lördag 3 mars 2012

Små små mål

Jag känner mig just nu ganska tillfreds med situation som den är just nu. Ibland kommer de jobbiga mörka tankarna, men jag försöker att att de just är tankar och att de måste tänkas.

Det som är jobbigt att tänka på inför den kommande behandlingen är slutresultatet. Vad det ska bli? Plus? Minus? Vilket är jobbigast? Just nu känns det som om både ock är jobbigt.

Därför behöver jag istället för ett stort mål ha många små delmål. Mitt första delmål uppnås om en vecka då jag tar min sista Provera-tablett. Delmål 2 är att få mensen efter cirka två till tre dagar. Längre än så tänker jag inte just nu. Orkar inte tänka på sprutor, ultraljud, flera sprutor, bilresa, incheckning på hotell, åka till kliniken, äggplock, ovisshet, återföring (förhoppningsvis), ruvartid med skräck. Nä orkar inte tänka på det just nu!

Den största oron just nu är om vi kommer få ut några ägg. Vid förra äggplocket fick vi bara ut ett ägg från sex äggblåsor. De tidigare gångerna har det också vara ungefär sex blåsor men då har resutlatet blivit fyra till fem ägg. Enligt läkaren kan det ibland hända att äggen tillbakabildas före äggplock och man vet inte varför det händer ibland.
Det får bara inte hända den här gången. Hoppas på att Menopur kan förhindra det.

För det måste gå bra den här gången. Jag vill ha den finaste julklapp som man kan få i år!

8 kommentarer:

  1. A, jag känner så igen mig i dina tankar. Små delmål är bra. Det ska jag ta med mig. Hade du inte Menopour förra gången du sprutade? Ska ni göra korta metoden? Har du fått svar på din blodprover du tog?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla de tidigare färskförsöken (5 st) har jag använt puregon. Vi ska göra den korta metoden den här gången också.

      Läkaren skulle bara höra av sig om det var något knas med proverna och eftersom hon inte gjorde det får jag anta att proverna var bra.

      Radera
  2. Tror det är bra att sätta upp delmål. Jag brukar göra likadant.

    SvaraRadera
  3. Hoppas att din helg är bra på alla sätt, det låter som att det känns bra att vara på gång igen. Delmål är bra när det känns för stort med slutmålet, har själv en checklista jag går efter.

    Vad roligt att du får in pengar löpande till insamlingen, ska försöka ge mer lite längre fram. Stor kram

    SvaraRadera
  4. Bra med delmål! Med den här resan ska du få komma i mål tycker jag. Om man ska dra paralleller med vasaloppet(dagen till ära) så står du och vallar just nu och förhoppningsvis går du i mål i Mora i december! =)

    SvaraRadera
  5. Delmål is da shit!
    Jag har en del bilder i mitt huvud där du sitter med gravidmage i vädret och en del bilder där du har en liten i famnen, kanske kan det vara bilder på delmål längre fram i tiden?
    Om du vill höra mer detaljer så är det bara att hojta!
    Jag har haft dom här bilderna i huvudet ganska länge och de försvinner inte, vilket måste betyda att det är bilder på sådant som faktiskt kommer ske!

    SvaraRadera
  6. Hej! En fråga: kommer ni (om ni kan och får för kliniken) sätta in två embryon nästa gång också? Tänker att om man får två fina embryon kanske man vill använda dem på en gång, eftersom nedfrysning och upptining ju innebär en viss risk att embryot dör? Man brukar ju sätta in ett, men med den resa ni varit med om är det kanske dags att maximera chanserna? Eller hur tänker ni?

    SvaraRadera
  7. Vid Ivf 1 använde jag Puregon och fick ut 8 ägg. Vid Ivf 2 använde jag Menopur och fick ut 4 ägg! Min läkare på Repro säger att man får färre ägg när man tar Menopur mot när man tar Puregon!

    SvaraRadera