tisdag 3 juli 2012

Vecka 10 (9+0)

Återigen dags för en ny vecka och nu går jag in i en tvåsiffrig vecka, vecka 10!

Oron finns där hela tiden. Ibland mer framträdande och ibland lite mer dold. Komatröttheten finns där hela tiden, men det märkliga är att jag nu går upp tidigare på morgonen än vad jag brukar. De senaste dagarna har jag gått upp strax efter klockan sju, trots att jag har semester.
Hungern är också ständigt där. Det känns som jag äter jämt... Det tröga magen består, trots att jag försöker äta mycket fibrer och dessutom tar Lunelax varje dag.
När jag går och står för mycket så får jag ont i nedre delen av ryggen. Den värken går över när jag sätter mig ner och tar det lugnt en stund.

Symtomen finns med andra ord där, men ibland hjälper inte det för att oron ska försvinna...

8 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte tipsa dig om att köppa en doppler! Så kan du lyssna på hjärtat hemma å släppa den oron. Köpte min på billigatester.se , bästa någonsin!! ;) /Haidi

    SvaraRadera
  2. Härligt med vecka 10, när har ni ulj? Tänk vad tiden går, 1/4 gått redan! Hoppas semestern är bra! Kram

    SvaraRadera
  3. Anna~Lightfish3 juli 2012 kl. 12:11

    Åh Anna, jag ryser av glädjen att du går in i vecka 10!!! Nu djäklar! Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Angående dopplers,
    barnmorskor brukar avråda för att utsätta barnet för onödiga ultraljudsundersökningar:

    http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/vard/ultraljud/

    http://www.babyvarlden.se/Fragor-och-svar/Barnmorska-Pernilla/Barnet-i-magen/Angelsound-och-andra-dopplers-for-hemmabruk/

    SvaraRadera
  5. En doppler är inte samma som ett vanligt ultraljud! Man lyssnar inte heller varje dag, dum är man inte. Barnmorskor använder sig själva av en sån doppler jag har. Sen finns det kvinnor med komplikationer som får ligga sista veckorna med en hjärtfrekvensmonitor på magen hela tiden! Skulle det vara farligt hade dem nog inte gjort det!

    SvaraRadera
  6. Om jag också ska säga ngt angående ultraljud, så vet jag inte hur det är om man skulle göra det varje dag, men en gång varannan vecka är inte farligt, för det gör de i de flesta andra länder, utom sverige, och där märker de inget.
    Om jag blir gravid igen skulle jag nog köpa en doppler, och kanske kolla i alla fall en gång i veckan eller nått..

    Va kul att du är i vecka 10! Ett steg i taget, den här gången kommer det gå, jag känner på mig det!

    SvaraRadera
  7. Grattis till vecka 10! Härligt! Angående tröga magar - fibrer har aldrig någonsin funkat för mig, inte linfrön och katrinplommon heller (det som normalt sett rekommenderas). Det enda som har funkat är rödbetssoppa av RIVNA rödbetor eller minst 100 g chips (tortillachips eller potatischips), gärna mer. Chips har funkat VARJE gång. Ibland fungerar det med kokta rödbetor också. Till småbarn brukar man rekommendera päron, och att undvika vitt ris, vitt bröd och pasta. Du kan ju alltid testa något av det...
    Kram och lycka till

    SvaraRadera
  8. Din väg till detta plus får min syskonlängtan att verka så liten. Jag har fått en underbar son -10 men nu vill jag inget hellre än att få ett syskon. Längtan är stor! Det måste vara en riktig tuffing i din mage denna gång. Var rädd om dig! Och gör inte fler ultraljud än nödvändigt, det finns inte tillräcklig forskning på detta, sen spelar det ingen roll att det görs fler i andra länder. Biverkningar kan faktiskt komma på sikt, men som sagt ingen vet det än

    SvaraRadera