torsdag 5 april 2012

Ruvardag 11 - ruvar ju inte längre

Jag fortsätter med mina ruvarrubriken fast jag i stort sätt är säker på att det är kört. Blödningen har inte kommit igång på allvar, men det beror sannolikt på att jag fortfarande tar Crinone.

Ni läsare är helt enorma. Vilket engagemang ni har i lilla mig och min man. Ni kollar upp länkar på nätet med information om babyklister, läkare i Danmark, tipsar om olika behandlingsmetoder med mera. Jag kan bara säga, även om det känns fjuttigt, TACK!! Ibland undrar jag om ni inte har några egna liv ;-)

Idag känns det trots allt ganska okej. Igår var det jobbigare. Det känns som om man är van vid minus och det är det man är beredd på. Passande nog har vi en kuratortid inbokad i eftermiddag. Då kanske känslorna kommer.

Igår tänkte jag mycket på varför det nu inte har fungerat de senaste två behandlingarna. Det jag kommit fram till är att före Dutt och Snöisgraviditeterna tog jag Humira. Humira är en medicin som man tar i magen som spruta varannan vecka. Preparatet är en så kallad TNF-alfablockerare som jag tidigare använde för min reumatiska sjukdom. Humira gör att inflammationen och immunförsvaret i kroppen minskar.

Vid Dutt-behandlingen tog jag sista Humirasprutan två veckor före sprutstart och vid Snöis-behandlingen en månad före sprutstart. Kanske var det Humiran som gjorde att kroppen var mer välkomnande till en främmande organism som ett embryo är. Kanske kanske...

Jag har två sprutor i kylskåpet som ligger och skräpar så på söndag när vi fått ett definitivt minus kommer jag ta en sån spruta. Kanske kan jag också må lite bättre i mitt reumatiska av den.

När vi ska starta ny behandling har vi inte orkat diskutera än. Jag såg på klinikens hemsida att de har semesterstängt 6 juli till 12 augusti. Visst skulle vi hinna med en behandling innan stängningen, men samtidigt kanske det är skönt att ta det efter sommaren. Vi får se.

Återigen - STORT TACK för att ni orkar läsa, kommentera och engagera er!!

10 kommentarer:

  1. Goa fina vännen min.... Jag har inga ord. Jag vet inte vad jag ska säga till dig. Men du har hela tiden peppat mig, och stöttat oss i VÅR kamp.

    Antingen tar ni en paus nu. Vilar, hämtar krafter och tar hand om varandra. Eller så fortsätter ni köra hårt. En gång till. Orkar du? Orkar ni?

    Många, många kramar!!

    SvaraRadera
  2. Googla lite på det där med humira, jag hänger mycket i upprepade missfalls-forumet på familjeliv och jag känner igen humira sprutor därifrån. Främst är det folk som åker och gör immunologbehandling utomlands som har tagit det, om jag inte är helt ute och cyklar.

    SvaraRadera
  3. Paus låter vettigt. Kroppen tar stryk av alla hormoner och för att inte tala om själen... Det är för jävligt och jag vill inte låta överhurtig men jag har aldrig testat positivt så tidigt som dag 10, i alla fall inte med Clearblue. Men kommer blodet vet man ju ändå... Ta hand pm varandra och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jag blev så ledsen när jag läste vad som hänt,Jag vet hur du känner även om vi inte gjort några ivf försök, Har gjort en abort pga trisomi 13 syndromet, sen ett missfall i v 13, har försökt nu i 5 månader men bara minus varje månad, hur mycket orkar man, efter varje minus känenr jag att nä inte en gång till, skall försöka vänta lite, men sen efter två veckor så är man där igen och hoppas o tror o vill att det skall gå vägen... Tänker på dig mycket och det kan kanske vara bra för din kropp att vila lite och vänta tills efter sommaren även om jag veta ttd et är svårt.. stor kram

    SvaraRadera
  5. Det är knepigt med immunologiska sjukdomar, rätt dos? medicin? Ibland måste man agera själv och skaffa en massa information, diskutera med läkaren vad man vill ta. Har endometrios, immunologisk sjukdom, men man får i regel ingen medicin för det.Finns inte tillräckligt med forskning och bevis. Efter 5 misslyckade försök krävde jag prednisolone ( som du tar). Läkaren skrev ut 5 mg, men jag tog 10 mg( hade forskat vad normal dos är ca 10 mg.Sen köpte jag Albyl minor på apoteket, samma som Trombyl. Nu har jag inte gjort några tester som visar högt immunförsvar.Måste åka utomlands då. Tycker att din dos verkar vara lite låg? Kan rekomendera boken: Is your body baby friendly av DR Alan Beer. Finns att köpa på Aldibris.se. Boken handlar Bl.a. om immunology.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Åh Anna!!! Jag håller tummarna lite till då det likaväl kan ha gått vägen!! (Jag blödde båda graviditeterna).

    SvaraRadera
  7. Många varma kramar till er! Hoppas ni kan få en bra Påsk trots allt!

    Kram C

    SvaraRadera
  8. Tar ni det i augusti kan vi ju ruva och plussa samtidigt!!!! Sköt om er och hoppas att ni ändå får en glad påsk med god mat och ömhet! Kram

    SvaraRadera
  9. Majsanna: vet inte vad jag ska säga: fan fan fan kanske. Så ledsen för er skull, trodde verkligen det skulle funka nu. Glad att läsa att ni ska göra fler försök, före eller efter sommaren. Skickar stor stor kram .Angelique

    SvaraRadera