torsdag 30 augusti 2012

Slottsvistelse avklarad

Sovrummet
Igår åkte vi iväg till Yxtaholms slott för lyxig vistelse. Vi hade bokat en svit och de var inte dum allt. Vi bodde i en av flyglarna till slottet och sviten bestod av två rum. På det utrymme fanns det två kakelugnar och två kristalkronor!

Mums
På soffbordet fanns när vi kom ett fat med frukt och choklad och en kyld mousserande champagne. M ringde då genast till restaurangen och önskade få alkoholfritt mousserande till sin gravida fru... Fem minuter senare knackar det på dörren och där står en servitris med en flaska åt mig! Det satt vi sedan och smaskade på i soffan.

Vi hade tur med vädret så vi kunde ta en promenad runt slottet innan vi fyllde badkaret (ej bubbelbad) med vatten och badskum och kröp ner en stund. Sedan var det dags att göra sig i ordning för fyrarätters middag med välkomstdrick på slottet. Till förrätt var det rökt vildsvin, vilket var väldigt gott. Till varmrätt fick jag kalvytterfilé, medan mannen fick gös. Sedan blev det lite svårt för mig för tredje rätten var ostbuffé. Den stod uppdukad så man själv kunde välja vilka ostar man ville ha. Jag hade tagit med mig "ostguiden" som finns på livsmedelsverket som beskriver vilka ostar man som gravid får och inte får äta. Det visade sig att av de sex ostar som fanns att välja på kunde jag äta noll! Jag fick då av servitrisen philadelfiaost och "vanligt" hårdost typ hushållsost istället. Småskrattade lite när jag satt med mina specialostar och mannen tryckte i sig både brieost och grönmögelost. Men men...

Till efterrätt blev det äppelkaka och glass. Då var jag så mätt så allt orkade jag inte äta upp. En trevlig och lugn kväll och det var det nog även för kocken och servitrisen då det bara var tre sällskap som åt mat i den stora matsalen.


I morse blev det sedan en rejäl frukost med yoghurt, bröd, pannkaka, bacon, köttbullar, frukt, juice och te.

Skönt att komma bort en liten stund faktiskt. Äta god mat och bara slappa.

10 kommentarer:

  1. Så mysigt ni verkar ha haft det, det är ni väl värda :-)
    Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Ser mysigt ut!

    Jag har en ganska personlig fråga som du eller kanske någon annan av dina läsare kan tänkas svara på. När man som par försökt länge att bli med barn, finns det hopp om att återfå ett passionerat och "normalt" samliv? Vi har försökt få barn i några månader och redan nu känns det så påtvingat och oromantiskt. Pust!

    Hälsningar Kaisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaisa-försök i några månader är inte lång tid och påverkar inte sexlivet så. Vi har efter 4,5års försök med planerade samlag, ivf försök mm ändå ett mycket bra samliv! När man kommit över gränsen att man inte kan spontant så kommer det av sig själv-enligt mig iallafall! Hoppas ni får tur snart och inte blir en av oss barnlösa! Lycka till! Kram

      Radera
    2. Hos oss däremot känns det inte alls lika kul längre efter alla planerade och "klockade". Vi ännu inte tillbaka till var vi skulle vilja vara... Men det får väl bli när det blir. 4,5års försök måste väl ge några spår antar jag...
      Så det är olika som du märker...
      Kram

      Radera
    3. Jag kan bara prata för oss, men jag hade inga större problem med att ha sex "på vissa tider" det hade däremot min man. Men så har jag alltid haft ett större sexbehov än honom i vanliga fall. Så ju längre tiden gick desto trögare blev han...(det tog 1,5 år för oss) Så när jag blev gravid och alla måsten försvann slappnade han av och blev som en kanin :0 Sexlivet under graviditeten och efter förlossningen blev bättre än någonsin! Men vi hade då varit tillsammans i åtta år, så en nytändning var välkommen :) Hoppas det blir samma för dig, och lycka till i bebisverkstaden!

      Radera
    4. Tusen tack för era svar!
      Kaisa

      Radera
  3. Va mysigt ni verkar ha haft det, är inte ett dugg avis alls *hi hi* Skönt med avslappning för er innan Miraklets ankomst! Önskar er en underbar helg! Kram

    SvaraRadera
  4. Hvor lyder det dejligt og romantisk. Nok lige noget man har brug for når man er i jeres sko :D

    Men....hvad er det for noget med ost? Må man kun spise specielle oste når man er gravid? Jeg undrer mig. Jeg er stor-oste-spiser og har aldrig haft problemer under mine graviditeter andet end de "normale" ting!!!

    Kram til dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bakterie som heter listeria som man är rädd för, den kan ge en infektion som ger fosterskador eller till och med missfall. Den finns egentligen överallt, ibland kommer rapporter om infekterade korvar eller liknande, nu senast var det bacon. MEN det är mycket ovanligt men det knepiga är att de överlever frysning men inte kokning, därför ska man inte äta opastoriserade ostar, eller mögliga ostar. Däremot kan man göra goda såser på mögelostar så får man äta gott ändå :D

      Radera
  5. Det låter som att ni har haft en underbar vistelse på slottet. Jag skulle gärna bli bortskämd på ett liknande ställe. Jag kanske måste hinta till mannen... :-)

    SvaraRadera