tisdag 24 april 2012

Det är så här det får bli

Jag har haft några svarta dagar bakom mig där många mörka tankar rullar i huvudet och en av tankarna har varit hur jag ska göra med min blogg.
Detta är min blogg och vem som helst kan läsa mina allra innersta och ibland förbjudna tankar. Då är jag medveten om att det kan komma kommentarer som man inte vill ha. Jag vet mycket väl att jag inte ska lägga någon större vikt på dom, men ibland är det oerhört svårt att släppa såna kommenterar.

Många anser säkert att jag verkar var en bitter och negativ människa som ältar det som hänt det senaste året om och om igen här på bloggen. Ja, det gör jag också. Ältandet är en del av min sorgeprocess efter Dutt, efter missfallet och efter ytterligare två misslyckade ivf-försök. Jag har lättare att skriva ner mina känslor och tankar än att prata om dom och då jag förlitar mig mycket på min kurator som anser att ältandet är helt naturligt och helt normalt.
Jag tror att mitt ältande över det som hände Dutt skulle se helt annorlunda ut om missfallet i oktober inte skett. Då hade vi haft något nytt att glädjas åt. Nu är allt som hänt efter att Dutt försvann på något sätt, på grund av, att Dutt inte fick leva och därför blir varje nytt misslyckade en påspädning av sorgen av Dutt. Den senaste påspädningen av sorgen är ju faktiskt bara några veckor tillbaka då vi fick minus på vårt senaste försök.

Vissa läsare tycker att jag fastnat i det förflutna när jag skriver hur livet hade kunnat sett ut nu om Dutt hade fått leva eller om jag inte fått missfall i höstas. Jag har inte fastnat i det förflutna. Man kan leva två parallella liv, ett framåtsträvande liv och ett liv där man fortfarande sörjer det som inte fick bli. Hade jag fastna i min sorg efter Dutt så hade jag knappast gjort tre ivf-försök efter det. Även i denna situation känner jag mig stärkt i det som min kurator sagt.


Nu får det bli så här: Jag fortsätter att blogga för jag gillar min blogg och den ger mig mycket. Jag kommer fortsätta att skriva precis det som JAG själv känner för och det är ingen som tvingar någon att läsa. Gillar man inte det jag skriver så finns det inget lästvång...

Inga kommentarer ska få tyst på mig!

Hoppas att ni fortsätter att läsa min blogg för det är ju trots allt bara en pytteliten del av kommentarerna som jag blir ledsen av. De absolut flesta blir jag glad över. Jag vet inte hur många glädjetårar jag fällt när jag läst era kommentarer. Det är MÅNGA!


Dagens positiva: Jag fortsätter väl med detta också. Idag har jag en lugn ledig tisdag med lite trädgårdsarbete och snart blir det en promenad. En helt obokad dag helt enkelt. Skönt!

32 kommentarer:

  1. Du gör helt rätt i att fortsätta blogga!

    Kram C

    SvaraRadera
  2. Bloggen är bra, fortsätt!!! Känner likadant, är det någon som retar sig på mina inlägg är det deras bekymmer... det är min blogg och mina tankar, jag skriver va jag vill på min blogg. Har folk problem med det så kan dom väl sluta följa mig då?? Stå på dig och fortsätt skriv!! kram

    SvaraRadera
  3. Helt egoistisk tycker jag det är skönt att du fortsätter blogga, för jag tycker så mycket om att läsa dina ord.

    Och frågar du mig, som ju bara är lekman på området, så verkar din sorgehantering kring Dutt vara väldigt sund. Jag personligen av den uppfattningen att det parallella, framåtsträvande livet kan få en bättre kvalitet om man tillåter sig att älta och sörja förlusten av det som aldrig fick fortsätta bli.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "jag är personligen..." ska det förstås stå. Fick visst inte fingrarna med mig över tangentbordet. ;-)

      Radera
  4. Oj, nu blev jag så rädd att du skulle sluta blogga! Tack för att du fortsätter, men det är synd på sådana kommentarer :(

    För mig är det så betydelsefullt att få läsa din blogg och jag vill så gärna fortsätta få följa er.

