fredag 31 augusti 2012

Detta med barnvagn - igen...

Efter att vi checkat ut från Yxtaholms slott igår förmiddag åkte vi inte direkt hem utan vi tog sikte på Kronans visningsbutik för barnvagnar i Täby. Eftersom mannen druckit vin till middagen dagens innan så blev det jag som fick tampas med stockholmstrafiken. Det gick bra den här gången. Jag har åt fel en gång då jag till slut gråtande och hysterisk ringde M, men det är en annan historia...

Vi fick en grundlig genomgång av vagnen. Både chassi, liggdel, sittdel och de tillbehör som ingår i Duopaketet. Det känns verkligen helt overkligt att jag, JAG, står där och tar till mig den här information. Det är så galet!! Vi tog med vagnen ut till bilen för att prova att dels fälla ihop den och del baxa in den i bagaget. Det var inga problem. Många har sagt att den var tung, men jag tyckte inte det. Dessutom fick den plats att bara "rulla in", vilket jag känner underlättar än att man ska behöver vrida den när den väl kommit in i bagaget.

Jag gillade vagnens ergonomiska handtag, vilket gör att man kan variera hur man håller lite mer än vad man kan på till exempel Brio. Dessutom var kanpparna som man trycker in för att justera höjden på handtaget mycket lättare på Kronan än på Brio och Emmaljunga. Där tyckte jag att de kärvade och med mina relativ klena reumatikerfingrar så får det inte vara trögt...

Dessutom fick vi en genomgång av de tillbehör som ingår i paketpriset - skötväska, åkpåse, regnskydd och insektsskydd. Skötväskan tyckte både mannen och jag var smart konstruerad då man kunde ha den hängande på vagnen och använda den som axelväska. Den smarta detaljen var att man snabbt och enkelt även kunde göra den till ryggsäck.

Som ni kanske misstänkt vid det här laget så verkar det nog bli så att Miraklet kommer att få en röd Kronanvagn framöver.


På vägen hem stannade vi till på affären Bigbaby i Häggvik som jag läst på nätet hade en gravidbox som man får hämta gratis. Jag hade dock inte mage att bara gå in i butiken, gå fram till kassan och säga att jag vill ha gravidboken. Därför gick vi omkring en stund i butiken och klämde och kände på allt. Det är ju så häftigt! Desutom köpte jag också en mysig snuttefilt från märket Pumpkin.

Boxen innehöll bland annat ett paket blöjor, två nappar, en nappflaska, några krämer till bebishud och tandkräm ochtandborste med Bamse på.
Gratis är alltid gott!

14 kommentarer:

  1. Vi tittade också på Kronan innan vi köpte vår begagnade vagn, de är jättefina och verkar praktiska! Det föll egentligen på att man måste åka till just den affären för att titta, då vi inte bor i Sverige så blev det än mer omständligt. Men är lite avis nästan ;-)

    SvaraRadera
  2. Underbart att se vagnarna i verkligheten och samtidigt en jättekonstig känsla att det är vi som är med om detta, eller hur?
    Kronans vagn är verkligen jättefin, kommer passa er perfekt!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Kronansdroghandel och pampers babybox, de sidorna kan du anmäla dig på nätet och få gratis boxar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte registrerat mig för dom boxarna än, men vet att dom finns.

      Radera
  4. Vad spännande! Både med slottsvistelsen å barnvagnskollen. Jag vet att jag tjatar :-) men kolla Brio Go noga också. Kommer med fyra fasta hjul i nästa version. Handtaget är underbart ergonomiskt å vikbart. Tror att den kan vara jämförbar med Kronan men ev. lite smidigare. Du har säkert kollat detta mer än jag men jag å det är förstås inte aktuellt på ett tag med sittdelen för er, men jag vet många som klagat på Kronans sån för att den inte ger ett helt upprätt läge så barnen sitter å hänger framåt utan bra stöd för ryggen. Ni som har bil bör även kolla om babyskyddet kan fästas på Kronan.
    Vad gäller babyskydd har jag testat Acta Graco å Brio å föredrar helt klart Brios som är mycket smidigt å samtidigt både ombonat å rymligt.

    Jag tycker själv att Kronan är extremt snygg å gedigen å kanske skaffar en sån sulky! Vi bor med smal innerstadshiss så tyvärr kunde vi bara välja två väldigt smala vagnar men är ändå himla nöjda med vår Teutonia cosmo som jag dock inte tror skulle passa er p g a enbart små svängbara hjul fram.

    SvaraRadera
  5. Är det den nya eller gamla sittdelen som du hört klagomål om? Kronan har ju en helt ny sittdel som de började att sälja i maj i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamla så mycket möjligt att den nya löst det problemet. Kolla helt enkelt så att den är upprätt, så nära 90 grader som möjligt. Å gärna flexibel i fällningen så ni kan välja lutning å det tror jag de har att döma av bilderna faktiskt.

      Radera
    2. Den nya sitt delen har en steglös fällning av ryggstödet bakåt så det är nog stor skillnad nåt hur den gamla sittdelen var.

      vi ska åka på underbarabarnmässan i oktober så då ska vi klämma och känna lite mera på vagnen ;-)

      Radera
    3. Jättebra. Känner ni nån med ett typ 6-mån-barn, be dem följa med eller låna barnet med er så att de har barnvakt en stund :-) så ni kan prova med barn i vagnen för det är stor skillnad på att ha barn i tycker jag. Tänk på att det är sittdelen ni använder under lång tid, inte liggdelen - även om det är den som känns mest relevant i början. Vissa byter till sittdel redan vid 4 mån om barnet vill halvsitta å inte trivs liggande, de flesta jag vet byter innan 6 mån, så fokusera sittdel. Bra sele är a å o om ni får ett aktivt mirakel så kolla den med.

      Radera
  6. Ett plus med handtaget på kronan är att det tack vare de olika lägena passar oavsett om man är lång eller kort. Jag och sambon använder olika lägen och vi är båda nöjda! Vi har en grön vagn! Röd är också jättefin!!

    SvaraRadera
  7. Innan du bestämmer dig - titta på Silver Cross! Vi har en Silver Cross Tenby. Underbar.

    SvaraRadera
  8. Vilken söt snuttefilt :) Jag fick flera snuttefiltar när sonen föddes och sen "valde" han ut den ena när han blev större och ratade de andra! Han har ett får, och det viktigaste verkar vara att han har öronen att pilla på (det verkar vara så med bebisar att det ska vara nån liten sak de kan "snutta" med, om det så bara är en tvättlapp på ett örngott) och på den där snutten verkar det vara flera grejer att pilla på när bebisen blir lite större. Jag försökte hitta var Fåret är köpt men de verkar sluta sälja dom. Så jag får leta vidare efter nya snuttar!

    SvaraRadera
  9. Kronans vagn är snygg alltså

    SvaraRadera
  10. Vi har en Kronan och har precis bytt till sittdelen - och vi är jätte nöjda! .. Även jag har lite reumatikerproblem, men allt funkar ändå bra med vagnen [och då e jag rätt klen & vi har dessutom den gamla modellen, så den nya lär ju vara ännu bättre!]. Så det är absolut ett bra val av vagn, plus att den e riktigt snygg! :]

    SvaraRadera