torsdag 18 augusti 2011

Ivf- Så funkar det

Julia skrev i en tidigare kommentar ifall jag kunde skriva ett inlägg om hur hela ivf-processen går till och naturligtvis kan jag göra det. När jag skriver så förutsätter jag att de som läser är inne i ivf-karuseller själv, men så behöver det ju naturligtvis inte vara.

Ivf görs efter en helt del utredningar som består av blodprover, kontroll av äggledarna, spermiekvalitet med mera. Innan man blir beviljad ivf kan man få andra hormonbehandlingar först, tex Pergotime som är tabletter för att stimulera fram ägglossning och sedan får man försöka göra barn på egen hand.

Vid en ivf kan man göra lång eller kort metod. Jag har bara använt mig av kort metod så därför beskriver jag bara den.
På cykeldag 2 eller 3 börjar man med hormoner som ska stimulera fram så många ägg som möjligt. Jag har använt Puregon, men det finns också bland annat Gonal-F och Menopur. På sputdag 5 tar man ytterligare en spruta (orgalutran) som ska förhindra att man får spontan ägglossning. Under behandlingstiden går man till läkaren en två eller tre gånger för att göra vaginalt ultraljud för att se hur äggblåsorna växer. Då tar man även blodprov för att se hur hormonvärdena är i kroppen. Beroende på hur allt ser ut får man nya direktiv till exempel högre dos Puregon. När läkaren anser att äggblåsorna är lagom stora (de ska vara ca 20 mm vid äggplock) bokas tid för äggplock in. 36 timmar före äggplockstiden tas en annan spruta (jag har tagit Ovitrelle) som ska göra att äggen mognar lagom tills de tas ut.

Själva äggplocket genomförs med hjälp av en kanyl genom slidväggen och man får både morfin och lokalbedövning "där nere". Samma dag som äggplocket får mannen lämna sitt bidrag och sedan får kliniken göra sitt jobb.Antingen läggs ägg och spermier i en skål och spermierna får befrukta äggen bäst de kan. Annars kan man göra icsi som innebär att en embryolog trycker in spermien i ägget. Efter tre eller fem dagar får man förhoppningsvis tillbaka ett prima befruktat embryo. Från äggplocksdagen tar man också hormonet progesteron som slidtabletter för att öka chanserna att kroppen tar emot embryot.
Sedan får man helt enkelt vänta i två veckor de så kallade ruvarveckorna tills man kan testa om det lyckats eller inte.

Julia- Hoppas du fått lite information om hur det fungerar. Om du eller någon annan har några funderingar om hur allt fungerar kring ivf är det bara att ni frågar så ska jag göra mitt bästa för att besvara dom.

3 kommentarer:

  1. Hej. Vad kostar en ivf behandling? / Malin

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen:) intressant! Tur att de finns!!

    SvaraRadera
  3. Om det blir mer än ett ägg befruktat, sätter de in flera då så att man ev får tvillingar?

    SvaraRadera