    Varma kramar

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du är en underbar människa och jag gillar din blogg. Fotsätt att skriv och skit i alla andra negativa människor med sina dumma komentater. YOU GO GIRL... :-)

    SvaraRadera
  6. När jag tänker på hur kort tid det gått sen Dutt kom och gick blir jag så så förvånad över hur långt ni kommit! Du sporrar mig massor att se framåt och se till nästa försök att bli 3. Jag tycker det är fantastiskt och du taggar många av oss andra. Så de så!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack alla! Ni har lyckats igen. Att få mig att gråta alltså. Sitter här hos Dutt och läser era kommentarer och kan inte annat än att gråta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju för att vi finns här för dig!! Vi kämpar tillsammans med er... vi är många som delar samma bekymmer, samma tankar, samma funderingar. BRA att man inte kan få tyst på dig!!

      Kram! (igen!!)

      Radera
  8. Hinner så sällan kommentera nu för tiden, men läser när jag får tid och möjlighet. Och jag är oerhört glad för ditt beslut att fortsätta blogga. Du är en inspiration för många av oss - i många olika faser i livet.

    Tyvärr blir man ju ofta ledsen av klumpiga kommentarer, även om man vet att de är dumma, men en blogg av din typ är ju så utlämnande att det är svårt att inte ta åt sig. Men, jag hoppas framöver att de kommentarerna kan hålla sig borta och att du fortsätter att främst se till alla oss som verkligen uppskattar det du skriver. Ger mig väldigt mycket tankar och perspektiv i mitt liv. Så - TACK!

    Många varma kramar till kloka, fina du!

    SvaraRadera
  9. Bra beslut Anna! Och vilka bra svar du fick ifrån de andra läsarna på inlägget, skönt att ha såna kloka läsare va :-)

    SvaraRadera
  10. Det var ett bra beslut. Fortsätt när det ger dig något positivt! Jag upplever inte att du ältar. Ta hand om dig och fortsätt blogga. Jag följer dig varje dag.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Härligt att du fortsätter att blogga, det är din blogg & du får skriva vad du vill! De som tycker att du ältar har inte varit med om barnlöshet, ivf och missfall så det får tycka f*n de vill! Jag är som du, undrar hur livet kunde sett ut om Smurf fått leva! Vi är många i samma sits som vet hur du har det, för vi är där oxå! Jag kommer fortsätta läsa din blogg, den är ett ljus i mörkret även om jag önskar dig ett annat innehåll! Kram

    SvaraRadera
  12. Så skönt. fler av oss som är i liknande situation, har själv förlorat ett barn och tycker det är skönt å läsa att andra har liknande tankar, man är inte ensam! Önskar er allt gott. kram Helena

    SvaraRadera
  13. Tycker du gör helt rätt. Att befinna sig i barnlöshetens värld är otroligt tufft och att blogga kan hjälpa inte bara sig själv utan andra. Jag läser många ivf-bloggar och känner stor tröst i att det finns människor som berättar om sina känslor och som jag kan känna igen mig i. Så en stor kram till dig och alla andra bloggare som vill och vågar släppa in folk i sin värld.

    SvaraRadera
  14. Jag tycker du gör rätt i att fortsätta med det som känns bra för dig! Det är din blogg! De som skriver onödiga kommentarer har troligtvis inte befunnit sig i någon liknande situation. Stor styrkekram till dig! Tycker du är fantastik som delar med dig, det har varit ett stöd under vår ivf-resa!

    SvaraRadera
  15. Innan jag hade tittat in på din blogg hade jag tänkt svara på dina tidigare rader där du skrev att du inte visste hur du skulle göra med bloggen. Jag tänkte skriva att du själv vet bäst hur du vill ha det, och tacka för din fina blogg. Du berättar så varsamt och mjukt om allt det jobbiga. Ditt sätt att skriva är en stor anledning till att jag återkommer hit. Och så vill jag förstås läsa hur det går också, för det bara måste komma en dag när det händer som du och din man önskar.

    SvaraRadera
  16. Det är din blogg och du får skriva precis vad du vill. Du får älta, klaga, svära eller precis vad som känns rätt för dig!
    Stor kram
    Anna

    SvaraRadera
  17. Anna, vad skönt att det är du själv som bestämmer bloggens öde. Och ingen annan.
    Din blogg är "life"
    Din blogg förmedlar lycka, sorg, humor, hopp, förtvivlan kärlek och värme. Livet rakt upp och ner.
    Dessutom hjälper DU andra i liknande situationer, som får chansen att förmedla, ventilera, känna igen sig lr "älta" genom sina kommentarer till dig.

