söndag 4 mars 2012

En eller två?

Fick en fråga från en anonym läsare som lyder så här "Hej! En fråga: kommer ni (om ni kan och får för kliniken) sätta in två embryon nästa gång också? Tänker att om man får två fina embryon kanske man vill använda dem på en gång, eftersom nedfrysning och upptining ju innebär en viss risk att embryot dör? Man brukar ju sätta in ett, men med den resa ni varit med om är det kanske dags att maximera chanserna? Eller hur tänker ni?"


När jag pratade med Dr T på kliniken i Göteborg efter den senaste misslyckade återföringen nämnde han vi denna gång kan få tillbaka två embryon, men det förutsätter ju naturligtvis att vi får minst två embryon...

Om vi får den möjligheten kommer vi naturligtvis tacka ja till det. Visst, det är större risker med en tvillinggraviditet, men bara för att man får tillbaka två betyder ju inte det automatiskt tvillingar. Förra gången innebar ju två embryon ett minus.
Skulle vi få tillbaka två och det blir en tvillinggraviditet så ser vi det som en stor bonus!!

Med den erfarenhet vi har av nedfrysning och upptinning av embryon skulle jag inte våga att bara frysa ett embryo. Då kan ett ev. FET-försök sluta alldeles för tidigt om det dör vid upptiningen.

Så finns det fler än ett embryo vid återföringen så kommer jag dubbelruva.

2 kommentarer:

  1. Tack för hälsningen! :) Kramar till er med, jag läser varje dag hur det går för er. Och jag hoppas innerligt att det kommer att gå vägen för er!!

    SvaraRadera
  2. Blev nyfiken på era såser till tacos :D Kan du inte lägga ut receptet på din mans egengjorda tzatsiki och din egengjorda guacamole? Lät himla gott :)

    SvaraRadera