fredag 25 februari 2011

Vecka 8+0

Trots att jag tycker tiden kryper fram så har det nu gått ytterligare en vecka. Jag hoppas ju naturligtvis att Dutt mår bra där inne. De senaste dagarna har jag varit väldigt orolig för att något skulle vara fel. På måndag eftermiddag får vi förhoppningsvis veta att min oro har varit obefogad.

Embryot: Embryot börjar likna en människa. Käkarna är färdiga, munhåla och näsa förenas. Öron och näsa syns och ansiktet börjar se riktigt mänskligt ut. Halsen utvecklas. Fötterna är cirka två millimeter. Embryot blir mänskligare på flera sätt då det utvecklar känsel och reagerar på beröring. Det kan även få hicka. Svansen försvinner nu och i den här veckan börjar könsorganet att anläggas.
Längd huvud till stjärt 27 mm.

Kroppen: Tandköttet blir uppmjukat och kan därför bli mer lättblödande, var därför extra noga med tandborstningen. Olika graviditetshormoner påverkar dig, man kan fortfarande känna sig trött och illamående, men det brukar gå över om några veckor. En del kvinnor har små blödningar tidigt under graviditeten, det är inte ovanligt att det sker när mensen brukade komma. Det kan bero på alla hormonförändringar och på att slemhinnorna i kroppen blöder lättare när man väntar barn. Om blödningen skulle göra ont ska du söka hjälp.

3 kommentarer:

  1. Jag tror att ni kommer få se ett fint litet hjärta slå tillhörande minidutt på måndag!
    Håller tummarna stenhårt!

    Många varma kramar

    SvaraRadera
  2. Jessica,Magnus,Klara o Hedvig25 februari 2011 kl. 10:15

    Håller tummarna för att ni får se ett litet hjärta på måndag!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att allt ser fint ut och att ni får se det lilla hjärtat. Håller tummarna. kram

    SvaraRadera