torsdag 18 augusti 2011

Alltid besviken efter äggräkning

Jag kände mig ganska hoppfull när vi satt i väntrummet hos läkaren idag. Höjd dos borde ju ge fler äggblåsor eller?

Nä, för min del verkar det var ju högre dos desto FÄRRE äggblåsor. Jag hoppas verkligen att det här är det absolut sista färskförsöket jag gör för snart orkar jag inte med dessa äggräkningsbesvikelser. På fem behandlingar har vi gjort tio ultraljud för att räkna ägg och varje gång har jag gått därifrån besviken och missnöjd över antalet.
Idag syntes cirka sex äggblåsor i olika storlekar.

Jag vet mycket väl att det inte är antalet som är viktigast utan kvaliteten på äggen, men borde jag inte kunna begära att någon gång i alla fall få över sju ägg vid plocket?

Trots besvikelsen idag så är planen nu att jag ska fortsätta med samma dos puregon och orgalutran till och med söndag. På måndagkäll klockan 20.30 är det dags för Ovitrell (äggmognadssprutan) och på onsdag klockan 08.30 ska vi vara på plats på Carlanderska.

Det är en plan i alla fall och jag hoppas att äggblåsorna hinner växa till sig någon mera tills dess.

Jag börjar bli trött på detta och det ända jag undrar är varför det ska vara så JÄVLA svårt att få ett levande barn.

16 kommentarer:

  1. Hur många äggblåsor syndes idag?

    SvaraRadera
  2. tonci: ca 6 stycken äggblåsor syntes i olika storlekar.

    SvaraRadera
  3. Jag tror ändå på en bra skörd till onsdag. Det ordnar sig ska du se. Håller tummarna :-)

    Många varma kramar

    SvaraRadera
  4. Hoppas oxå de ar sista gangen for er skull! Tänkte fråga om du kan skriva.ett inlägg om hur processen går till? Är ny i detta och undrar hela tiden massa saker när jag läser:)
    Kram

    SvaraRadera
  5. maria: Tack!

    Julia: Ett faktainlägg kan jag absolut ordna till. de närmaste dagarna.

    SvaraRadera
  6. Jag håller tummarna att det ändå blir toppen kvallité på de ägg som blir. Kramar

    SvaraRadera
  7. Hoppas guldägget ligger i någon av de 6 blåsorna!! Kommer också ihåg att jag blev besviken när jag bara hade 5 st, men som du skriver ovan så är det ju kvalitén som räknas! Tummar hålles!!

    SvaraRadera
  8. Hoppas verkligen att det är fina ägg allihopa! Och du, jag förstår din frustration. Det är jävligt märkligt hur livet kan vara så orättvist! Hang in there!

    SvaraRadera
  9. Hoppas allt kommer gå bra. Det kommer säkert några ägg till. Jag fick veta idag att det inte är bra att ha för många heller. Då är det lätt att bli överstimulerad. Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Här har du ju en till som alltid fått få ägg, vet hur det känns efter ul och plock :( Hoppas på kvalitet ist för kvantitet!

    KRAM!

    SvaraRadera
  11. Jag förstår att du blir besviken men som många andra skrivit så är det kvalitet och inte kvanitet som räknas.
    Jag ska nog också ha äggplock på onsdag nästa vecka...får veta säkert imorgon....hoppas jag.
    Tänk om vi skulle kunna följas åt det vore ju jätte kul.
    Plock och insättning samtidigt :)

    SvaraRadera
  12. Det är så trist att man ska behöva känna besvikelse. Men som du själv skrev, det är kvalitén som räknas. När vi gjorde förra stimuleringen så var både läkaren och jag i valet och kvalet att stimulera mig en extra dag för att se om det gick att få de minsta blåsorna att växa lite mer. Vi valde en extra dag och fick ett bra utbyte vid ÄP. Jag vill tro att den där extra dagen gjorde susen för de minsta blåsorna.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Här är fler tummar och påminnelser om att kvalité är viktigare än kvantitet!
    Jag tror det kommer gå bra.
    kramar

    SvaraRadera
  14. Håller tummarna fö att ett av de 6 skall vara ett guldägg till dig!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Hej,

    Här är en till som också känt mig besviken efter varje äggräkning. Förvisso är detta "bara" mitt andra försök men ändå.

    Bytte från menopur till puregon för att få fler ägg men det verkar bli färre, nu blir det höjd dos för att stimulera de få som finns och formodligen även här äggplock på onsdag. Såg att det var en till som kommenterat som skulle ha äggplock på onsdag, vi bestämmer att det är en turdag att plockas på och att guldägget finns där för oss alla:)

    Lycka till och skönt att läsa om fler i samma situation!

    SvaraRadera
  16. Sex äggblåsor vid ultraljudet tycker jag låter bra! Många kan komma att hinna växa till sig dagarna här innan ÄP. Jag hade ännu färre vid mitt UL (och också dosen 300 Puregon), men sedan fick de ut åtta ägg (vilket är en bra skörd, ofta tycker de att 8-10 ägg är optimalt). Så... lycka till, mina tummar hålls!

    Pimma (från gr. CA-töser)

    SvaraRadera