torsdag 19 april 2012

Lite sur blir jag

Ängeln och stenen är slängda
Idag när vi kom till minneslunden såg jag direkt att något var annorlunda. Till slut insåg jag vad det var. Idag har  kyrkogårdsarbetarna plockat bort och slängt alla de minnesstenar, hjärtan med budskap med mera som folk lagt ner till minne av sina nära och kära. Därmed är vår sten med texten "Saknar dig" och en porslinsängel borta för alltid.
Alla som har sina nära i minneslunden vet att man egentligen inte får sätta dit figurer, men jag tycker i alla fall att det är riktigt respektlöst att bara slänga bort dom. De hade kunnat sätta upp en lapp där de informerar att de saker som är kvar efter ett visst datum slängs. Då har alla en möjlighet att plocka hem sakerna.

I morgon ska jag knåpa ihop ett mejl till kyrkogårdsförvaltningen i min församlingen där jag skriver vad jag tycker om detta.

Trots detta har jag en Dagens positiva: Vid köp av två trisslotter fick jag idag visa leg!!! Både jag och kassapersonalen fick en gott skratt när hon såg mitt födelseår!!

10 kommentarer:

  1. Det högg lite i hjärtat när jag läste ditt inlägg...En lapp hade väl varit att visa lite respekt för anhöriga...Fy va tråkigt att era saker är borta...Den vita stenen med text, var är den köpt? Min älskade mamma avled för två månader sen och jag vill köpa fin sten med text på.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beklagar din mammas bortgång. Har varit med om samma sak och vet hur det känns. Vår sten var köpt på Rum interiör: http://www.ruminterior.se/ En butik som inte finns i så många städer, men jag har även sett liknande stenar på bland annat på Mique.

      Kram

      Radera
  2. Förstår att du blev ledsen att stenen blivit slängd,håller med att det var respektlöst! Men härligt att du fick visa leg, då växer man lite grann! Ha en go helg och hälsa maken! Kram

    SvaraRadera
  3. Vill informera om att det finns en lapp uppsatt i anslagstavlorna. Där står det att de inte slängt sakerna utan att man kan kontakta personalen och hämta sina saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för informationen! när vi kom till kyrkogården igår kom vi från andra hållet, där det inte finns någon anslagstavla. Skönt att veta att Dutts saker finns kvar i alla fall.

      Radera
  4. Är det åldersgräns på trisslotter? Det ju trevligt att inte ens en överdos av sorg får dig att åldras utseendemässigt. Man blir riktigt avens :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är 18årsgräns för att köpa lotter.

      Radera
  5. När ni valt detta gravskick så har ni säket skrivit på en blankett med ordningsregler på, eller??

    SvaraRadera
  6. Men suck... stick härifrån och klanka ner på någon annan, låt Anna vara ifred! Antar att du aldrig förlorat någon närstående, för i så fall hade du visat lite mer respekt!

    SvaraRadera
  7. Fast man vet ju redan från början att det är förbjudet att ha saker där? Skulle ni ju ha valt en gravsten istället..

    SvaraRadera