fredag 10 augusti 2012

Speciella saker till Miraklet

När jag förra våren var hemma hos pappa och grävde i mammas gamla garderob med tyger hittade jag en del alster som inte blivit färdiga. Två små tröjor, två små sommarlinnen med tillhörande shorts. Dessa plagg hade alltså min mamma påbörjat någon gång innan hon gick bort 2001. Hon har gjort dessa saker utav skavbitar av tyg som blivit över när hon sytt andra kläder. Tygerna som tröjorna är gjorda i har jag själv haft tröja i! Nu har jag plockat fram dessa och ska försöka göra dom färdiga. På tröjorna är det bara halsringningen kvar, på linnena är det att sy i knappar, göra knapphål och sätta kantband i nederkant. Det ena par shorten är det bara resår i midjan som saknas medan det andra paret bara är utklippt.

Det är en häftig tanke att Miraklet ska kunna ha kläder som h*ns mormor gjort fast hon varit bort i 12 år när h*n kommer till världen!!


Dessutom hittade jag vid samma grävning hemma ett påbörjat lapptäcke. Det är jag dock skyldig till. Jag började nog med det i 10årsåldern och använde då små lappar av restbitar mamma hade  samt tygprover som mamma skickat efter från någon tygfirma som fanns på den tiden (för ungefär 100 år sedan). Min tanke är nu att det också ska bli färdigt. När man som 10åring syr tänker man tydligen inte så mycket på att ett lapptäcke ska vara fyrkantigt så det är lite snett och så, men det får jag ta. Ska göra det bästa för att det inte ska synas i slutändan. Min tanke är att göra det ungefär 1x1  meter så att Miraklet kan ha det som underlag när h*n ligger på golvet.

11 kommentarer:

  1. Du skrev han! Tror /vet du om det är pojke?
    S

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag också nyfiken. Hans mormor skrev du :)) vet ni att det är ett gossebarn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä vi vet inte vad det är för "sort". Jag får skylla på min graviditetshjärna som inte fungerar helt till 100%... Men visst, jag tror jag brukar säga han. Det kanske sitter i sedan Dutt.

      bäst att jag ändrar i inlägget så jag inte sätter mer griller i huvudet på er :-D

      Radera
  3. Hihi jag tror det är en pojke!Undermedvetet kanske du vet :) jag visste hela tiden att jag väntade en flicka alla sa pojk men nej jag visste inom mig att det var en tjej. Spännande när er efterlängtade knodd kommer och se vad det blir!

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt att hitta det där nu! Då är din mamma med på ett hörn ändå!

    SvaraRadera
  5. Så fint med kläderna och att din mamma är med på ett speciellt sätt. Jag tror ni får en flicka. Vad det än blir är det fantastiskt!

    SvaraRadera
  6. Så fint, så fina tankar du har! Blir alldeles rörd över tanken på att ditt barn ska få ha kläder din mamma gjort - så oerhört fantastiskt. Och ditt lapptäcke är ju jättefint, tålmodigt av en 10-åring att göra det. Kram

    SvaraRadera
  7. Hej
    Är det ett arv från din mor att du är duktig på att sy?Häftigt att kunna färdigställa kläder som din mor börjat på
    Mvh BM

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var barn/tonåring så sydde jag en del och det var ju mamma som visade och lärde mig. Så visst är det mammas förtjänst att jag nu kan sy.

      Radera
  8. ...det där lapptäcket känns igen tror jag bestämt :-)

    SvaraRadera