tisdag 14 augusti 2012

Vecka 16 (15+0)

Tisdag innebär ny vecka. Nu kliver jag in i vecka 16!! Häftigt!
Dessa veckor brukar ju ibland kallas för spökveckor och det kan jag hålla med om. Illamåendet när jag åker bil har försvunnit, behöver inte längre äta eller gå på toa på natten. Däremot är tröttheten kvar med oförminskad styrka. Tröttheten gör att jag känner mig apatisk och håglös. Det kan gå en hel dag utan att jag egentligen har gjort något som "går att ta på". Jag kanske påbörjar saker, men sen blir de inte färdiga för att orken och lusten inte finns.

Något som tillkommit de senaste veckan är täpptheten i näsan. Varje morgon är jag genomtäppt i näsan och har då legat och andats med munnen, vilket ju gör att man känner sig som ett sandpapper i munnen. Försöker använda Renässans så mycket som möjligt, men jag vet inte om det hjälper. Inte tillräckligt i alla fall.

Nästa vecka (fredag) är det ultraljud igen. Oron finns naturligtvis där, men jag försöker tänka på de ord på vår ivf-läkare sa efter att Dutt kom: "Upprepningsfrekvensen på en sådan missbildning är extremt låg".

12 kommentarer:

  1. Minns tillbaks räknade varje vecka när vi väntad Evert mirakel. Kram

    SvaraRadera
  2. Heja heja vad tiden går. Underbart! Har du testat Renässans Menthol med 3,5% salt? Jag var oxå jättetäppt i näsan när jag var gravid och den hjälpte allra bäst. Ta den i förebyggande syfte någon gång under kvällen och vid sänggåendet oxå. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den jag använder ett flertal gånger under dagen. Problemet är att jag också så lätt får näsblod...

      Radera
  3. Ajdå satans gravid-täppa i snoken....hmmm kanske kan du prova Nozoil (en olja som tydligen ska smörja nässlemhinnan) i kombination med Renässans menthol? Men fråga först på Apoteket om du kan ta Nozoil som gravid för jag vet inte om du får ta det som gravid.
    Jag brukar ta Nozoil när jag har mkt näsblod men jag får å andra sidan näsblod för att näsans slemhinna blir lättblödande och känslig av mina astmamediciner och det är ju inte samma sak som att få näsblod för att man tar blodförtunnade (för det är väl det som gör att du får näsblod?) Men kanske att det kan vara värt att prova?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nozoil har jag också redan länsat på apoteket...
      att jag får näsblod är antagligen en kobination av täppt näsa, sköra slemhinnor, graviditet och blodförtunnande.

      än så länge har jag i alla fall inte haft näsblod i två timmar som jag hade när jag var gravid med Dutt. Jag hoppas jag slipper det också.

      Radera
    2. Jag blev under min graviditet avrådd från att använda nässpray med menthol,vet inte om jag råkade ut för apotekspersonal som tog det säkra före det osäkra... Eller om det var typ nezerilnässpray som skulle vara utan menthol, kanske inte är samma med renässans...
      Hoppas du slipper blöda och att du hittar någo sätt att stå ut med nästäppan!
      Malin

      Radera
    3. Såg här står det på Apotekets hemsida angående Renässans mentol: Vid tillfällig nästäppa som uppkommit av t.ex. förkylning, allergi eller graviditet.

      Så du råkade antagligen ut för en extra försiktigt apotekspersonal.

      Radera
  4. Grattis till vecka 16 förresten! Varje vecka är en vecka närmare Miraklets födelse!

    SvaraRadera
  5. Har du känt någon spark än?? :) har följt din blogg i något år, och är så glad för er skull! Har du förstått att du ska bli mamma??! :)

    SvaraRadera
  6. WOW WOW va tiden går snabbt, snart är h*n ju här!!! Förstår din oro inför RUL men denna gången kommer ni få det bra, ni kommer gå med ett underbart flin på läpparna och se framåt! Önskar er all lycka som finns! Kraam

    SvaraRadera
  7. Jag var också väldigt täppt i näsan och använde näsolja med lite pepparmint i, tycket att de funkade rätt bra och var framför allt behagligt för näsan. Kommer inte ihåg vad de hette men de finns på apoteket. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog Nozoil mentol du menar. Jag har bara testat den "vanliga". Kanske ska slå till på mentol-varianten nästa gång.

      Radera