har tjocka och/eller sega äggskal. Någonstans har jag också läst att det kan göras då man haft många återföringar som misslyckats.

Jag kommer på fredag ta upp detta med läkaren på Fertilitetscentrum. Kan detta vara något för mina så embryon?

Någon av er där ute som har erfarenhet av AHA?

5 kommentarer:

  1. Hej hej. Jag gjorde både ICSI och AHA under mitt första och enda ivf. Jag bor i USA och här drar de tydligen igång de stora kanonerna direkt eftersom det är så jobbigt att gå igenom. Igen speciell indikation alltså, utan bara relaterat till att försöka höja chanserna.

    SvaraRadera
  2. hallå där! Läser din blogg dagligen men aldrig kommenterat.
    Jag har 3 misslyckade försök i bagaget. Sista försöket med AHA. Dock ingen större framgång tyvärr :( även jag undrar om vad man kan göra. E väl detta man kallar för ofrivilligt barnlös. På oss finns inga "fel" men inget verkar funka. Nu kör vi igång med pergo o hoppas på d. (ägglossningen e dock inte i schack)
    En konstig tanke jag har är men kan man påverka äggskalets tjocklek via kosten? har du hört om ngr tabletter kan hjälpa?
    mvh johanna

    SvaraRadera
  3. Anonym: Får se vad läkaen säger på fredag.

    Johanna: Vad kul att du läser mig blogg.
    Tråkigt att ivf inte fungerat för dig. Hoppas att pergo funkar.
    Välkommen att kommentera igen!

    SvaraRadera
  4. Fråga också efter det nya sk "limmet". Något som Vitrolife tagit fram och dom doppar embryot i detta för att det ska fästa bättre. Det kanske kan vara något! Vi ska också börja på Fertilitetscentrum nu efter våra landstingsförsök som resulterade i två minus. Vi har kontakter på Vitrolife och dom rekommenderar limmet och ev AHA om ägget är tjockt. Värt att prova iaf och definitivt fråga efter!!!!

    Lycka till!!!!

    SvaraRadera
  5. Hej, läser här lite då o då och hoppas verkligen att det ska lyckas för er nu. Jag har gjort 10 IVF försök på carlanderska o har ett MA i bagaget. Det senaste försöket gjordes både ICSI o AHA, är nu i v 10 o har sett hjärtat ticka :-) jag hoppas att du får lite hopp nu. Kram o lycka till!

    SvaraRadera