måndag 20 september 2010

Bättre privat?

Ringde idag till Rmc för att rapportera mitt minus. Sköterskan lät uppriktigt ledsen när jag meddelade att det inget fungerat den här gången heller.

Nu när våra gratisförsök är slut så erbjöds vi antingen ett besök hos vår läkare eller en telefontid med läkaren för att gå igenom våra behandlingar. Både mannen och jag tyckte att det kändes bäst att träffa läkaren personligen. Sköterskan sa då att vi blir uppsatta på väntelistan för ett besök. Jag frågar ju naturligtvis när det kan bli aktuellt med ett besök. Svaret jag får är "Det borde ju kunna bli under hösten i alla fall, inte tidigare än om en månad".
VAA? Ska vi vänta på att få en återkoppling i flera månader??
Frågade då om det skulle gå fortare med "bara" ett telefonsamtal och det skulle det ju göra, men inte heller det kunde hon säga exakt när det kunde bli.

Både mannen och jag känner att vi inte kan sitta och vänta på att landstingets läkare ska ha tid att bry sig om oss, så i morgon ska jag ringa de tre privata kliniker som vi kan få hjälp av. Jag hoppas verkligen att jag få kontakt med dom fortare än vad jag får med min landstingsläkare.

6 kommentarer:

  1. Har politikerna gått in något i denna frågan? IBF betala eller inte betala osv? Något som påverkat ditt val?

    Ta det alternativ som känns bäst för er!

    Kram och Lycka till

    SvaraRadera
  2. IVF ska det naturligtvis stå! Nhea

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt att det skall ta sådan tid =( Hoppas ni har bättre tur på de privata klinikerna.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker ni ska köra på alternativet med privat klinik. Om jag förstod det hela rätt så får ni tre försök för 40 000:- istället för att det kostar 25 800:-/försök. Det är ju betydligt mer prisvärt för er, då ni kanske kan få tre barn på de tre försöken. Funkar det så eller fryser återstående försök inne om det lyckas på första försöket? Kanske är en jättedum fråga men jag är ju inte insatt.

    Visst kan det vara segt att köra långt för äggplock, men det kan man ju vända till någonting positivt. Jag och min Peter älskar att åka bil tillsammans. Det är en stund då vi bara är tillsammans utan allting runt oss som konkurrerar. Vi kan småprata och bara njuta av varandras sällskap. Det är faktiskt riktigt mysigt. Kanske kan ni kombinera resorna till kliniken med nåt annat? God mat nånstans eller liknande? Hoppas ni hittar ett alternativ som passar er. En fråga: Kan ni få ut er journal från RMC och ta med till en privat klinik, eller är de krångliga och vill ha den själva för att inte gynna nån privat klinik?

    Kram Rebecca

    SvaraRadera
  5. Nhea: Inget som jag hört politiker har pratat om i alla fall.

    Rebecca: Skulle det vara så att vi lyckas på första försöket så brinner de andra försöken inne, men om man väl blir gravid så struntar man nog i det.
    Det blir ju att man får bo på hotell vid äggplock så det blir ju en liten minisemester.

    SvaraRadera
  6. JA, blir ni gravida känner ni nog att det är värt varenda krona i världen. Men hur känner du? Vad känns tryggast för dig? Rmc eller privat?

    Låter som det hade kunnat vara ett skönt avbrott från vardagen efter äggplock att bo på hotell och rå om varandra. Skulle du kunna slappna av och njuta av dagarna där? Eller skulle du känna sig stressad och orolig kring äggen och deras kvalitet?

    Kram Rebecca

    SvaraRadera