måndag 5 augusti 2013

Längre än fem?

Idag är lillkillen och jag ensamma igen för första gången på väldigt många veckor. Mannen har nu avverkat sex veckors ledighet och åkte i morse till jobbet.
Men. Han jobbar bara den här veckan. Sedan är han ledig i två veckor till!
Och jag och Olle blir inte ensamma så många dagar. På onsdag kommer min syster hit och är kvar några dagar.

Dagarna flyter på och vi försöker att hitta på lite småutflykter. Dagarna går lite fortare när man hittar på lite saker och så får Olle se lite annat. Åka spårvagn tycker han är riktigt roligt. Mycket folk att studera och så kan man kolla ut och då se allt som svischar förbi!

I lördags ålade han sig framåt ordentligt för första gången. Tidigare har han på något konstigt sätt kommit några centimeter framåt, men nu var det ålning "på riktigt".

Tyvärr (tycker jag) så är han allt för morgonpigg. Han vaknar oftast vid fem på morgonen och har då väldigt svårt att somna om. Ibland gör han det och ibland inte... Någon som har något knep för att få en sjumånaders att sova lite längre på morgonen?? Kanske är det så att man helt enkelt får acceptera det, men fem är tidigt att vakna varje dag tycker jag. Vi brukar göra så att vi vägrar att gå upp ur sängen före sex så när han inte somnar om så brukar han få ligga mellan oss i sängen och knöla runt... Eftersom han vaknar så tidigt så är han trött redan vid åtta på morgonen och sover redan då sin första vila för dagen.

Just nu sover han men snart är det dags för en leverpastejsmörgås och lite banan. Att introducera vanlig mat gick jättetrögt i början, men så hände något. Plötsligt var det jättegott!! Så nu äter han gröt vid kvart över sex på morgonen, smörgås vid halv tio, lunch som består av barnmatsburk eller egengjort barnmat vid halv tolv tolv, gröt vid halv fyra och så får han lite ersättning vid halv sju innan nattningen klockan sju. Efter varje mål får han lite hemmagjord fruktpúre också. Det funkar faktiskt jättebra med att ge vanlig mat just nu. Det kan vara ibland när han är för trött så det är svårt att få i honom tillräckligt, men då kompletterar vi med lite ersättning också.

12 kommentarer:

  1. Kanske så enkelt som att förskjuta rutinerna lite allmänt? Om han somnar redan 19 å sover till 5-6 är det ju ändå ganska lång nattsömn. Vårt barn sover 20.30 - 07 ungefär vilket är samma antal timmar. Fundera också på hur sömnen på dagen läggs såklart. Kanske lite senare så han somnar senare å därmed sover längre på morgonen.

    En annan sak jag tänker på är att ha riktigt mörkt sovrum så att han inte tror att det är morgon så tidigt. Min erfarenhet är att rutinerna funkar bättre på mörka delen av året just pga ljus/mörker.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Härligt att det verkar gå så bra i stort. :)

    Om man nattar tidigt får man gå upp tidigt. Svårare än så är det nog inte. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är nog som du skriver Natta tidigt - vakna tidigt. Som det är nu så skulle det inte funka att natta honom senare som motvalls föreslår. Han är genomtrött redan halv sju då han får ersättning och sedan somnar han på fem minuter efter att vi lagt honom i sängen vid sju. Kanske ändras han rutiner snart eller inte. Vi får ta vara på de tidiga morgnarna och dessutom värdesätter jag och mannen de timmar på kvällen som vi får tillsammans när han sover.

      Radera
  3. Min 7,5 mån dotter brukar också vakna runt den tiden. Men då ger jag henne en mindre flaska ersättning. Då somnar hon ganska snabbt efter att hon ätit och så
    Sover vi till 7.30-8.00 ungefär.

    SvaraRadera
  4. Samma med vår Vega, snart 8 mån. Lägger sig kl 19, sover till ca 05. Skulle nog kunna somna om då efter flaskan men då brukat storebror vakna istället :) Det blir många timmars sömn för dom men som sagt kl fem är för tidigt. Jag tror ni gör helt rätt som markerar att det är för tidigt att kliva upp, och fortsätt med det så kanske det ger med sig. Lägga senare på kvällen är dock inte de rekommendationerna jag fått, utan snarare testa tidigare?! Men alla barn är ju olika så man vet aldrig :) Ha det fortsatt gott!

    SvaraRadera
  5. Ni kanske kan prova att ge honom mellan mål vid 2 halv 3 också och sen middag vid 17 tiden och sen innan läggning kan han få gröt? Blir ju ett mål "lagad" mat extra i så fall så kanske han står sig längre och därmed sover längre??

    SvaraRadera
    Svar
    1. När han vaknar på natten är han (vad vi tolkar) inte hungrig. Att ge honom gröt precis innan läggning skulle inte gå. Just nu måste han vara pigg för att han ska gå med på att äta riktig mat och det är han inte så dags. Därför har vi valt att ge honom ersättning precis innan läggning.

      Radera
  6. Skaffa större spjälsängsskydd :) av den högra sorten. Fick min å sova 1,5 timme längre. Mörkerläggningsgardin är också bra:) sen om du provar lägga han tidigare? Vissa barn sover sämre om som är övertrötta, visade sig att min son va det då han sov en timme längre om vi la han en timme tidigare :) han sover 20-8:30 eller 19-8 :) heeeelt okey faktiskt :) lycka till/ Evelina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörkläggningsgardin har vi i hans rum redan. Det blir ju inte helt mörkt, men så mörkt som det går.
      Högre spjälskydd... Det visste jag inte att det fanns. Kanske något att fundera på.

      Att lägga honom tidigare skulle vi kunna testa. Dock känns klockan sju redan tidigt, men det kan ju vara värt att prova någon kväll att lägga honom kanske redan mellan sex och sju.

      Radera
    2. Ja men precis, det skadar ju inte att prova iaf:) vårat skydd är ca 3 dm högt, tror det är det största. Finns på babyproffsen eller barnens hus :)

      Radera
  7. Testa Nestlé godnatt-välling. Ersättningen håller inte lika länge. Välling kanske gör att han sover lite längre. Mina barn sov jättegott på den vällingen

    SvaraRadera
  8. Jag vill bara säga att du inte är ensam! Min dotter är nu 10 månader och har vaknat klockan fem sedan hon var 5 månader. Vi har provat att lägga både tidigare och senare, äta mat en stund före nattvällingen, en flaska välling klockan fem osv. Men det är helt enkelt så att hon vill börja dagen den tiden för att sedan ta sin första vila vid 7.30-tiden. Inte alls kul men jag lever på hoppet att det är en lång fas som snart är över :)
    /Maria

    SvaraRadera