    Kör hårt Anna. Och ett stort lycka till att sommaren ger er energi att orka kämpa vidare i höst.
    Kramar

    SvaraRadera
  18. Kämpa kämpa. Tycker inte du är dum i huvudet eller ältar för mycket. Vore ju konatigare om du inte gjorde det. Älskar din öppenhet och kämparglöd. Heja heja!!

    SvaraRadera
  19. Du har mitt fulla stöd Anna! Och jag läser såväl din glädje som din sorg - jag hoppas mer på det förstnämnda i framtiden.
    Skickar stor kram!

    SvaraRadera
  20. Vad glad jag blir att du tänker fortsätta blogga, din blogg är underbar.. Du väljer väl själv vad du vill skriva om, och passar det inte så behöver man inte läsa..
    Kram Ida

    SvaraRadera
  21. tack för att du fortsätter blogga! den hjälper mig i min sorgeprocess, tack!

    SvaraRadera
  22. Tycker din blogg är sååå bra. För då känner jag igen mig, det är inte bara jag då som sitter o deppar flera inlägg på rad. Det finns fler. Tänker på er ofta, och hoppas att ni en dag får ett syskon till snöis och dutt . Styrkekramar

    SvaraRadera
  23. Grrr åh att folk kan vara så vidriga att de tycker sig ha rätt till en åsikt om DIN personliga sorgarbete. Har de ALDRIG gått igenom något som öppnat marken under dem och slukat en med hull och hår? Eller visar du på sidor som de är rädda att de själva har? Fortsätt att skriva.. och radera elaka kommentarer. :)
    Kram e

    SvaraRadera
  24. Det glädjer mig att du har funderat över ditt bloggande och kommit fram till att det är viktigt för dig. Vilken skön insikt! Jag hoppas att du inte känner något tvång att blogga från oss läsare. Det är mycket roligare att läsa när man anar att du inte skriver för oss läsares skull utan främst för din egen. Själv läser jag hos dig för att jag tycker att du skriver så många kloka tankar. Texter som leder mig till egna reflektioner och tankar om hur jag fungerar. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  25. Jag personligen tycker att du ältar lite, du verkar så stark och modig och orkar och vågar se framåt.
    Att folk ens vågar kommentera ang. ditt "ältande", din blogg, dina ord och passar det inte så behöver man ju inte läsa.

    SvaraRadera
  26. HELT RÄTT!!!!
    Du ska skriva det du vill och ingen ska trycka ner dig!!
    Det är större av dig att skriva dina förbjudna tankar och stå för dom, än dom som ger dig skit kommentarer!!!

    Sen skulle jag vilja tacka dig för att du väljer att fortsätta blogga, jag far följt dig och din mans kamp ett tag nu. I dina tårar, i din glädje, i din styrka, i din svaghet, i din vardag, i din och din mans otroliga kamp som jag hoppas ska bli ett fantastiskt resultat. Även om vägen dit är en jävla skit väg!!!! Och detta önskar jag att ingen skulle behöva genomgå, men min önskan kommer inte gå i uppfyllelse! =(
    Men jag tror att din önskan om ett levande barn ska göra det! Jag hoppas på det! Jag önskar det!!!

    //äckelsvensson

    SvaraRadera
  27. Vetdu, ältandet måste få vara. Jag ältar och minns trots att jag är gravid. Det ligger i sakens natur. Ett trauma mår inte gott av att få läka alltför fort. Då blir det bara en varböld under den läkta huden.

    Och håll i att detta är ditt, ditt sätt och din väg.

    SvaraRadera
  28. Självklart ska du fortsätta. Och självklart ska du älta! Det är väl bara mänskligt att känna sorg, och du har fått mer än din beskära del det senaste året. Ingen kan klandra dig, då visar de bara total brist på empati, på medmänsklighet! Vill de bara att du ska glömma och gå vidare eller? Du kommer aldrig att glömma det du gått igenom, och det vet du. Det får ta den tid det tar att kunna gå vidare, kunna hitta sätt att leva med sorgen, med förlusten.

    Och du, din blogg hjälper oss med! Vi andra är ju oxå barnlösa, och vi är oxå negativa ibland. Det är så svårt att se framåt ibland när man bara möter motgångar, när man bara känner hopplösheten. Då hjälper det att se att man faktiskt inte är ensam om det man känner. Att man faktiskt är ganska normal som har dessa tankar och funderingar. Att det faktiskt kan vara normalt, för de i vår situation, att vara nere och ledsen...

    Stå på dig, och tack för att du delar med dig av dig själv...

    Kram
    Fia

    SvaraRadera