lördag 24 september 2011

Tidningsinköp

Igår såg jag att Denise hade köpt den här tidningen och jag såg rubriken "Blödningar behöver inte innebära missfall".
Idag när mannen var till frisören fick han också i uppdrag att köpa tidningen.

Så nu har jag läst och försök att lugna mig själv.

"Många kvinnor blöder under tidigt graviditeten utan att det är missfall. Jag skulle tippa att en tredjedel av blödningarna under tidig graviditet beror på missfall, resten på annat" säger en gynekolog i artikeln.
En orsak till blödningar är att små blodkärl på livmodertappen spricker när livmodern vidgas. "Då kan det uppstå en liten blödning. Oftast försvinner blödningen inom ett dygn och dygnet efteråt kan det komma lite brunaktig flytning. Att blöda på grund av sprucket blodkärl är oftast ofarligt och påverkar inte graviditeten", fortsätter gynekologen.

Nu försöker jag hålla fast vid att det var en sådan blödning jag hade i tisdags och att allt därinne är under kontroll. Att hålla fast vid den tanken är lättare sagt än gjort, men jag gör ett försök...

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det är jättejobbigt att blöda under en graviditet, verkligen svårt att slå bort tankarna på att något kanske är fel.

    Jag hade en del blödningar under min graviditet, både i början och senare. Efter ett par besök på gynakuten fick jag veta att det kom från livmodertappen och påverkade inte alls embryot/barnet men det var väldigt jobbigt ändå när det hände.

    Håller tummarna att dina blödningar också har en logisk förklaring och att det inte alls är något att oroa sig för (även om det svårt)!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hade också ett par blödningar i början när jag var gravid, men min barnmorska försökte lugna mig med att säga att det är jätte vanligt att blöda lite grann tidigt i graviditet, men jag var lika nojjig ändå varje gång jag såg lite blod. Men min bm hade rätt och det var inget att oroa sig för :) Så jag håller tummarna hårt att det bara är "vanliga" blödningar
    kram

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att man kunde vara till hjälp med tipset. Hoppas den kunde lugna dig något. Måste vara fruktansvärt frustrerande att mötas av blod då man går på toan. Men jag säger det igen.. kan inte säga det nog många gånger - I Maj får vi varsin Maj bebis att nosa på. Jag längtar så sjukt mycket!

    Kram Kram

    SvaraRadera
  5. Ja, att få köpa den tidningen kallar jag lycka! Står ofta o trånar efter dem och hoppas vi kan få köpe en någon gång! :)

    SvaraRadera
  6. Eftersom du hade en liten blödning tidigt i dutt-graviditeten också tror jag att denna blödningen var lika ofarlig som då! Lycka till på tisdag!

    SvaraRadera