måndag 11 juni 2012

Ny vän?

Jag försöker bli vän med min Oro. Jag försöker att inse att den kommer finnas vid min sida under hela den här graviditeten och då kan jag väl lika gärna försöka bli vän med den istället för att se den som någon fiende.

Dock är det lättare sagt än gjort då Oron inte är så samarbetsvillig eller kamratlig... Jag försöker prata vänligt med Oron, men istället fräser den tillbaka otäcka ord och tankar till mig.

Jag tänker tankar som "inget blod är bra" Oron hugger tillbaka med "minns graviditeten i höstas då Snöis var död utan att du visste om det och då kommer inte heller något blod". Då känner jag att jag inte vill vara vän med Oron, men jag måste försöka.

Jag tänker att idag (v.5+6) i förra graviditeten kom en blödning och vi tillbringade flera timmar på gynakuten. Idag och ingen dag tidigare har det kommit blod. Det är bra. Oron säger "vänta du bara, blodet kommer i morgon".

Nä, Oron är en svår typ att bli vän med , men jag ska försöka så gått jag kan att åtminstone bli bekant med den.

11 kommentarer:

  1. Hej!
    Men gud!!! Jag känner er inte alls men jag har följt din blogg ett tag, nu har jag inte varit inne på din blogg på några dagar och vilken överraskning jag fick! Den här gången går det vägen för er!! När du mot alla odds blir gravid "av dig själv" så måste det vara en riktig kämpe där inne, och det måste betyda att det är meningen att ni ska bli föräldrar! Jag är så glad för er skull! kram

    SvaraRadera
  2. Jag känner också den där Oron. Ingen trevlig vän alls.... Vid mina missfall gick jag också och räknade dagar. Det tråkiga var att jag gick två dagar längre för varje mf. Tillräckligt många graviditeter, så kanske det kunnat bli ett levande barn... Ironi...

    Jag tror man ska bemöta oron, med fakta och kunskaper. Bejaka att han finns där, men han får inte ta över!! (Jag säger att det är en HAN, kan ju lika gärna vara en HON). Vänj dig vid att ha honom där, men låt honom inte styra ditt liv. Det är DU som väljer....

    Många kramar (lite på håll, så du inte smittas!!) :)

    SvaraRadera
  3. Tror du tänker rätt. Om att försöka bli vän med Oron! Ingen lätt match så jag önskar dig lycka till.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Tänk positivt. Köp boken the secret den handlar om hur tankens kraft påverkar oss. Jag lever efter den boken och
    mycket av det som står lever jag efter och mkt går min väg. Tänk att fostret är starkt. Se framför dig hur hjärtat slår. Se framför dig hur du håller ditt barn i famnen. Köp boken. Den hjälper så mkt inte är den dyr heller!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du ska stänga in oron i ett skåp, låsa och kasta nyckeln lååååångt bort. OCH om det nu... hoppas, hoppas, hoppas inte, skulle hända nåt så kan du ta fram oron då. INTE NU...NJUT!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, han (för det är en han eller?) är lite svår att bli kompis med. Men jag tänker likadant. Försök bli vän. Lura och truga. En dag så kanske....
    Kan å andra sidan hålla med Caroline, Lås in den! Kanske lättare. Lås in den långt, långt bort, så att den inte hittar tillbaka och du får lugn och ro!

    kram

    SvaraRadera
  7. Oron är nog en svår vän att komma överens med, han är så envis och har svårt att försvinna ur ens liv! Men det blir bättre, efter ulj så förstår nog Oron att han kommer minska i storlek även om han alltid finns med dig! Mata honom med choklad så kanske han försvinner! Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, den där Oron låter verkligen som en översittare! Men låt inte honom vinna, för hoppet är det sista som överger en människa. Inte ens Oron vinner då! Ha, smaka på den Oron - du förlorade! Nä, men skämt å sido så förstår jag helt att du är rädd och att många mörka tankar tar sig in i ditt huvud. Med tanke på allt ni gått igenom är det helt förståligt. Alla tankar du tänker är ju berättigade, oavsett om de är av oro eller hopp och glädje. Detta lilla barn är ju ett mirakel i ert kämpande. Alla barn är ju mirakel, men detta är verkligen helt fantastiskt. Här är ett barn som redan nu trotsat alla odds och blivit till. Det måste ju betyda att h*n är en ruskigt stark och envis individ från första början. Jag är helt övertygad om att allt kommer gå bra för er i denna graviditet,en har all förståelse för att du kanske inte vågar tro på det ännu. Men ta en dag i taget Anna, till slut kommer du vara på den dagen då du föder ert friska lilla underbara knyte!

    Ta hand om sig själv, knytet i magen och din man. Ni förtjänar denna lycka så otroligt mycket!!

    Kram Rebecca

    SvaraRadera
  9. Det värsta med Oron är att den förstör njutningen av att vara gravid. Trots att jag gått igenom nio månaders graviditet längtar jag fortfarande efter att få vara gravid. Så där gravid som alla som fick plus första månaden pratar om. De som njöt och var till fotograf, gjorde avgjutning av magen och som vaknade varje morgon med ett leende. Den graviditeten längtar jag efter, inte mina nio månader med konstant oro varje morgon, vid varje toalettbesök, inför varje UL. Detta måste vara er tur, vi håller alla tummar möjligt härhemma!

    SvaraRadera
  10. Njut och glädjs av erat mirakel. Du Har en kämpe där inne som väntar på sin familj. Så jag hoppas du kan njuta och skriva dina tankar i en bok till barnet. Din oro, glädje och bara små saker som att solen sken i dag. Du har ett mirakel. Bamsekramar

    SvaraRadera