tisdag 13 april 2010

En lektion för medioker

Fick en kommentar av medioker där hon hade lite funderingar om den hur den normala kroppen fungerar.

Så därför kommer här en biologilektion...

När allt fungerar normalt så växer det oftast till en äggblåsa i varje cykel och ur den kommer ett ägg som är redo för att befruktas. Ibland släpper två ägg, för det finns ju tvåäggstvillingar...
Vid en ivf-behandling tar man medicin för att stimulera tillväxten av äggblåsor. Att få fram så många som möjligt helt enkelt. Det är inte säkert att det är ägg i varje äggblåsa.

För min del känner jag att åtta blåsor är ganska få. Har läst om såna som fått som många som 30 äggblåsor efter en stimulering. Antagligen är jag lite mer svårstimulerad än andra, vilket man inte kan veta förrän efteråt. Naturligtvis kan åtta äggblåsor räcka för att få fram kanske 5 ägg och kanske blir det två av dessa fem som blir befruktade.

Du ska inte skämmas för att du inte kan detta med ivf och stimulering. Jag skulle gärna vara utan den kunskap jag nu besitter.
Jag skulle gärna bara kunnat hoppa ner i sängen och sexa runt lite och sedan bli gravid. Tyvärr gick inte det, men istället fick jag massa kunskap om ivf ;-)

2 kommentarer:

  1. Åh! Då förstår jag.
    8 äggblåsor är inte = 8 bäbisar.
    Det hade varit lite mycket.
    5 (kanske) befruktade blir ju inte riktigt lika mycket att jobba med.
    Håller tummarna för att det är dubbla ägg i varje blåsa så att du får de bästa förutsättningarna för nästa steg.

    Hoppas att det inte är förbjudet för er att hoppa ner i sängen och sexa runt lite fastän ni skaffar barn på detta alternativa sätt :-)

    SvaraRadera
  2. medioker: I sängen sover vi bara nu för tiden... Att sexa runt just nu rekommenderas inte.

    SvaraRadera