fredag 1 april 2011

Vecka 13+0

En ny vecka igen. Nu går jag in i den andra tredjedelen (trimestern) av graviditeten!! Coolt! När jag såg plusset på testet på testdagen trodde jag aldrig att jag skulle komma så här långt.

Min värsta trötthet har nu faktiskt försvunnit, vilket känns väldigt skönt. Jag känner mig just nu ganska normal. Den akuta hunger som jag ofta fick förut känns också som om den avtagit något. Dock var jag även i natt tvungen att äta ett digestivekex för att jag var hungrig.

Gårdagens ultraljud var så häftigt. Det finns verkligen en minimänniska i min mage. Kan det verkligen vara sant? Att det var mitt barn som barnmorskan kollade in igår?? I min mage?? Det är fortfarande så svårt att ta in!


Barnet
Fostrets kroppsdelar är nu så tydliga att man till och med kan se vilket kön det har.
Fostret rör på sig i fostervattnet.

Mamma
Den trötthet du känt i början av graviditeten kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen. Huden på magen tänjs ut. Hos många gravida kan en mörk strimma, kallad Linea nigra, synas mitt på magen. Den beror antagligen på hormonella förändringar och brukar oftast blekna bort när barnet är fött för att försvinna helt efter något år. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.
Källa: Vårdguiden

4 kommentarer:

  1. Grattis till andra trimestern :)

    Visst är det fantastiskt och häftigt att det bor en människa i en! Vi har faktiskt våra UL-bilder inramade och uppsatta vid Lillans säng, mirakel är till för att sparas.

    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det konstigt och härligt att se den lille i magen. Men det är sant, den har flyttat in där:)
    kram

    SvaraRadera
  3. Jessica,Magnus,Klara o Hedvig1 april 2011 kl. 19:24

    Härligt! Grattis till trimester två!

    SvaraRadera
  4. Tack för GRATTIS! Får själv gratulera till andra trimestern! =)

    SvaraRadera