tisdag 29 januari 2013

Dagen K

När vi var på ultraljud och läkarbesök i slutet av november förra året ordnade vi papper för planerat kejsarsnitt. Datumet för kejsarsnittet skulle vara den dag då jag var gravid i vecka 39+0, vilket skulle varit idag.
Att tänka att jag ända fram tills idag skulle varit gravid känns helt främmande. Då jag aldrig riktigt njöt av att vara gravid var det på något sätt skönt att Olle faktiskt bestämde sig för att komma för tidigt. Även om det ibland är jobbigt att ta hand om honom så tror jag att dessa fem veckor hade varit jobbigare om jag fortfarande hade varit gravid. Jag saknar en sak från graviditeten och det är alla sparkar. Jag trodde att jag under graviditeten skulle vänja mig vid dom och inte tänka på dom så mycket, men varje gång som han sparkade stannade jag upp, drog upp tröjan (om jag hade möjlighet) och lade handen på magen för att riktigt ordentligt känna sparkarna.

I fem veckor (i morgon) har Olle funnits hos oss, trots att det skulle vara idag han skulle födas. Jag ser dessa veckor som bonusveckor. Jag antar att han tyckte att vi väntat tillräckligt och valde att ge oss dessa bonusveckor.

I natt har jag och Olle varit ensamma och jag var lite nervös eftersom förra natten var ganska jobbig och då var ju även mannen hemma. Natten har gått över förväntan med matningar klockan elva, tre och halv åtta. Däremellan har han sovit i sitt babynest bredvid mig i sängen. Normalt sätt brukar han sova i sin vagga, men i natt fick han ligga i sängen så att jag skulle ha extra nära till honom.
Nu sover han förmiddag och jag ska försöka ta en dusch. Han får väl följa med och ligga i babynestet i badrummet så jag har lite koll på honom. Så har vi gjort tidigare och det har fungerat bra. Babynestet är så smidigt då man lätt kan flytta med sig det även när han sover i det.

7 kommentarer:

  1. Det värmer så gott i hjärtat att få läsa dina inlägg om dagarna tillsammas med lilla Olle efter allt kämpande, all sorg, förtvivlan och tårar som förflutit i livet under de senaste åren. Dina ord riktigt strålar av glädje, trygghet och lycka numera. Det är en ynnest att få följa er livsresa som familj.

    Stor kram till dig och din ljuvliga gosse!

    SvaraRadera
  2. Jag hittade just till din blogg och ville bara säga att jag är så glad att ni äntligen lyckats efter allt ni gått igenom! Vi håller just på med vårt sjunde försök om man räknar både hela ivf-stimuleringar och stimulerade frysåterföringar. Blir glad av att läsa er historia.

    SvaraRadera
  3. Vilken sötnos han är! Det ska bli roligt att träffa er alla om några veckor! Sköt om er! Kram

    SvaraRadera
  4. Så fin, så fin! Och så fridfull ha ser ut!
    Ni hade helt klart väntat för länge, smart liten kille ni fått ;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fin :) Lik sin pappa om man jämför med bilden från tidningen :)

    SvaraRadera
  6. Anna, är så glad över er stora lycka! Men jag kan inte låta bli att fnissa åt din "spark" kommentar.

    Minns ett inlägg då du skrev att du inte orkade se en enda gravid mammamage med händerna på magen!
    Nu vet du, det går helt enkelt inte att låta bli.
    Jag kände precis lika som. Varje spark är unik!

    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  7. Vilket litet underverk!! Så söt. Jag blir så glad när jag läser din blogg och att ni äntligen fått er son och att ni mår bra. Kramar

    SvaraRadera