fredag 1 juni 2012

Lite praktiskt och lite frågor

Idag har jag varit ledig, vilket har varit väldigt skönt. Jag har inte gjort något speciellt, förutom att berätta för olika människor att jag är GRAVID!

Först ringde jag MVC. Ja jag vet att det är tidigt, men jag vill knyta upp en kontakt där tidigt i och med våra tidigare erfarenheter och med den medicinering jag har. Jag bad om att få träffa samma barnmorska som vi hade vid Dutt och Snöis och det var inga problem alls. Ett första möte med henne har vi redan den 13 juni.

Sedan ringde jag till Carlanderska och berättade att jag "råkat" bli gravid spontant... Hon uttryckte en öppenhjärtlig glädje över det hon hörde. De frågor jag hade, bland annat om Humira kunde inte hon svara på så istället ringde min favoritdoktor upp nu på eftermiddagen. Som vanligt blev jag lugn så fort jag hörde hans röst och även han var så klart glad över att vi lyckats på egen hand. Han tyckte att jag kunde fortsätta med Humira ett tag till just för att hålla immunförsvaret i schack. Jag pratade med min reumaläkare igår och han var mer tveksam...
Jag frågade också vad som händer med de två försök vi har kvar i vårt trepack. Vill vi inte utnyttja dom inom 18 månader så får vi pengar tillbaka. Vi lär inte på länge än säga att vi vill ha pengarna tillbaka...

Det som är kvar att "ordna" med är ett tidigt ultraljud. Dock vet jag inte riktigt vart jag ska göra det. Min distansläkare har semester redan från 15 juni och då blir det antagligen lite tidigt. Jag ska höra med barnmorskan på mödravården om vi kan få göra ett där. Vi vill ju även få kontakt med "vår" läkare (som var med efter RUL och konstaterade MA) där tidigt för att lägga upp en plan. Då kanske den läkaren kan göra ett ultraljud.  Jag börjar väl ,tyvärr, bli välkänd på mödravården.

Här de senaste dagarna fått lite frågor från er läsare. Några av dom har blivit besvarade här ovan.

Anna i Göteborg undrar vart man kan göra ett tidigt ultraljud när det inte är en ivf-graviditet. Jag skulle få göra ett ultraljud hos min distansläkare, men som jag skrev ovan kommer det antagligen inte passa i tid. Är man inte ivf:are och är orolig och vill ha ultraljud tidigt får man ta kontakt med KK eller någon privat gynekolog. Jag vet inte om man får ett ultraljud "bara" för att man är orolig, men det är ju bara att försöka.

Mia undrade om vi fick något svar från vår gamla kurator efter att vi skickade henne ett vykort. Ja, det fick vi. Vi fick ett vykort där hon tackade för kortet och önskade oss alla lycka i framtiden.

Annars rullar det på. Jag borde vara i vecka 4+3 idag och jag känner idag en ständig molvärk i ryggen, har kissat ungefär 1000 gånger idag och blir lite yr om jag ställer mig upp för fort.

19 kommentarer:

  1. Asso menat att det skulle bli barn det vanliga vägen, helt fantastiskt ju. Vecka 5(4+3) redan nu är det spännande o följa er hela vägen tills du får en skrikande bebis i famnen när du ploppat ut hen ;)

    SvaraRadera
  2. Häftigt med alla glada samtal du gjort idag, en milstolpe avklarad! Ha en go helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att du hittar en läkare att göra ultraljud hos innan juni är slut.

    Tack för att du skrev vilken vecka du är i.

    SvaraRadera
  4. Hoppas Ni får en toppenkväll! Försök att njuta!

    Kram C <3

    SvaraRadera
  5. Har inte läst dig blogg på några dagar men blev så glad när jag läste den goda nyheten! Lyckotårar sipprade fram för Er!

    SvaraRadera
  6. Önskar er en underbar helg trots tråk väder. Kram

    SvaraRadera
  7. Klart att man kan få ett UL/VUL, men det blir att betala!

    Grattis än en gång!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Jag fick göra VUL i v. 5+6 vill jag minnas. Jag ringde till Gyn och fick en akuttid då jag uttryckte min oro över att det kunde vara utomkveds.... där syntes en tydlig hinnsäck och ett pyttelitet foster.

    SvaraRadera
  10. Ingen borde nekas ul pga oro. I Stockholm är det superenkelt, man går till Ultraljudsbarnmorskorna vid Liljeholmen. Självklart får man betala, men det är det ju lätt värt.

    SvaraRadera
  11. Jag har heller aldrig blivit nekad ultraljud och då har det varit inom landstinget.

    SvaraRadera
  12. Jag förklarade min oro för min barnmorska, var inga problem att få ett VUL.

    Stort GRATTIS!!

    SvaraRadera
  13. Läser på din blogg lite då och då för att se hur det går för er. Och vilken helt fantastisk och glad nyhet jag möts av! Stort Grattis!! Jag önskar er all lycka och håller tummarna stenhårt för Miraklet! =)) Kraaam

    SvaraRadera
  14. Du kan göra ett vul på lovisa läkarmotragning i norrköping Anna. Det har jag gjort flera gånger. De är jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kan jag inte hålla med dig. Jag gjorde min utredning där och var inte alls nöjd.

      Radera
  15. Jag ser att fler har skrivit det men jag kan också berätta att jag gjorde VUL hos min gynekolog. Han är i och för sig en KANONgynekolog och jag har gått hos honom under min inseminationsresa så han gjorde ett VUL på mig i v 5 men då var det liiiite för tidigt. Men sen i v 6 så syntes det bättre. :)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  16. Jag blev dåligt bemött av Landstinget för min oro vid min första graviditet & vände mig privat, där var det inga problem att få komma & jag tror vi skulle få betala runt 150-200 kr för ett VUL, men eftersom vi valde att gå där istället för till Landstinget behövde vi inte betala.
    Håller Alla Tummar jag har för att detta går vägen! Kram Nhea

    SvaraRadera
  17. Va synd att du blivit dåligt bemött på lovisa. Jag vet att de har gynmottagning på medicinskt centrum i norrköping med hos en läkare som heter Nina. Det kan kanske va nått? Grattis igen till Miraklet./Madde

    SvaraRadera
  18. Gällande tidigt UL/VUL så kolla med din BM. Jag fick ett tidigt UL pga stark oro, det tyckte min BM var fullt tillräckligt för att göra en koll. Med er historik så tycker jag att du borde beviljas det. Finns UL-apparat på mottagningen så borde det inte vara nåt problem heller. Annars finns ju alltid privata kliniker som andra redan har påpekat. Då kostar det ju förvisso några hundralappar men det är det värt för att få sig en liten "kik" in i magen och få stillat sin oro!
    Hopps innerligt att du inte ska behöva bråka om det utan får det pga din oro!
    Många kramar

    SvaraRadera